Budowa drogi ekspresowej przez dolinę Rospudy oraz obwodnicy Augustowa stała się jedną z najważniejszych debat, prowadzonych w ostatnim czasie, pomiędzy przedstawicielami rządu, Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad a organizacjami ekologicznymi. Nagłaśniany przez niektóre media sprzeciw organizacji ekologicznych w sprawie budowy obwodnicy i drogi krajowej przez tereny położone na obszarze „Natura 2000”, nadał dyskusji formułę nierzetelności. Obawy ekologów o zakłócenie ekosystemu i łamanie zasad europejskiego prawa ochrony przyrody są bezzasadne
Budowa dróg na obszarze chronionym "Natura 2000" jakim są bagna wokół Rospudy, zgodnie z dyrektywą, nie jest zabroniona - prawo unijne dopuszcza budowanie dróg aczkolwiek przy zachowaniu wszelkich możliwych wymogów ekologicznych i przy najmniejszym ingerowaniu w środowisko naturalne. GDDKiA zapewnia, że wszystkie standardy związane z ochroną środowiska będą spełnione. Budowa obwodnicy Augustowa przez Dolinę Rospudy w żaden sposób nie narusza ani przepisów polskich ani europejskich dotyczących ochrony środowiska. Wariant wybrany przez GDDKiA posiada wszelkie niezbędne uzgodnienia, postanowienia i decyzje, wydane przez odpowiednie władze Rzeczypospolitej. Ponadto – co stwierdził w październiku 2005 r. Naczelny Sąd Administracyjny RP- jest on najbardziej odpowiedni ze względu na ochronę środowiska, a przeprawa mostowa spełnia warunki dla ochrony środowiska.
O budowę obwodnicy miasta mieszkańcy Augustowa zabiegają od 14 lat. Burmistrz Miasta Augustów Leszek Cieślik powiedział” Przez długich czternaście lat mieszkańcy Augustowa znosili tysiące potężnych Tirów rozjeżdżających to piękne miasto, niszczących ich domy, zatruwających uzdrowisko, zabijających ich bliskich. Przez 14 lat cierpliwie czekaliśmy na naukowe ekspertyzy i urzędowe pozwolenia. Zrobiliśmy wszystko, czego wymagało mądre podejście do przyrody i prawo organizujące naszą polską społeczność.”
GDDKiA informuje również, że przedstawiany jako alternatywny wariant przebiegu obwodnicy Augustowa – zaprojektowany przez tzw. ekologów – spowoduje konieczność wyburzenia, co najmniej 30 gospodarstw i poważnych ingerencji na terenie około 10 wsi: Janówka, Jabłońskie, Słoboda, Jaśki, Sucha Wieś, Kurhanki I, Stoki, Józefowo, Kierzek, Dubowo II. W okazji przypadającego 2 lutego Międzynarodowego Dnia Mokradeł pragniemy zapewnić, że wszelkie inwestycje drogowe na terenie Polski są i będą prowadzone z zachowaniem wszelkich praw dotyczących ochrony środowiska naturalnego i przy należytym szacunku dla przyrody.
GDDKiA
Komentarze (0)