W czasach, kiedy coraz więcej osób robi zakupy w internecie, firmy kurierskie przeżywają prawdziwe oblężenie i nic nie wskazuje na to, żeby szybko miało się to zmienić. Doręczanie przesyłek to więc bardzo dobry pomysł na biznes. Konkurencja na rynku jest jednak spora. Dlatego decydując się na rozpoczęcie takiej działalności, warto wcześniej sprawdzić, na jakie dokładnie usługi jest zapotrzebowanie i co zaoferować swoim klientom, aby wyróżnić się na rynku.
Zakładając firmę kurierską warto na początek zdecydować, czy podejmiemy współpracę z którąś z istniejących już firm np. na zasadzie franczyzy, czy też wolimy założyć całkowicie nową firmę. Przy tym drugim rozwiązaniu trzeba zastanowić się, pod jaką formą działalności zarejestrować swój biznes. Do wyboru jest jednoosobowa działalność gospodarcza lub spółka. Jeśli planujemy tylko pełnić funkcje przewozowe, wystarczająca będzie rejestracja działalności w centralnej ewidencji działalności gospodarczej lub KRS. Kluczem do sukcesu w branży kurierskiej będzie odpowiedni biznesplan. Warto szczegółowo rozpisać wszystkie koszty prowadzenia działalności, a także oszacować spodziewany zysk. Warto tutaj pamiętać, że kosztem będzie nie tylko zatrudnienie pracowników czy podatki, ale też stworzenie strony internetowej, gdzie klienci będą mogli łatwo zamówić kuriera czy skontaktować się z firmą. Należy też doliczyć np. koszt samochodów oraz benzyny. Dobrym pomysłem będzie skupienie się na początek na usługach lokalnych, aby organiczyć koszty transportu paczek. Warto też wcześniej zaplanować budżet na dodatkowe, niespodziewane wydatki.
Aby biznes mógł konkurować z największymi graczami na rynku, trzeba czymś się wyróżnić, a także zadbać o to, aby usługi od początku były świadczone na jak najwyższym poziomie. Przesyłki muszą być dostarczane terminowo i w nienaruszonym stanie. Firma powinna też być konkurencyjna cenowo. Swoją ofertę warto skierować do sklepów internetowych i zaoferować np. atrakcyjne rabaty przy większej liczbie przesyłek. Na początek najlepiej skupić się na jednym, dużym kliencie, który zapewni cotygodniowe zlecenia i tym samym stały dochód. Firma musi też wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów czyli zaproponować np. możliwośc wyboru czasu dostawy przesyłki czy opcję śledzenia paczki w aplikacji mobilnej. Oprócz wyboru czasu odbioru przesyłki, klient powinien mieć również możliwość wyboru miejsca odbioru paczki, z dostawą np. do ulubionej kawiarni, salonu kosmetycznego czy fryzjera. Należy się zastanowić, co jeszcze można zaproponować klientowi, oprócz samej dostawy przesyłki pod drzwi mieszkania czy biura. Warto wyspecjalizować się w jakiejś dziedzinie i np. dostarczać tylko produkty spożywcze z gwarancją szybkiej dostawy i zachowania świeżości produktów oraz ich dobrej jakości. Dobrym pomysłem może też być np. wręczanie prezentów z usługą eleganckiego ich pakowania. W czasach dużej popularności paczkomatów warto rozważyć współpracę z siecią paczkomatów i oferować swoim klientom usługi również w tej formie. Wcześniej trzeba dokładnie poznać tą formę doręczania przesyłek, aby wiedzieć np. co zrobić, gdy paczka nie mieści się do paczkomatu. Na stronie internetowej swojej firmy można też np. zamieścić porady dla klientów, wyjaśniające, jak szybko odebrać przesyłkę z paczkomatu, jak śledzić zamówienia czy jak zmienić paczkomat na inny, znajdujący się np. bliżej miejsca zamieszkania klienta.
Chcąc zaistnieć na rynku, warto też wyjść ze swoją ofertą naprzeciw potencjalnym klientom, a także na bieżąco badać rynek i sprawdzać, jakie są oczekiwania zarówno kupujących w internecie, jak i sprzedających tam swoje produkty. Świadomość potrzeb jednej i drugiej grupy pomoże w rozwoju biznesu. Warto udzielać się w społeczności sprzedających i kupujących np. na Allegro Gadane. To dobra platforma do tego, żeby wymienić swoje doświadczenia z innymi osobami, a także zyskać dostep do opinii kupujących. Być może w ten sposób znajdziemy pomysł na dodatkową usługe czy modyfikację sposobu działania firmy. Rynek kurierski dynamicznie się zmienia, a oczekiwania klientów rosną, warto więc być na bieżąco z ich oczekiwaniami. Jeśli często pojawiają się opinie, co do kiepskiej jakości usług firm kurierskich, długiej i drogiej dostawie czy np. uszkodzonych przesyłkach trafiających do odbiorców, to warto zadbać o to, żeby w naszej firmie te elementy działały bez zarzutu. Dzięki temu uda się zdobyć zaufanie nowych klientów, dotychczas rozczarowanych współpracą z firmami kurierskimi. Warto też śledzić opinie na temat własnej firmy, aby móc na bieżąco reagować na ewentualne negatywne komentarze i stale poprawiać jakość swoich usług.
środa, 11 grudnia 2024
piątek, 6 grudnia 2024
Komentarze (0)