Aktualna informacja o przebiegu trasy kolejowej Rail Baltica przez Grajewo
Ze względu na strategiczne i długofalowe znaczenie budowy transeuropejskiej trasy kolejowej Rail Baltica dla mieszkańców Grajewa i dla całego regionu, bezpośrednio po objęciu urzędu burmistrza podjąłem działania zmierzające do ustalenia poziomu zaawansowania prac projektowych. 22 maja 2024r. skierowałem w tej sprawie wystąpienie do Ministerstwa Infrastruktury (odpowiedź wpłynęła 15 lipca 2024r.), 7 czerwca 2024r. spotkałem się w Urzędzie Miasta Grajewo z przedstawicielami PKP PLK S.A. CRI: Kamilem Matuszakiem – dyrektorem projektu, Tomaszem Kubińskim – kierownikiem kontraktu i z Jakubem Stonawskim – asystentem kierownika kontraktu (w spotkaniu uczestniczyła Ewa Zyskowska-Banach – Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej), 1 sierpnia 2024r. odbyłem konferencję on-line z projektantami oraz z dyrektorem projektu (uczestniczyli również: Monika Stefańska – przewodnicząca Rady Miasta Grajewo, Wanda Mieczkowska – radna Sejmiku Województwa Podlaskiego, Krzysztof Waszkiewicz – zastępca burmistrza, Ryszard Wolwark – sekretarz miasta, Dariusz Doliwa – kierownik Referatu Inwestycji, Grzegorz Karulski – protokolant; notatka ze spotkania jest w trakcie opracowania).
W związku z tym, że mój postulat udziału dyrektora projektu oraz projektantów w otwartym spotkaniu z mieszkańcami Grajewa w sali widowiskowej Grajewskiego Centrum Kultury pozostał, jak na razie, bez odpowiedzi (być może dojdzie do niego we wrześniu), a społeczeństwo naszego miasta powinno mieć dostęp do aktualnej wiedzy na temat, który dotyczy wszystkich, informuję co następuje:
Nie wdając się w rozważania natury historycznej podkreślić należy, że jako społeczność Grajewa nie potrafiliśmy wypracować jednego stanowiska w arcyważnej dla nas sprawie, mając przez długi czas możliwości skutecznego lobbingu politycznego. Promowane przez władze miasta koncepcje trafiały na silny opór społeczny. Zmiana statusu ulicy Piłsudskiego na drogę wojewódzką też sprawie nie pomogła.
Rozumiejąc trudności techniczne przebudowy linii kolejowej w granicach Grajewa będę jednak wnosił o ponowne przeanalizowanie możliwości budowy skrzyżowania bezkolizyjnego w ulicy Piłsudskiego oraz o zapewnienie dodatkowego bezkolizyjnego przejścia dla pieszych między ulicą Piłsudskiego a Cmentarną. Będę również wnioskował o przyjęcie stanowiska w tej sprawie przez Radę Miasta Grajewo.
Trzeba jednak pamiętać, że inwestycja kolejowa w Grajewie, ze względu na międzynarodowy status, procedowana jest w trybie specustawy i nie wymaga uzgodnień z władzami samorządowymi odnośnie przebiegu. Dał to jasno do zrozumienia uczestnikom spotkania odbytego w formule on-line 1 sierpnia 2024r. dyrektor projektu – Kamil Matuszak, akcentując jego informacyjny, a nie uzgodnieniowy charakter. Nie zmienia to faktu, że nie godzimy się na przedmiotowe traktowanie w tej sprawie.
Informuję, że dokumentacja projektowa jest udostępniona w sali konferencyjnej Urzędu Miasta Grajewo (z metryczek dokumentów wynika, że zasadnicza jej część powstała w roku 2022). Niestety, nie dysponujemy wizualizacjami.
Maciej Bednarko
Burmistrz Grajewa
środa, 11 grudnia 2024
środa, 11 grudnia 2024
Tunel pod torami? Wystarczy jeden zlewny deszcz i tunel będzie zalany przez wiele godzin. Proponuję inwestycję wiązaną z zakupem śmigłowca dla Pogotowia Rat.
Zrobią tunel, otwieram wypożyczalnie kajaków.Przykład Ełku i wiadukt na Suwalskiej.
Po co aż tak górnolotne plany skoro miasto powiatowe ma problemy ze sprawami sanitarnymi na dworcu.
Bardzo dobry pomysł
Proszę czytać ze zrozumieniem. Inwestor odszedł od planu przejazdu bezkolizyjnego, wiec nie będzie ani tunelu ani wiaduktu, tylko to co zawsze :).
1. proszę przenieść z okolić dworca w okolice zakładu płyt wiórowych bocznicę kolejową ( przetaczanie wagonów, przejazdy lokomotywy - to wszystko niech odbywa się blisko zakładów).
2. przejazd ze szlabanem proszę zostawić tak jak jest , tylko po przejeździe pociągu proszę w miarę możliwości szybko podnosić szlabany a nie jak pociąg dojeżdża prawie do Prostek / lub w drugą stronę do Koszarówki :)
3. PKP chciała aby samochody puścić dołem.. myślę że to zły pomysł.
- na czas prac budowlanych Grajewo zostałoby sparaliżowane
- wyburzenia wielu budynków w okolicy Piłsudskiego
- duże prawdopodobieństwo ze wyniku dużych opadu deszczu tunel drogowy zastanie zalany!
- sprawa przemieszczania się pieszych, osób niepełnosprawnych , itd
(może pociąg puścić tunelem?)
Dlaczego nikt nie myśli o obwodnicy drogi od Ciemnoszyje do Gut. Zakorkowane centrum to taka frajda?
Proszę zwrócić uwagę na zaawansowanie prac w Ełku, Białymstoku, Giżycku, Łapach. Filmy z prac są dostępne na youtubie. W Grajewie nic.
Mam wrazenie ,ze ludzie nie umieja czytac ze zrozumieniem .Mozecie sie cieszyc wszyscy ,ktorzy narzekaliscie ,ze tunel to taki zly pomysl, bo bedzie zalany , bo budynki trzeba wyburzyc . Nie bedzie tunelu , inwestor zrezygnowal. Czeka nas dwa razy wiecej pociagow ,bo dojda towarowe i dwa razy wiecej korkow w centrum. Ale co tam , hura nie bedzie tunelu ,cieszmy sie ! Trasa zostanie oddana i nikt juz potem nie wroci do tego fragmentu, a nam pozostanie tylko narzekanie ,ze nie da sie przejechac przez miasto ,bo szlaban wiecznie zamkniety.
To wy będziecie mieli problem z dojazdem a nie oni . Władza będzie się cieszyć z projektu bo znając życie przejdzie tak jak inne nie trafne i bez sensu . Kasa ma się tam zgadzać a nie zwykły człowiek, który będzie miał problem. Mój komentarz też pewnie nie będzie dodany w całości lub nawet po części. Więc jak zawsze trzeba się uzbroić w cierpliwość, gdyż moi drodzy sami tą władze znów wybraliście.
Projekt juz przeszedl , inwestor dal jasno do zrozumienia ,ze miasto , mieszkancy czy burmistrz , nikt tu nie ma juz nic do powiedzenia .Specustawa pozwala inwestorowi zrobic to co mu sie żywnie podoba , bez pytania nikogo o zgodę. Pozamiatane .