sobota, 23 listopada 2024

Wiadomości

  • 11 komentarzy
  • 13852 wyświetleń

Trasa kolejowa Rail Baltica przez Grajewo

Aktualna informacja o przebiegu trasy kolejowej Rail Baltica przez Grajewo

 

Ze względu na strategiczne i długofalowe znaczenie budowy transeuropejskiej trasy kolejowej Rail Baltica dla mieszkańców Grajewa i dla całego regionu, bezpośrednio po objęciu urzędu burmistrza podjąłem działania zmierzające do ustalenia poziomu zaawansowania prac projektowych. 22 maja 2024r. skierowałem w tej sprawie wystąpienie do Ministerstwa Infrastruktury (odpowiedź wpłynęła 15 lipca 2024r.), 7 czerwca 2024r. spotkałem się w Urzędzie Miasta Grajewo z przedstawicielami PKP PLK S.A. CRI: Kamilem Matuszakiem – dyrektorem projektu, Tomaszem Kubińskim – kierownikiem kontraktu i z Jakubem Stonawskim – asystentem kierownika kontraktu (w spotkaniu uczestniczyła Ewa Zyskowska-Banach – Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej), 1 sierpnia 2024r. odbyłem konferencję on-line z projektantami oraz z dyrektorem projektu (uczestniczyli również: Monika Stefańska – przewodnicząca Rady Miasta Grajewo, Wanda Mieczkowska – radna Sejmiku Województwa Podlaskiego, Krzysztof Waszkiewicz – zastępca burmistrza, Ryszard Wolwark – sekretarz miasta, Dariusz Doliwa – kierownik Referatu Inwestycji, Grzegorz Karulski – protokolant; notatka ze spotkania jest w trakcie opracowania).

 

W związku z tym, że mój postulat udziału dyrektora projektu oraz projektantów w otwartym spotkaniu z mieszkańcami Grajewa w sali widowiskowej Grajewskiego Centrum Kultury pozostał, jak na razie, bez odpowiedzi (być może dojdzie do niego we wrześniu), a społeczeństwo naszego miasta powinno mieć dostęp do aktualnej wiedzy na temat, który dotyczy wszystkich, informuję co następuje:

  • w grudniu 2023r. Inwestor przedstawiał jako obowiązującą koncepcję przebudowy skrzyżowania w ciągu ulicy Piłsudskiego na bezkolizyjne – wiadukt kolejowy i tunel drogowy (wynika to z notatki z 15 grudnia 2024r. ze spotkania w Urzędzie Marszałkowskim w Białymstoku, w którym uczestniczyli przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego, PKP PLK S.A. CRI oraz Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich; burmistrza Grajewa na to spotkanie prawdopodobnie nie zaproszono; do maja 2024r. nie odbywały się, wedle mojej wiedzy, żadne konsultacje Inwestora z władzami Grajewa); tę koncepcję przedstawiano poprzez wizualizacje prezentowane między innymi na portalach internetowych jeszcze  w styczniu 2024r.;
  • w ostatnich miesiącach Inwestor wrócił do pierwotnych założeń projektowych – modernizacji istniejącego przejazdu kolejowego w ulicy Piłsudskiego w poziomie szyn (odejście od przejazdu bezkolizyjnego), argumentując to głównie trudnościami technicznymi, zagrożeniem utraty unijnego dofinansowania, koniecznością wyburzenia części budynków oraz protestami społecznymi kierowanymi do Inwestora;  prędkość pociągów w granicach miasta ma nie przekraczać 120 km/h;
  • zainteresowania przebudową ulicy Piłsudskiego nie wyraża również na obecnym etapie jej aktualny zarządca – Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku (od września 2022r. odcinek drogi krajowej Nr 61 Szczuczyn – Augustów został pozbawiony kategorii drogi krajowej; ulice: Kopernika oraz Piłsudskiego zostały przejęte przez Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich);
  • bezkolizyjny charakter mają mieć dwupoziomowe skrzyżowania: od strony Białegostoku (rejon ulicy Elewatorskiej – wiadukt kolejowy, przejazd samochodów pod torami; powiązanie dróg gminnych z drogą krajową poprzez rondo) oraz od strony Ełku (wiadukt drogowy na wysokości ulicy Leśnej – przejazd samochodów górą nad torami);
  • istniejący przejazd kolejowo – drogowy w ciągu ulicy Cmentarnej ma zostać zachowany i zmodernizowany;
  • pozostawiona ma zostać kładka dla pieszych pomiędzy ulicą Szkolną a ulicą Wojska Polskiego (nie wchodzi w zakres projektu);
  • planuje się budowę przejścia podziemnego od dworca PKP do ulicy Popiełuszki dla pieszych, także o ograniczonych możliwościach poruszania się (zlokalizowane na prawo od budynku dworca);
  • planuje się przebudowę układu torowego w obrębie stacji Grajewo, której celem jest umożliwienie wjazdu na place rozładunkowe znajdujące się za budynkiem dworca zarówno od strony Białegostoku, jak i Ełku – ograniczy to czas zamknięcia przejazdów w ulicach: Piłsudskiego i Cmentarnej.


    W tym samym czasie odbyłem również, wspólnie z zastępcą burmistrza, szereg spotkań z osobami uczestniczącymi na różnych etapach w dyskusji nad planami przebudowy linii kolejowej w Grajewie, między innymi z:  Alicją Arasimowicz i Barbarą Sulewską –  Stowarzyszenie Przyjazne Grajewo, Wandą Mieczkowską – radną Sejmiku Województwa Podlaskiego, Wojciechem Grochowskim – wiceprzewodniczącym Sejmiku Województwa Podlaskiego, posłem Kazimierzem Gwiazdowskim. 

Nie wdając się w rozważania natury historycznej podkreślić należy, że jako społeczność Grajewa nie potrafiliśmy wypracować jednego stanowiska w arcyważnej dla nas sprawie, mając przez długi czas możliwości skutecznego lobbingu politycznego. Promowane przez władze miasta koncepcje trafiały na silny opór społeczny. Zmiana statusu ulicy Piłsudskiego na drogę wojewódzką też sprawie nie pomogła.

Rozumiejąc trudności techniczne przebudowy linii kolejowej w granicach Grajewa będę jednak wnosił o ponowne przeanalizowanie możliwości budowy skrzyżowania bezkolizyjnego w ulicy Piłsudskiego oraz o zapewnienie dodatkowego bezkolizyjnego przejścia dla pieszych między ulicą Piłsudskiego a Cmentarną. Będę również wnioskował o przyjęcie stanowiska  w tej sprawie przez Radę Miasta Grajewo.

Trzeba jednak pamiętać, że inwestycja kolejowa w Grajewie, ze względu na międzynarodowy status, procedowana jest w trybie specustawy i nie wymaga uzgodnień  z władzami samorządowymi odnośnie przebiegu. Dał to jasno do zrozumienia uczestnikom spotkania odbytego w formule on-line 1 sierpnia 2024r. dyrektor projektu – Kamil Matuszak, akcentując jego informacyjny, a nie uzgodnieniowy charakter. Nie zmienia to faktu, że nie godzimy się na przedmiotowe traktowanie w tej sprawie.

Informuję, że dokumentacja projektowa jest udostępniona w sali konferencyjnej Urzędu Miasta Grajewo (z metryczek dokumentów wynika, że zasadnicza jej część powstała w roku 2022). Niestety, nie dysponujemy wizualizacjami.


Maciej Bednarko

Burmistrz Grajewa

 

 

 

 

 

piątek, 22 listopada 2024

Domówka zakończona w areszcie

Komentarze (11)

Tunel pod torami? Wystarczy jeden zlewny deszcz i tunel będzie zalany przez wiele godzin. Proponuję inwestycję wiązaną z zakupem śmigłowca dla Pogotowia Rat.

Zrobią tunel, otwieram wypożyczalnie kajaków.Przykład Ełku i wiadukt na Suwalskiej.

Po co aż tak górnolotne plany skoro miasto powiatowe ma problemy ze sprawami sanitarnymi na dworcu.

Proszę czytać ze zrozumieniem. Inwestor odszedł od planu przejazdu bezkolizyjnego, wiec nie będzie ani tunelu ani wiaduktu, tylko to co zawsze :).

1. proszę przenieść z okolić dworca w okolice zakładu płyt wiórowych bocznicę kolejową ( przetaczanie wagonów, przejazdy lokomotywy - to wszystko niech odbywa się blisko zakładów).
2. przejazd ze szlabanem proszę zostawić tak jak jest , tylko po przejeździe pociągu proszę w miarę możliwości szybko podnosić szlabany a nie jak pociąg dojeżdża prawie do Prostek / lub w drugą stronę do Koszarówki :)
3. PKP chciała aby samochody puścić dołem.. myślę że to zły pomysł.
- na czas prac budowlanych Grajewo zostałoby sparaliżowane
- wyburzenia wielu budynków w okolicy Piłsudskiego
- duże prawdopodobieństwo ze wyniku dużych opadu deszczu tunel drogowy zastanie zalany!
- sprawa przemieszczania się pieszych, osób niepełnosprawnych , itd


(może pociąg puścić tunelem?)




Dlaczego nikt nie myśli o obwodnicy drogi od Ciemnoszyje do Gut. Zakorkowane centrum to taka frajda?

Proszę zwrócić uwagę na zaawansowanie prac w Ełku, Białymstoku, Giżycku, Łapach. Filmy z prac są dostępne na youtubie. W Grajewie nic.

Mam wrazenie ,ze ludzie nie umieja czytac ze zrozumieniem .Mozecie sie cieszyc wszyscy ,ktorzy narzekaliscie ,ze tunel to taki zly pomysl, bo bedzie zalany , bo budynki trzeba wyburzyc . Nie bedzie tunelu , inwestor zrezygnowal. Czeka nas dwa razy wiecej pociagow ,bo dojda towarowe i dwa razy wiecej korkow w centrum. Ale co tam , hura nie bedzie tunelu ,cieszmy sie ! Trasa zostanie oddana i nikt juz potem nie wroci do tego fragmentu, a nam pozostanie tylko narzekanie ,ze nie da sie przejechac przez miasto ,bo szlaban wiecznie zamkniety.

To wy będziecie mieli problem z dojazdem a nie oni . Władza będzie się cieszyć z projektu bo znając życie przejdzie tak jak inne nie trafne i bez sensu . Kasa ma się tam zgadzać a nie zwykły człowiek, który będzie miał problem. Mój komentarz też pewnie nie będzie dodany w całości lub nawet po części. Więc jak zawsze trzeba się uzbroić w cierpliwość, gdyż moi drodzy sami tą władze znów wybraliście.

Projekt juz przeszedl , inwestor dal jasno do zrozumienia ,ze miasto , mieszkancy czy burmistrz , nikt tu nie ma juz nic do powiedzenia .Specustawa pozwala inwestorowi zrobic to co mu sie żywnie podoba , bez pytania nikogo o zgodę. Pozamiatane .

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.