czwartek, 28 października 2021

Wiadomości

Spór o bezpieczeństwo na DK61

Spór o bezpieczeństwo na DK61

     Po setkach wypadków różnego typu, na drodze krajowej nr 61 w rejonie Szczuczyna, rok 2004 w którym dokonano wiele zmian, miał zapewnić większe bezpieczeństwo ruchu na tej międzynarodowej trasie. Mimo kontrowersji podczas budowy, dumna teoria poparta propagandą, broniła się hipotezami bez zarzutu. Nadawała się do nadania konstruktorom nagrody Nobla, za działalność na rzecz nowatorskich rozwiązań, wypełnionych mieszanką optymizmu ze szczęściem mieszkańców i kierowców. Jednak do tak miłego incydentu nie doszło. Za to doszło do dramatów, po rozpoczęciu eksploatacji nowego odcinka drogi.

    Perspektywiczne myślenie podczas projektowania dróg i mostów, z przewidywaniem różnych wariantów bezpieczeństwa ogólnego, mogłoby przyczynić się do wyrwania śmierci wielu ludzkich istnień. Nigdy nie powinno być tak, że droga budowana jest oszczędnie ze wzglądu na finanse. Praktyka udowadnia, że ma być ona budowana tak, żeby zabezpieczała życie człowieka. Jeżeli tych warunków nie spełnia, to w ogóle nie jest potrzebna. Po drodze, która nie tylko zachęca kierowcę do wciskania pedału gazu, można zajechać dalej. Nawet w teorii względności Einsteina, autor, choć z przymrużeniem oka, mógł brać pod uwagę rosyjskie spostrzeżenie: ”tisze jedziesz, dalsze budziesz”.
Skrzyżowanie newralgiczne, usytuowane na pochyłości terenu przy ul. Sportowej i drogi do Bęćkowa, dodatkowo obciążono błędem nie wykonania pasów lewoskrętnych. One to głównie przyczyniły się do śmierci, niewinnych, wchodzących w życie, czterech dziewcząt. Czy jakikolwiek winowajca poczuwa się do odpowiedzialności za to dokonanie? A może wystarcza mu tylko specyficzna teoria dla obrony własnych interesów?
Należy zapytać, nie oczekując i tak bolesnej odpowiedzi, czy GDDKiA czyta, co o skutkach technicznych udoskonaleń piszą i mówią ci, których problem dotyczy bezpośrednio? Czy do miejsca pułapki przyjeżdża delegacja z wieńcem, modlitwą, zniczami na Święto Zmarłych? Ból, jako echo puszczy, pozostawiono dla tych, którzy cierpią lub cierpieć będą. Rodzice, których już pozbawiono dzieci, tego dobra, co dla nich i kraju jest najdroższe, najlepiej znają smak goryczy.
    W Szczuczynie, już podczas budowy były wysuwane sugestie innych rozwiązań: ronda, skrzyżowania, chodnika dla pieszych, kładki na rzece. Wieś Guty, również przedstawiała swoje postulaty.

    Oprócz istotnych działań na bieżąco, miejscowych władz i mediów, już 7 października 2008 r. poseł Kazimierz Gwiazdowski wystąpił z zapytaniem do Marszałka Sejmu w sprawie DK 61. W oddalającej temat odpowiedzi uzyskał uzasadnienie, że brak jest środków finansowych, a odcinek krytyczny leży w obrębie obwodnicy, która będzie budowana w 2011/13 r. Ponadto: ”(…)źródłem zagrożenia na niebezpiecznym odcinku jest nieprzestrzeganie limitu prędkości. Władza samorządowa powinna zakupić i ustawić maszt do fotoradaru na wlocie do Szczuczyna”. (zapomniano o fotoradarze).
Czemu równa się taka odpowiedź? Szkoda marnować nam czasu na zajmowanie stanowiska.
Fotoradar, to środek pośredni, bardziej pasujący do formy haraczy, który nie zapewnia bezpieczeństwa? Czy mandat przywróci życie? Tu chodzi o: kładkę na Wissie dla pieszych, chodnik, oświetlenie, pasy do skrętu w lewo, pasy do skrętu w prawo, wysepki rozdzielające lewoskręty itp. Po ich rozwiązaniu, można zastosować maszt z fotoradarem dla tych, którzy mają chęć lub nawyk łamania prawa. Stawiając wcześniej fotoradar, zamiast poprawy błędów, winna zakupić i ustawić go jednostka popełniająca wytyczone błędy oraz właściciel drogi GDDKiA, ale nigdy władza samorządowa.

Czekanie do ukończenia obwodnicy to utrapienie, bowiem wiadomo, że odcinek od Szczuczyna będzie robiony jako ostatni.
 
   Aby zapobiec dalszym wypadkom, burmistrz Szczuczyna nie zwracając uwagi na ciągłe oddalanie przebudowy nieakceptowanego skrzyżowania, po raz kolejny wystosował pismo w trybie ponaglającym do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
  Portal Internetowy e-Grajewo.pl, popierając wystąpienie burmistrza, podaje linki do interwencyjnych artykułów, związanych tematycznie, wprost lub pośrednio, z problemem skrzyżowania na DK 61 w rejonie Szczuczyna.

                  Tekst i foto: Stanisław Orłowski

- Stałe miejsce wypadków na 61;

- Pilne uzupełnienia na 61

- Obca droga w naszym mieście;

- Krzyże ludzkiej tragedii

- Szczuczyńskiej foto-migawki nr 2 (2);

czwartek, 28 października 2021

Ograniczenie wizyt w KP PSP w Grajewie

Komentarze (0)

Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.