Uczniowie klas VII Szkoły Podstawowej nr 4 w Grajewie wzięli udział w projekcie pod nazwą „Otwarci na kulturę”, którego pomysłodawczynią i koordynatorką była pani Zofia Karwowska ze Stowarzyszenia Samorządów Dorzecza Biebrzy. Projekt sfinansowano ze środków Fundacji PZU.
Do udziału w projekcie Organizatorzy zaprosili uczniów z siedmiu szkół podstawowych: Szkoły Podstawowej nr 1 w Grajewie, Szkoły Podstawowej nr 2 w Grajewie, Szkoły Podstawowej nr 4 w Grajewie, Szkoły Podstawowej w Radziłowie, Szkoły Podstawowej w Rajgrodzie, Szkoły Podstawowej w Szczuczynie i Szkoły Podstawowej w Wierzbowie. Ogółem uczestniczyło 125 uczniów z klas VI-VII i 16 nauczycieli.
Z „Czwórki” w pierwszym etapie projektu, czyli wycieczce do Warszawy, wzięło udział 15 uczniów: Izabela Kalinowska, Bartłomiej Maciejewski, Oskar Parchucik, Łucja Sendrowska, Maciej Zyskowski, Cezary Karwowski (kl. VII d) Elina Pavliv, Wiktoria Porsewa, Mateusz Przytarski, Jakub Samełko (kl. VII b), Róża Ruszczyk, Kinga Sobolewska, Weronika Dziejma, Karolina Kozicka, Aleksandra Wierzchowska (kl. VII a).
Zgodnie z wcześniejszą informacją program wycieczki do Warszawy obejmował zwiedzenie Centrum Nauki Kopernik, udział w spektaklu „Mały Książę” w Teatrze Muzycznym ROMA oraz zwiedzanie Muzeum Narodowego połączone z lekcją muzealną „Muzealne przeboje” – wybrane galerie i najciekawsze zabytki”.
Wycieczka do Warszawy sprzyjała integracji szkolnej i międzyszkolnej; poszerzyła wiedzę uczniów na temat dziedzictwa kulturowego na poziomie ogólnopolskim; stała się żywą lekcją poznania polskiego dziedzictwa kultury i nauki; służyła nabywaniu właściwych zachowań w różnych miejscach kultury; rozbudziła potrzebę aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym; uwrażliwiła na piękno i kulturę słowa; pozostawiła poczucie niedosytu informacji i wiedzy oraz uświadomiła konieczność samokształcenia.
Drugim etapem projektu „Otwarci na kulturę” były warsztaty kulturalne w szkole z udziałem 15 uczestników pierwszego etapu projektu i pozostałych uczniów klas VII. Uczestnicy wycieczki do Warszawy opracowali minireportaż z wyjazdu w formie pokazu slajdów opatrzonego komentarzem, którym rozpoczęli część warsztatową o charakterze sprawozdawczo - informacyjnym. Następnie rozpoczęła się część, podczas której wszystkim uczestnikom warsztatów stworzono możliwość działań praktycznych. Składała się ona z trzech modułów:
I moduł - Zajęcia muzealne dotyczące sztuki abstrakcyjnej w odniesieniu do twórczości Wojciecha Fangora.
II moduł – Zajęcia teatralne polegające na odgrywaniu scenek pantomimicznych.
III moduł – Zajęcia o charakterze naukowo - eksperymentalnym polegające na przeprowadzeniu doświadczeń z dziedziny fizyki, które miały na celu odkrycie właściwości powietrza.
Warsztaty zakończyły się chwilą refleksji nad wartościami istotnymi w życiu człowieka, czemu posłużyło wręczenie wszystkim uczestnikom karteczek z cytatami z „Małego Księcia” i ich odczytanie na forum.
Warsztaty kulturalne rozwijały umiejętności interpersonalne uczniów; zmotywowały do samokształcenia i samodzielnego poszukiwania informacji na temat polskiego dziedzictwa narodowego; nauczyły korzystania z różnych źródeł informacji; doskonaliły umiejętność pracy zespołowej; przełamały barierę przed publicznymi wystąpieniami; kształciły umiejętności krasomówcze; stworzyły okazję wejścia w rolę lidera i mentora.
Wycieczka do Warszawy i warsztaty kulturalne służyły pogłębieniu wiedzy uczniów z zakresu sztuk pięknych, teatru i nauk ścisłych; rozwijały ich kreatywność i inwencję twórczą; motywowały do samodoskonalenia się i inwestowania we własny rozwój intelektualny; uświadomiły konieczność ustawicznego samokształcenia się; zachęcały do korzystania z oferty kulturalno-naukowej kraju.
Szkolnymi koordynatorkami projektu „Otwarci na kulturę” były panie: Urszula Buczyńska, Lilla Pietrzykowska, Dorota Poniatowska i Urszula Krystyna Bołonkowska.
FOT. SP 4 Grajewo
środa, 27 listopada 2024
wtorek, 26 listopada 2024
Komentarze (0)