niedziela, 5 grudnia 2021

Wiadomości

Łaciate naj.. w Polsce

Najlepiej sprzedającym się mlekiem UHT w Polsce jest „łaciate” produkowane przez spółdzielnię MLEKPOL z Grajewa– wynika z raportu PENTOR-Poznań przeprowadzonego na zlecenie „Poradnika Handlowca”. Również masło „łaciate” jest jednym z najchętniej kupowanych w Polsce.
Lutowy numer „Poradnika Handlowca” zamieszcza raport o rynku przetworów mlecznych w kraju. Polski rynek mleczny jest bardzo rozdrobniony (obejmuje około 400 podmiotów), jednakże w ostatnich latach zauważalna jest zdecydowana konsolidacja w branży. Niekwestionowanym liderem na polskim rynku mleka jest Spółdzielnia Mleczarska Mlekpol w Grajewie – informuje „Poradnik Handlowca”, dodając, iż swoją silną pozycję na rynku ogólnopolskim zawdzięcza znanym w całej Polsce markom: Łaciate, Białe oraz Milko. Przypomnijmy, iż w skład spółdzielni Mlekpol wchodzi 6 zakładów – w Grajewie, Kolnie, Mrągowie, Sejnach, Zambrowie i Augustowie. Spółdzielnia liczy ponad 16 tys. dostawców mleka.
Mleko jest spożywane w 90,3% polskich gospodarstw domowych. Jak podaje „Poradnik Handlowca” - ponad połowę całkowitej sprzedaży mleka w Polsce nadal stanowi mleko pasteryzowane. Jednak od kilku lat zauważalne jest zwiększenie zainteresowania mlekiem typu UHT.
Mleko „łaciate” jest zdecydowanie najlepiej sprzedającym się mlekiem – wynika z raportu przygotowanego dla „Poradnika Handlowca” przez PENTOR-Poznań. W badaniach uczestniczyli właściciele/kierownicy sklepów spożywczych i spożywczo-przemysłowych o powierzchni do 400 m2. Aż 70% handlowców wskazało na „łaciate” mleko jako najchętniej wybierane przez klientów. Na drugim miejscu znalazło się mleko UHT Łowickie, a na trzecim - produkowane przez Mlekovitę z Wysokiego Mazowieckiego. Warto zauważyć, iż w następnej kolejności wskazane zostało jako najchętniej kupowane mleko „białe”, produkowane w zakładzie w Zambrowie, należącym do grajewskiego Mlekpolu.
Jednym ze strategicznych segmentów sektora mleczarskiego jest produkcja masła. W ubiegłym roku zanotowano wzrost zarówno wielkości sprzedaży masła i mixów (o 1,4%) jak i wartości (o 4,5%). Wzrost zainteresowania masłem spowodowany był w dużym stopniu spadkiem jego ceny w stosunku do margaryny. Masło jest spożywane przez ponad 3/4 Polaków (75,4%). Badania PENTORU-Poznań przeprowadzone na handlowcach placówek spożywczych i spożywczo-przemysłowych o powierzchni do 400 m2 wskazały, iż jedną z najczęściej wybieranych marek masła jest również „łaciate” obok „Mazurskiego” i „Ostrołęckiego”. Jednakże nie otrzymały one wysokich wskazań ankietowanych (odpowiednio: 11%, 13% i 6%), z racji słabej promocji poszczególnych marek. Bardziej znane są handlowcom i najczęściej podawane ogólne sformułowania dotyczące masła. I tak ankietowani uznali, iż największą popularnością cieszy się masło extra - 36% wskazań, śmietankowe – 15% oraz osełkowe 10%. Jak zaznacza w raporcie „Poradnik Handlowca” – wyniki sondażu wskazują, iż jesteśmy świadkami powolnego procesu budowania marek maseł w świadomości konsumenta.
Najczęściej spożywanym przetworem mlecznym w gospodarstwach domowych jest śmietana. Jak podaje „Poradnik Handlowca” jej zakup deklaruje ponad 91% Polaków. Polski rynek śmietany należy do jednego z najbardziej rozdrobnionych w Europie. Żaden z polskich producentów śmietany nie posiada udziałów w rynku przekraczających 10%. Do czołówki pod względem sprzedaży „Poradnik Handlowca” zalicza m.in. grajewski Mlekpol, obok takich spółdzielni jak: Elmilk, OSM Krasnystaw, czy OSM Łowicz.
Według szacunków Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej produkcja mleka w Polsce wzrosła w 2003 roku do 11 640 mln litrów (z 11 527 mln w roku 2002). Łączne spożycie mleka w Polsce w 2002 roku wyniosło 182 l na jednego mieszkańca (wraz z mlekiem przeznaczonym na przetwory, ale za wyjątkiem masła). Szacuje się, ze w roku 2003 nastąpi po raz pierwszy od 1999 roku zatrzymanie spadku jego konsumpcji. „Poradnik Handlowca” informuje, iż Polacy średnio spożywają około 30% mniej mleka i jego przetworów od statystycznego mieszkańca Unii Europejskiej.

źródło: First Communications.

Komentarze (0)

Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.