Ulotki nie można do końca traktować jako niezależny byt. Jest ona częścią projektów graficznych firmy, do których zaliczają się też wizytówki, foldery czy przede wszystkim logo. Ważne, aby wszystkie te elementy nawiązywały do siebie i tworzyły części wizualnej komunikacji firmy.
Identyfikacja wizualna, czyli po angielsku Corporate Identity (CI) jest całością komunikacji wizualnej prowadzonej przez firmę. Jej tworzenie rozpoczyna się od projektowania logo. Powinno ono w sposób klarowny i atrakcyjny wyrażać charakter marki. Trzeba pamiętać, że będzie ono obecne stale w naszych materiałach graficznych, gadżetach, stronie internetowej czy mailingach.
Tworząc logo, powinniśmy strzec się nadmiaru elementów graficznych. Wszelkie „fajerwerki” w postaci przesadzonej ilości kolorów, czy nadmiernej ilości symboli tylko utrudnią komunikację z klientem. Prostota w przypadku logo sprawdza się najlepiej. “Przekombinowane” logo może świadczyć o naszym złym guście, wystawiając negatywne świadectwo firmie.
Na podstawie kształtu logo projektuje się pozostałe elementy identyfikacji wizualnej. Są to wizytówki, foldery czy broszury. Identyfikację wizualną wyraża też strona internetowa, której kolorystyka, charakter i czcionki powinny być spójne z pozostałymi elementami. Strony internetowe nie mogą być samodzielnymi bytami.
Pamiętajmy, że poprzez identyfikację wizualną wyrażamy charakter naszej marki. Jeśli będzie ona konsekwentna, jako stabilna i konsekwentna będzie odbierana nasza firma. Niezdecydowanie w kwestii charakteru materiałów graficznych może skutkować tym, że klienci nie skojarzą ich od razu z naszą marką. Jej obraz nie będzie się również u nich ugruntowywał.
Projektowanie ulotki spójnej z identyfikacją wizualną
Jeśli chcemy, aby nasza ulotka pozostawała w zgodzie z pozostałymi elementami identyfikacji wizualnej naszej firmy, powinniśmy zadbać o wykorzystanie tej samej czcionki. Powinna ona być jednakowa z czcionką tekstu na stronie internetowej czy wizytówce. Jednocześnie tworząc samą identyfikację wizualną, nie musimy kierować się czcionką z logo, która zazwyczaj jest bardziej „designerska”. Oprócz niej powinniśmy mieć czcionkę stosunkowo neutralną, przeznaczoną do komunikacji w podstawowych tekstach.
Ważne jest zachowanie podobnej kolorystyki. Jeśli stosujemy jakiś zestaw kolorów na stronie internetowej, również ulotka powinna go zawierać. Jeżeli logo zawiera element kolorystyczny, to inne barwy powinny z nim odpowiednio korespondować. Gdy stosujemy jakiegoś rodzaju charakterystyczny motyw, jak ikona czy figura geometryczna, dobrze użyć go także podczas projektowania ulotki. Wszystko to sprawi, że użytkownik, który po lekturze ulotki wejdzie na naszą stronę internetową, nie będzie się czuł zaskoczony. W innym przypadku może mieć nawet wrażenie, że nie ma do czynienia z tą samą firmą. Ponadto brak konsekwencji w projektach graficznych świadczy o braku profesjonalizmu i niezdecydowaniu.
Oczywiście nie oznacza to, że nie możemy stosować elementów czy kolorów nowych, charakterystycznych dla konkretnego produktu i usługi. Jeśli nasza oferta jest szeroka lub zależy nam na promocji jednego jej elementu, możemy się zdecydować na identyfikację wizualną charakterystyczną tylko dla niego. Dotyczy to jednak sytuacji, kiedy to produkt jest na pierwszym planie, a nie nasza marka. W innych przypadkach bardzo ważna jest spójność z identyfikacją wizualną firmy.
poniedziałek, 25 listopada 2024
poniedziałek, 25 listopada 2024
Komentarze (0)