Ołowiane płyty akumulatorów tego typu przedzielone są separatorami czy też matami z włókna szklanego o wysokich parametrach chłonnych. Chłonność mat zdecydowanie przekracza objętość płynów znajdujących się we wnętrzu, co prowadzi do bardzo istotnego, nie tylko z punktu ekonomicznego, efektu, mianowicie – zwiększenia żywotności baterii.
Budowa akumulatorów AGM pozwala na zwiększenie cykli ich pracy, pozwala na ładowanie wielokrotne, a rozładowane ogniwa nie tracą swoich właściwości. Dzięki czemu akumulator 12V w technologii AGM zachowuje parametry użytkowe na stabilnym poziomie przez bardzo długi czas eksploatacji.
Z kolei kwestie wysokiego poziomu bezpieczeństwa zostają rozwiązane za pomocą systemu VRLA. Rozszerzenie tego angielskiego skrótu brzmi Valve Regulated Lead Acid, a więc nazwę mechanizmu umożliwiającego odprowadzanie nadmiaru ciśnienia z wnętrza baterii. W tym celu bateria wykorzystuje zawór o jednym kierunku, dzięki czemu nadmiar ciśnienia znajduje szybkie, bezpieczne ujście i nie doprowadza do rozszczelnienia obudowy akumulatora, a co za tym idzie, niebezpiecznej w skutkach awarii.
Co ciekawe maty z włókna szklanego działają jako bariera zapobiegająca wydostawaniu się elektrolitu na zewnątrz baterii w przypadku jej ewentualnej awarii. Cała budowa akumulatora 12V w technologii AGM jest zaś do tego stopnia niewrażliwa na zmianę pozycji, że bateria może pracować wydajnie (i bezpiecznie!) w dowolnym ułożeniu.
W przeciwieństwie do starszych typów baterii akumulator 12V AGM wykazuje niski poziom oporu wewnętrznego. Niski opór wewnętrzny to z przyspieszenie reakcji na linii elektroda elektrolit. Efekt? Wyższa wydajność przy niewielkich rozmiarach, które w dodatku umożliwiają instalację w miejscach, do których akumulatory starszych generacji, ze względu na swoją wielkość, nie miałyby dostępu.
Warto zaznaczyć, że maty separujące ołowiane płyty są stosunkowo niewrażliwe na drgania i wstrząsy. Dlatego praca w wymagających warunkach (np. dużej niestabilności terenu) nie powoduje obniżenia parametrów użytkowych baterii.
Akumulator 12V AGM może także pracować w środowisku o niskiej temperaturze, warto jednak zaznaczyć, że żywotność może ulec zmianie podczas długotrwałej ekspozycji na bardzo niskie temperatury, dlatego warto ich unikać w miarę możliwości.
Praca akumulatorów tego typu nie jest jednorodna. Należy dokonać rozróżnienia pomiędzy dwoma standardowymi trybami pracy baterii tego typu, a więc między pracą buforową a cykliczną.
Pierwszy tryb to rodzaj funkcjonowania pomocniczego akumulatora, kiedy jest on podłączany do układu zasilania w przypadku przerwy w dostawie prądu (brak napięcia w sieci elektrycznej). Stanowi więc zapasowy, pomocniczy rodzaj zasilania w przypadku układów alarmowych czy w systemach oświetlania włączanych (dzięki zapasowemu akumulatorowi właśnie) podczas awarii.
Praca cykliczna natomiast jest standardowym trybem pracy każdego akumulatora tego typu. Stanowi on źródło energii potrzebnej do funkcjonowania urządzeń i pojazdów niepodłączonych do sieci elektrycznej.
Czy warto więc zasilać urządzenia i pojazdy akumulatorami AGM? Z całą pewnością! Są wydajne, zbudowane w bezpieczny sposób, niewrażliwe na drgania i wstrząsy, gotowe do pracy w każdej pozycji!
sobota, 23 listopada 2024
piątek, 22 listopada 2024
Komentarze (0)