EDUKACJA UCZNIÓW ZE SPEKTRUM AUTYZMU W ZESPOLE SZKÓŁ SPECJALNYCH IM. JANA PAWŁA II W GRAJEWIE
Autyzm jest częścią tożsamości danej osoby, występuje od urodzenia i… po prostu jest. Nie jest chorobą. Jest stanem – odmiennym sposobem myślenia i odczuwania świata. U niektórych osób prowadzi do niepełnosprawności o różnym stopniu, ponieważ może powodować poważne problemy w życiu i ograniczać samodzielne radzenie sobie z codziennymi wyzwaniami. Z tego powodu warto jest podejmować działania, które pomogą przezwyciężać trudności wynikające z autyzmu i lepiej sobie z nimi radzić.
Misją Zespołu Szkół Specjalnych im. Jana Pawła II w Grajewie - jako placówki dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - jest między innymi rozwijanie świadomości społecznej na temat niepełnosprawności, w tym także autyzmu.
DLACZEGO WARTO?
- mamy bogate doświadczenia w zakresie edukacji i terapii uczniów z ASD. Pierwsza klasa dla uczniów z autyzmem powstała w roku 2003. Nasi nauczyciele systematycznie doskonalą swój warsztat pracy, wdrażają nowatorskie rozwiązania metodyczne i terapeutyczne;
- zaletą nauki w naszej szkole jest mała liczebność klas (2-4 uczniów), umożliwiająca nauczycielom indywidualne podejście do każdego dziecka. W roku szkolnym 2024/25 w ZSS funkcjonuje 12 oddziałów dla uczniów z ASD i 4 oddziały mieszane;
- rozumiemy, czym jest autyzm i z jakimi problemami mierzą się uczniowie z ASD i ich rodzice. Priorytetami w pracy z uczniami z ASD są: skuteczna komunikacja, uspołecznienie uczniów, rozwijanie ich aktywności, samodzielności i niezależności. Podejmujemy działania, które pozwalają na poprawę funkcjonowania społecznego uczniów oraz uzyskanie wykształcenia i przygotowania zawodowego;
- wspieramy rodziny uczniów w codziennych trudnościach, a nasi wychowankowie otrzymują pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Stosujemy innowacyjne pomoce i nowe technologie w edukacji, które otwierają nowe możliwości integracji społecznej, nauki i samodzielności;
- przyjmujemy dzieci do oddziałów przedszkolnych, szkoły podstawowej oraz młodzież do Branżowej Szkoły I Stopnia i do Szkoły Przysposabiającej do Pracy. Stosujemy skuteczne metody i techniki pracy, zgodnie z najnowszym stanem wiedzy na temat wspierania rozwoju dzieci z autyzmem (alternatywne i wspomagające formy komunikacji, elementy metody behawioralnej, terapii integracji sensorycznej, treningu umiejętności społecznych i inne);
- prowadzimy zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, a także zajęcia w ramach rządowego programu „Za życiem”. Naszą kadrę tworzą osoby o wysokich kwalifikacjach;
- przygotowujemy uczniów do świadomego wyboru ścieżki kształcenia zawodowego, bierzemy pod uwagę ich uwarunkowania zdrowotne, zainteresowania, oczekiwania rodziców oraz opinie specjalistów. Prowadzimy indywidualne zajęcia rewalidacyjne i terapeutyczne, w tym logopedyczne i rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne;
- w naszej placówce uczniowie z ASD mogą kształcić się w różnych zawodach; praktyki zawodowe organizowane są u pracodawców i w pracowniach szkolnych. Uczniowie szkoły branżowej z sukcesami zdają zarówno teoretyczne, jak i praktyczne egzaminy zawodowe.
Zespół Szkół Specjalnych im. Jana Pawła II w Grajewie
ul. Ełcka 11, 19-200 Grajewo
Tel.: 86 272 31 15
sobota, 25 stycznia 2025
niedziela, 26 stycznia 2025
Nie każde dziecko z autyzmem czy Aspergerem jest niezaradne,są różne stopnie zaawansowania,dziecko z wysokim poziomem inteligencji uczy się w szkole masowego nauczania