czwartek, 2 lutego 2023

Warto przeczytać

  • 2 komentarzy
  • 5276 wyświetleń

Współczesna Polka

Statystyki pokazują, że ponad 90% Polek chciałoby dzielić obowiązki z pozostałymi członkami rodziny. Wynika to z tego, że zwyczajnie mamy zbyt wiele na głowie: troska o najbliższych, sprawy finansowe, problemy z codziennością, do tego dochodzi ambicja, by być silną,inteligentną i zadbaną. Matka – Polka, gdy już znajdzie chwilę, by pomyśleć o sobie, dochodzi do wniosku, że przypomina robot wielofunkcyjny,bo ilość spraw, którymi się zajmuje wciąż wzrasta a efekty niekoniecznie przynoszą satysfakcję. Pułapką jest tu presja doskonałości.

W Polsce kobiety są najczęściej jedynymi osobami odpowiedzialnymi za prowadzenie domu. Na szczęście dla nas samych, zaczynamy dostrzegać własne potrzeby i głośno o nich mówić, mimo rosnącego tempa życia.

Wiele kobiet, bez świadomości, zmaga sie z uzależnieniami tzw.behawioralnymi, co znaczy uzależnienia od zakupów, internetu, jedzenia, pracy. Wykonywanie tych czynności  przynosi ulgę ale konsekwencje mogą być poważne. Wśród zauważalnych objawów mogą być: ukrywanie obsesji, wyrzuty sumienia, czasami gniew.

 

Mania nabywania to duży problem Polek. Krótkotrwała poprawa nastroju przez chwilę, później problemy finansowe, konflikty w rodzinie itd. Błędne koło.

Uciekanie w pracę natomiast to tak naprawdę ucieczka od problemów, próba odłożenia ich na bok, jednak przeciążony organizm pracuje mniej efektywnie, spada poziom zadowolenia z życia, mogą nawet wystąpić stany depresyjne.

Dużym problemem jest także kompulsywne objadanie, uzależnienie od internetu, zabiegów kosmetycznych czy opalania. Idąc w drugą stronę, problemem staje się nadmierne, zdrowe odżywianie, wybielanie zębów czy sztuczne dodatki makijażowe. Nagle czujemy, że bez tego nie obędziemy się, jest to dla nas potrzebne, by poprawić sobie nastrój.

Chwilowe pocieszenie nie poprawi nam życia. Lepiej zamknąć komputer, ominąć sklepy,knajpki i pójść z rodziną, przyjaciółką na spacer. Relaks pozwoli nam miło spędzić czas, nabrać zdrowego dystansu do codziennych spraw i znowu zacząć cieszyć się życiem.

 

 

 

 

 

...............

 

Wspomagacze odchudzania

Przechodzą na dietę, nie musisz głodować! Wystarczy jeść  produkty, które sycą na długo, a do tego są smaczne i zdrowe. 
1. Jogurt grecki
Zawartość białka, jaka się w nim znajduje - dwa razy więcej niż w innych jogurtach. A białko jest dłużej trawione, więc lepiej syci.
2. Komosa ryżowa (quinoa)
Jest  bogata w błonnik i łatwa w kuchennej obróbce - wystarczy ją ugotować, podobnie jak ryż. Komosa ryżowa ma też więcej wapnia niż mleko, stanowi również bardzo dobre źródło żelaza, cynku, selenu, witaminy E i witamin z grupy B.
3. Cynamon
Cynamon  pomaga w stabilizowaniu poziomu cukru we krwi. A to kluczowa sprawa w opanowaniu nadmiernego apetytu, zwłaszcza u osób cierpiących na cukrzycę typu II. 
4. Ostra papryka
Papryka chili zawiera bezwonną substancję o nazwie kapsaicyna, która hamuje apetyt i nieznacznie przyspiesza metabolizm 
5. Grejpfrut
Jest bogaty w błonnik (o ile nie pozbawi się go zbyt dokładnie wszystkich "błonek" i całej białej skórki), przez co hamuje apetyt. 
6. Arbuz
Aż 90 proc. arbuza to woda! Owoc ten zawiera także dużą ilość likopenu (przeciwutleniacz) oraz witamin A i C.
7. Gruszki i jabłka
Te dwa owoce także zawierają dużo wody, a jadane ze skórką dostarczają dużą dawkę błonnika, który wypełnia żołądek. Mając do wyboru owoc lub sok z niego zrobiony, lepiej jest wybierać owoc. 
8. Winogrona - nie rodzynki
100 kcal znajduje się w 2 szklankach winogron i tylko w pół szklanki rodzynek! Dzięki dużej zawartości wody, winogrona sycą też lepiej niż rodzynki.
9. Jagody
Jagody zawierają dużo wody i błonnika, a więc sycą na długo. 
10. Świeże warzywa
Mogą być doskonałą przekąską. Są chrupiące, obfitują w wodę i błonnik, i mają mało kalorii. 

11. Ziemniaki
W ziemniakach znajduje się potas, beta karoten, witamina C i błonnik.
12. Jaja
Badania naukowe dowiodły, że jadanie śniadań bogatych w białko pozwala na dłużej zaspokoić głód. Jedno jajo to tylko 75 kcal i aż 7 g wysokiej jakości białka. 
13. Kawa
Kawa  przyspiesza tempo metabolizmu. 
14. Pełnoziarniste płatki
Warto jadać płatki - nie tylko na śniadanie - ze względu na błonnik i ciepłą wodę lub odtłuszczone mleko, w których się je przygotowuje. 
15. Chrupkie pieczywo pełnoziarniste
Pełnoziarniste pieczywo pieczywa są dobrą alternatywą dla krakersów. Naukowcy twierdzą, że ludzie unikający produktów przygotowanych z białej mąki, a wzbogacający dietę o produkty razowe mają mniejszą tendencję do gromadzenia tłuszczu na brzuchu i wewnątrz niego (to tzw. tłuszcz wisceralny, bardzo obciążający serce). 
16. Zupy
Wartościowe i niskokaloryczne zupy to te na bazie bulionu warzywnego - o ile nie doprawi się ich śmietaną. Podawane na ciepło sprawiają, że je się je powoli, unikając pochłonięcia zbyt dużej ich ilości. 
17. Sałatki
To także dobry pomysł na pierwsze danie, poprzedzające bardziej kaloryczną potrawę. Ich podstawą są wszelkiego rodzaju sałaty, które zawierają dużo wody i skutecznie wypełniają żołądek. Istnieją setki przepisów na sałatki: z warzywami, owocami, serem... Należy wybierać te najmniej kaloryczne najlepiej z dodatkiem sosu
18. Sos winegret
Ocet ułatwia organizmowi spalanie tłuszczu. 
19. Orzechy 
Garstka orzechów jest doskonałą przekąską, bogatą w białko, błonnik i zdrowe kwasy tłuszczowe. Orzechy - jedzone w rozsądnych ilościach - sprzyjają utarcie wagi i obniżają poziom cholesterolu we krwi. 

 

 

Komentarze (2)

Racja, jesteśmy czasami tak udręczone tym podawaniem,odbieraniem, dreptaniem, że wieczorem zasypiamy w kilka sekund, ciesząc się jednak, że jesteśmy potrzebne, może czasami niedoceniane ale potrzebne

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.