Wiadomości

Wieści z Mlekpolu


Logo Mlekpol ZE SPECYFIKACJI

Małgorzata Cebelińska, Dyrektor Handlu SM Mlekpol podczas EEC (online) o wyzwaniach stojących przed branżą mleczarską w czasie epidemii

Europejski Kongres Gospodarczy to prestiżowy, coroczny cykl debat i spotkań, którego celem jest wymiana doświadczeń, integracja przedsiębiorców oraz kreowanie kierunku dalszych zmian w biznesie. W tym roku (19 maja) w debacie „Sektor spożywczy – branża strategiczna“ wzięła udział Małgorzata Cebelińska – Dyrektor Handlu SM Mlekpol. Podczas rozmowy, omówiono najważniejsze  wyzwania stojące przed producentami żywności, w tym sektora przetworów mlecznych. Małgorzata Cebelińska z ramienia SM Mlekpol, podczas dyskusji poruszyła zagadnienia dotyczące branży mleczarskiej w Polsce – m.in. utrzymywanie relacji z partnerami handlowymi i rolnikami, kształtowanie się nowych trendów konsumenckich czy eksport w czasie pandemii.

Zagadnieniem związanym z sektorem spożywczym jest eksport poza Unię Europejską. Jednym z kierunków jest rynek chiński, o którym opowiedziała Małgorzata Cebelińska, Dyrektor Handlu w SM Mlekpol.

- Koronawirus rozpoczął się w Chinach, które są dla Mlekpolu ważnym rynkiem eksportowym. Dlatego pierwsze przeszkody pojawiły się już na przełomie stycznia i lutego, a przerwa w wysyłce naszych produktów trwała prawie półtora miesiąca. Odczuliśmy pewne problemy związane z zamknięciem chińskich portów, zawieszeniem pracy banków i firm kurierskich jednak stosunkowo szybko wróciliśmy do normalności. Obecnie banki pracują zdalnie, powstały nowe procesy obiegu dokumentów, a to pozwala na powrót do biznesu. Dodatkowo obserwujemy, że Chiny już w marcu znacząco zwiększyły import produktów mlecznych. W niektórych kategoriach odnotowaliśmy nawet dwucyfrowe wzrosty, dzięki czemu możemy nadrobić straty wynikające z początkowych przestojów. Zintensyfikowanemu eksportowi do Azji sprzyja również rosnąca populacja, która przekłada się na wzrost konsumpcji – komentuje Małgorzata Cebelińska.

Wyzwania eksportowe to tylko jeden z czynników kształtujących politykę SM Mlekpol, która priorytetowe znaczenie przypisuje zapewnieniu ciągłości dostaw dla polskich konsumentów. Małgorzata Cebelińska podkreśla, że mimo trudności relacje z partnerami biznesowymi w naszym kraju zostały utrzymane.

- Kontakty te oceniamy pozytywnie, chociaż w tym kryzysowym czasie są one utrudnione. Kontaktujemy się za pomocą e-mail i telekonferencji, jednak bardzo brakuje nam spotkań bezpośrednich, które umożliwiłyby prezentację nowych produktów oraz pogłębioną rozmowę dotyczącą rynku mleczarskiego. Kluczową kwestią jest sytuacja polskich rolników i konieczność wsparcia ich pracy oraz rozwoju gospodarstw. Dlatego rozmawiamy o usprawnieniu procesów logistycznych i operacyjnych oraz o przyspieszeniu płatności. Cieszą nas pozytywne reakcje i otwartość naszych partnerów – czujemy, że los polskich rolników nie jest im obojętny – komentuje Małgorzata Cebelińska.

Zdaniem Dyrektor Handlu w SM Mlekpol odpowiednim rozwiązaniem byłoby tzw. trójprzymierze, czyli wspólne mechanizmy wypracowane przez rolników, przetwórców i przedstawicieli handlu. Jak zauważyła, pozwoliłoby to wypracować system m.in. dostosowywania cen produktów mleczarskich do aktualnych warunków ekonomiczno-gospodarczych. Należy zapewnić rolnikom opłacalność produkcji i zachęcić do rozwoju. Rozwiązania tego typu już z powodzeniem funkcjonują m.in. w Niemczech i we Francji.

Małgorzata Cebelińska poruszyła również kwestię trendów konsumenckich, które uwidoczniły się w czasie epidemii – Przede wszystkim obserwujemy popyt na produkty długoterminowe, które na początku pandemii były intensywnie kupowane. Wraz z nadejściem wiosny powrócił również trend na produkty świeże i fermentowane. Dla konsumentów nową wartością stało się również bezpieczeństwo, przyczyniając się do rozwoju sektora e-commerce. Czy ten model będzie obowiązywał również za kilka miesięcy? Wszystko zależy od sytuacji epidemicznej i czasu pozostawania w okresie izolacji społecznej.

Dyrektor Handlu SM Mlekpol zwróciła również uwagę na duże zaufanie do produktów lokalnych, naturalnych i wytworzonych w procesie zrównoważonego rozwoju.

Głównym zmartwieniem dla branży mleczarskiej pozostaje obniżenie zarobków i wzrost poziomu bezrobocia, które wprost przełoży się m.in. na zmniejszenie popytu na produkty premium. SM Mlekpol wychodząc naprzeciw tym zmianom zaproponowała konsumentom nowe, ekonomiczne produkty – tańsze lecz zachowujące swoją wysoką jakość. Należą do nich m.in. sery w plastrach i porcjach, dostępne w gramaturach 400 g i 700 g, które zastępują produkty z tradycyjnej lady. 

SM Mlekpol inwestuje w produkty zdrowe, naturalne o prostym składzie, które produkowane są wyłącznie z polskiego mleka. Dlatego tak istotna jest współpraca z rodzimymi dostawcami, która gwarantuje najwyższą jakość i naturalny smak produktów.


___________
Spółdzielnia Mleczarska Mlekpol w Grajewie

Spółdzielnia Mleczarska Mlekpol w Grajewie to od lat niekwestionowany lider rodzimego mleczarstwa oraz jeden z dwudziestu największych przetwórców mleka w Europie. Jako pierwszy podmiot skupowy w Polsce SM Mlekpol w tym roku przekroczyła granicę 1,93 mld litrów skupionego mleka rocznie wyłącznie z własnej bazy skupowej. To ponad 5,3 milionów litrów mleka dziennie od 9500 producentów. Produkty Mlekpolu powstają w 13 nowoczesnych i wysoko wyspecjalizowanych zakładach produkcyjnych w: Grajewie, Zambrowie, Mrągowie, Kolnie, Sejnach, Bydgoszczy, Sokółce, Dąbrowie Białostockiej, Radomiu, Zwoleniu, Gorzowie Wielkopolskim i Suwałkach. 

Mlekpol w swojej ofercie posiada: mleko pasteryzowane i UHT, śmietany, śmietanki, napoje fermentowane, masło, twarogi, serki wiejskie i śmietankowe oraz sery żółte. Flagowymi markami Mlekpolu są: Łaciate, Maślanka Mrągowska, Milko, Mazurski Smak, Mlekpol, Rolmlecz oraz Białe.

 

sobota, 12 lipca 2025

Dni Grajewa 2025

piątek, 11 lipca 2025

Obwieszczenie Starosty Grajewskiego

Komentarze (0)

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.