Wycieraczki samochodowe wydają się być mało znaczącym elementem wyposażenia pojazdu, o którym kierowcy przypominają sobie w trakcie opadów. I wtedy może okazać się, że zaniedbania w stosunku do wycieraczek mają fatalny wpływ na bezpieczeństwo prowadzenia w trakcie deszczu. Tymczasem okres letni obfituje w silne i gwałtowne burze, z potężnymi opadami. Każdy powinien być na nie przygotowany.
Zaniedbania dotyczące wycieraczek samochodowych mogą także wpłynąć na stan przedniej szyby auta. Eksploatacja mocno zużytych wycieraczek samochodowych i oszczędzanie płynu do spryskiwaczy - to zazwyczaj kończy się porysowaniem przedniej szyby i jej zmatowieniem.
Jak używać wycieraczek samochodowych latem, żeby służyły jak najdłużej i żeby zapewniały kierowcy odpowiedni poziom widoczności w razie opadów? Oto najważniejsze informacje.
Zaczniemy nie od wycieraczek, a od ich najbliższego sojusznika, czyli płynu do spryskiwaczy. Warto stosować płyn dobrej jakości, ale przede wszystkim, trzeba wykorzystywać dużą ilość płynu. Dlaczego? W trakcie lata na szybach osadza się mnóstwo kurzu i ziarenek piasku. Wystarczy silniejszy podmuch wiatru. Tylko użycie dużych ilości płynu do spryskiwaczy pozwoli skutecznie nawilżyć i zmyć ziarenka piasku z powierzchni szyby.
Co się stanie, jeśli kierowca będzie „tarł” wycieraczkami po suchej szybie, pokrytej kurzem i ziarenkami piasku? To tak, jakby kierowca przejechał papierem ściernym po szybie. Drobinki piasku mogą także uszkadzać delikatne pióra wycieraczek, przylegające do powierzchni szyby. Jeśli spowodują ich ugięcie, szyba nie będzie dokładnie czyszczona. Warto pamiętać, że płyny do spryskiwaczy wyższej jakości mają wśród składników środki zwiększające poślizg piór wycieraczek. To sprawia, że pracują one ciszej i z mniejszymi oporami.
Skoro jesteśmy przy oporach. Im większy opór pracy wycieraczek, np. ze względu na pracę wycieraczek na suchej szybie, tym większe ryzyko przyspieszonego zużycia silnika i mechanizmu wycieraczek.
Latem kierowcy często myją samochody. Ciepła pogoda temu sprzyja. Kierowcy stosują szampon z woskiem, którym myją całą karoserię, a także szyby auta. To wygodne i skuteczne. Niestety, wosk przyspiesza zużycie piór wycieraczek. Poza tym szampon z woskiem, albo wosk na mokro, pozostawiają po sobie tłuste osady na szybie. W trakcie pracy wycieraczek osady te mogą być powodem smug. Szyb nie należy myć szamponem z woskiem, jeśli już, to bez wosku. Szyby należy myć standardowym płynem do mycia szyb, stosowanym do domowych okien. Jeśli kierowca umył całe auto, włącznie z szybami, za pomocą szamponu z woskiem, to należy odtłuścić przednią szybę (można użyć wody z odrobiną płynu do mycia naczyń), albo umyć ją płynem do mycia szyb.
zobacz fot. 2
Latem na przedniej szybie często można znaleźć niemiłe niespodzianki, pozostawiane przez latających przyjaciół. Zwłaszcza wtedy, gdy kierowca zaparkuje auto pod drzewem, chcąc chronić je przed wysoką temperaturą. Usuwanie ptasich odchodów nie należy do przyjemności i każdy chciałby to zrobić przy minimum wysiłku. Dlatego też kierowcy wykorzystują duże ilości płynu do spryskiwaczy i wycieraczki samochodowe. Niestety, to często powód zniszczenia delikatnych końcówek piór wycieraczek, mających za zadanie oczyszczanie szyby z wody, piasku i kurzu. Trzeba się przemóc i oczyścić szybę z zaschniętych, ptasich odchodów, korzystając z płynu do mycia szyb.
Warto pamiętać, że delikatne pióra wycieraczek samochodowych są wykonane z gumy. W przypadku najlepszych producentów, guma ta jest wzbogacana różnymi dodatkami. Jednak wystawienie wycieraczek na bezpośrednie działanie silnych promieni słonecznych powoduje utratę kształtu i elastyczności przez gumę. W konsekwencji wycieraczki zaczynają hałasować.
Warto chronić i auto i wycieraczki przed bezpośrednim wpływem promieni słonecznych. Można stosować osłony na przednią szybę (i ukryć pod nimi także wycieraczki), pokrowce na całe auto (wersja ekstremalna), albo po prostu trzymać pojazd w cieniu, w garażu, pod wiatą lub drzewem.
Aby mieć pewność, że w razie silnych opadów wycieraczki nie zawiodą, trzeba kontrolować ich stan. Należy okresowo sprawdzać krawędzie piór wycieraczek, aby upewnić się, że stykają się z szybą dokładnie i czy są czyste. Jeśli pióro wycieraczki straciło swoją sztywność i/lub jest zwichrowane, trzeba wymienić wycieraczkę. Metalowe wsporniki w wycieraczkach w skrajnych sytuacjach też mogą trwale porysować szyby, gdy wycieraczki będą mocno wyeksploatowane.
Warto stosować w samochodzie wycieraczki dobrej jakości. Są bardziej skuteczne w działaniu i bardziej odporne na zużycie, niż te najtańsze. To oczywiste, że nie każdego stać na produkty markowe. Ale dobre wycieraczki samochodowe wcale nie muszą być drogie.
Oximo to polska marka wycieraczek samochodowych, które cechują się wysoką precyzją wykonania i bardzo dobrą trwałością. To wycieraczki samochodowe ze średniej półki cenowej, o jakości najlepszych produktów premium.
Dlaczego? Producent od początku postawił na jakość. Materiał, z którego zbudowane jest pióro, wzbogacany jest dodatkiem silikonu. Z kolei zewnętrzna część pióra pokrywana jest teflonem. Szyna sprężynująca wycieraczki produkowana jest z wysokiej jakości ocynkowanej stali, a mocowania – z mocnego tworzywa.
Oximo ma w swojej ofercie kilkaset referencji, a zatem wycieraczek idealnie dopasowanych do konkretnych modeli aut (w stu procentach zgodnych z wymiarami wycieraczek stosowanych na pierwszy montaż).
Dobre wycieraczki samochodowe plus stosowanie się do kilku zasad sprawią, że kierowca nie będzie musiał się obawiać złej widoczności podczas letnich burz.
środa, 11 grudnia 2024
piątek, 6 grudnia 2024
Komentarze (0)