Stanowisko
Radnego Wojciecha Grochowskiego
Członka Klubu Radnych Polskiego Stronnictwa Ludowego
Sejmiku Województwa Podlaskiego w sprawie budowy dróg S 16 (Knyszyn-Mońki-Grajewo- Ełk) i drogi krajowej nr 8 (Korycin-Suchowola-Sztabin-Augustów -Raczki)
z dnia 9 lutego 2021 roku
Radny, Członek Klubu Radnych Polskiego Stronnictwa Ludowego w Sejmiku Województwa Podlaskiego z wielkim niepokojem przysłuchuje się różnym dyskusjom dotyczącym budowy dróg krajowych w Województwie Podlaskim. Jednoznacznie stwierdzam, że obie drogi są równorzędne i nie mogą stanowić rozważań o alternatywności ich budowy, kosztem jednego lub drugiego rozwiązania.
- działając w interesie mieszkańców Województwa Podlaskiego, oraz wszystkich korzystających z dróg przebiegających przez województwo podlaskie,
- podkreślając kluczowe znaczenie drogi krajowej nr 65 i drogi krajowej nr 8 dla spójności komunikacyjnej, społecznej i gospodarczej województwa podlaskiego, powiatów, gmin, miast i wsi.
Jako, Radny Członek Klub Radnych PSL wyrażam pełne poparcie dla budowy dróg:
- wariancie drogi ekspresowej Knyszyn -Mońki – Grajewo do węzła Guty
- w wariancie przebiegającym po Drodze Krajowej nr 8 w (wariancie modernizacji), trasą Korycin – Suchowola – Sztabin – Augustów – Raczki w przebiegu 2+1
Opowiadam się za koncepcjami, które zapewnią kilkuset tysiącom mieszkańców regionu bezpieczny i szybki dojazd do stolicy województwa, a mieszkańcom Białegostoku i okolic na bezpieczne dotarcie do terenów atrakcyjnych, do wypoczynku i rekreacji. Popieram rozwiązania dające dobrą komunikację dynamicznie rozwijającym się regionom. Przemawia za tym wiele argumentów natury technicznej, środowiskowej, społecznej i gospodarczej.
I .W wariancie drogi ekspresowej Knyszyn -Mońki – Grajewo do węzła Guty
Najważniejsze z nich to:
Trwająca budowa drogi S -61 (Via Baltica), w momencie oddania jej do użytku znacząco ograniczy natężenie ruchu na pozostałych arteria komunikacyjnych województwa Podlaskiego.
Poprawa warunków skomunikowania Białegostoku, Moniek i Grajewa, która ma istotne znaczenie gospodarcze min. w komunikacji firm z Białegostoku i południa województwa np. z polskimi portami i sąsiednimi krajami.
Nie ma alternatywy dla w pełni funkcjonalnego łącznika drogi ekspresowej S-7 z drogą ekspresową S-19 tworzącego arterię komunikacyjną wschód -zachód pod symbolem S-16
II. W wariancie przebiegającym po Drodze Krajowej nr 8 w (wariancie modernizacji), trasą Korycin – Suchowola – Sztabin – Augustów – Raczki w przebiegu 2+1
Najważniejsze z nich to:
1. Kluczowym argumentem jest natężenie ruchu pojazdów na Drodze Krajowej nr 8, którą poruszają się Tiry. Stały się prawdziwą zmorą mieszkańców naszych terenów. To właśnie za sprawą ruchu ciężkich maszyn mieszkańcy północnej części województwa podlaskiego nie mogą w pełni bezpiecznie podróżować Drogą Krajową nr 8.
2. Dla obwodnic Suchowoli i Sztabina, a także dla przebiegu Drogi Krajowej nr 8 pomiędzy Dobrzyniewem a Knyszynem oraz Knyszynem a Korycinem są już wydane odpowiednie decyzje środowiskowe. To znacznie skraca czas realizacji.
3. W grudniu 2020 roku Podlaski Oddział GDDKiA ogłosił przetargi na budowę obwodnic Sztabina i Suchowoli. Przeprojektowanie i finalna realizacja, mogłaby odbyć się więc stosunkowo szybko.
4. Budowa łącznika przebiegającego po trasie Knyszyn-Korycin-Suchowola-Sztabin-Augustów-Raczki Drogi Krajowej nr 8 oznacza dla mieszkańców Augustowa, Suwałk, Sejn, Suchowoli i Sztabina całkowicie nowe warunki do rozwoju i uwolnienia potencjału gospodarczego północnej części Województwa Podlaskiego.
5. Ważnym argumentem dla spójności województwa podlaskiego jest również ten, żeby droga krajowa o standardzie drogi 2+1 łącząca dwa największe ośrodki była modernizowana w tym zakresie, niezależnie od innych inwestycji drogowych.
Chcę uniknąć błędów i sporów które towarzyszyły budowie dróg, a mianowicie np. Via Baltcia, które trwały od początku lat 90 a finał braku zgody wszyscy znamy. Z pełną odpowiedzialności opowiadam się za powyżej zaproponowanymi rozwiązaniami, które może nie spełnią oczekiwań wszystkich w 100%, natomiast wykażą rozsądek, wolę współpracy, chęć rozwiązania nawet najtrudniejszych spraw oraz spełnią oczekiwania mieszkańców. Obie inwestycje bardzo pozytywnie wpłyną na rozwój Województwa Podlaskiego.
Zwracam się do Ministra Infrastruktury, Dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz wszystkich instytucji i osób, które są zaangażowane w przygotowanie procesu inwestycyjnego budowy dróg krajowych o przyjęcie przytoczonych powyżej argumentów i podjęcie stanowczych działań w kierunku realizacji przedstawionych koncepcji.
Wojciech Grochowski
Stanowisko otrzymują:
Parlamentarzyści z województwa podlaskiego
Minister Infrastruktury
Dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
Wojewoda Podlaski
Starostowie: Białostocki, Sokólski, Moniecki, Augustowski, Grajewski, Suwalski, Sejneński
Prezydent Miasta Suwałk
Burmistrzowie Augustowa i Suchowoli,
Wójtowie gmin: Dobrzyniewo, Knyszyn, Korycin, Augustów, Raczki
Dyrektor Oddziału Północno-Wschodniego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku
Media
piątek, 13 grudnia 2024
piątek, 13 grudnia 2024
Brawo Panie Radny, tak trzymać .
Głos na Puszczy PANIE radny.
Głos wołającego na puszczy może być krzykiem słyszalnym nawet w stolicy, .
W końcu za którym wariantem opowiada się pan radny?
Chociaż nie jestem radnym, to jutro też podejmę jakieś stanowisko. Zawsze to będzie wiadomo, że coś działam.
jeden nie wie co powiedzieć i popiera wszystko a cale plenum psl poparło co innego- komu to wierzyć?/
Co mnie irytuje, to jest postawa niektórych polityków i "samorządowców", którzy wykorzystują sprawę drogi do autopromocji robiąc zamieszanie i sugerując ,że ich stanowisko jest wążniejsze. Szacunek Panie Radny
Pan radny wojewódzki z Grajewa trochę się zamotał. Nikt ci nie dsa pieniędzy na dwie drogi. Tyle, ze sobie pogadacie ale PIS i tak was nie wysłucha.