Stanowisko Rady Naukowej Biebrzańskiego Parku Narodowego dotyczące planowanej budowy drogi ekspresowej S16 w dolinie Biebrzy
Rada Naukowa Biebrzańskiego Parku Narodowego, rozumiejąc potrzebę nowych inwestycji drogowych, zwłaszcza tych o znaczeniu paneuropejskim, stoi na stanowisku, że ze względu na unikalny w skali Europy charakter tego obszaru niezbędna jest szczegółowa i rzetelna analiza możliwości budowy drogi S16 w granicach doliny Biebrzy. W sposób szczególny należy podejść do zagadnień związanych z ochroną środowiska przyrodniczego, kwestii społecznych, ale także i uwarunkowań prawnych i technologicznych realizacji tak złożonych inwestycji drogowych. Po zapoznaniu się z materiałem zawartym w Uproszczonym Studium Korytarzowym (Schuessler - Plan Inżynierzy Sp. z o.o., 2019) pragniemy wyrazić swoje głębokie zaniepokojenie w odniesieniu do planowanej inwestycji w ciągu drogi S16.
Rada Naukowa jest przekonana, że prawidłowy wybór przejścia trasy S-16 przez tereny północno-wschodniej Polski wymaga wykonania analizy alternatywnych wariantów przebiegu drogi Via Carpatia (z którą S-16 jest sprzężona), wykonanej w skali całego kraju a nie tylko dwóch województw. Analiza sieciowo-ruchowa powinna być połączona z dobrą strategiczną oceną oddziaływania na środowisko, co pozwoli na wybór wariantu przebiegu omijającego tereny najbardziej cenne przyrodniczo, w tym Biebrzański Park Narodowy.
Ograniczenie się do zbyt krótkich odcinków drogi, jak obecnie, powoduje iż znalezienie optymalnych rozwiązań, godzących potrzeby rozwoju transportu z wymogami ochrony przyrody wydaje się niemożliwe. Jednak w szerszej skali geograficznej znalezienie takich rozwiązań jest możliwe i konieczne.
Wykonawcy Uproszczonego Studium Korytarzowego (dalej: USK) zaprojektowali przebieg drogi S16 na odcinku Ełk – Knyszyn w sześciu wariantach (korytarzach). Na obszarze Biebrzańskiego Parku Narodowego pięć z wariantów biegnie po tym samym śladzie, przy czym korytarz D dodatkowo przecina obszar Parku po raz drugi, więc faktycznie dla obszaru Parku 2 zaplanowane są trzy warianty przebiegu drogi S16. W świetle przedstawionego w procesie konsultacji USK nie rozpatrywano wariantów alternatywnych drogi S16 na odcinku Knyszyn -Ełk, takich które nie naruszałyby integralności obszarów chronionych w dolinie Biebrzy.
sobota, 4 maja 2024
piątek, 3 maja 2024
A czy Ludzie z Rady Naukowej Biebrzańskiego Parku Narodowego chodzą do pracy pieszo, boso, czy jeżdżą rowerami? Chyba jednak samochodami. Droga teraz i tak prowadzi przez park, to o co chodzi? O kasę?
Czyli Rada Naukowa Parku w swoim stanowisku oświadcza że nie ma stanowiska odnośnie przebiegu S16. W oświadczeniu jest tylko opis istniejącej sytuacji projektowej.
najlepszy jest korytarz pomiędzy parkami narwiański i biebrzański i dodatkowo najtańszy bo pominie torfowiska
Zostawic nasz powiat skansenem a nasze dzieci pojada robic na zachód. Że tez samorządy miasta i powiatu cicho siedzą i czekaja aż drogę zabiorą i zamiast niej zrobią Suwałki-Białystok łącznikiem. Tamte samorządy umieja popierać swoja wersję tylko z naszego powiatu nie.
Szkoda, że ludzie nie rozumieją różnicy między drogą lokalną a tranzytową, ani tego na jak wartościowym przyrodniczo terenie mieszkają. Powinno się przeprowadzić drogę omijając cenne przyrodniczo tereny, po suchym gruncie, a nie wśród bagien. Niestety takiego wariantu nawet nie wzięto pod uwagę. Bezmyślność i brak perspektywicznego myślenia tych co podejmują decyzje na najwyższym szczeblu powoduje, że ci co siedzą niżej, ciągna każdy w swoja stronę - aby tylko mieć się czym pochwalić, wyborcę skusić...