Wiadomości

  • 8 komentarzy
  • 5097 wyświetleń

Stan realizacji linii kolejowych w ramach RAIL BALTICA

Wszystkie odcinki trasy Rail Baltica na obszarze województwa podlaskiego są modernizowane lub przygotowywane do modernizacji, tj.:
- linia kolejowa nr 6, odcinek Czyżew - Białystok: w trakcie modernizacji,
- linia kolejowa nr 38, odcinek Białystok - granica województwa (okolice Grajewa): w trakcie modernizacji, odcinek Osowiec - Grajewo - granica województwa ma zapewnione dofinansowanie z CEF 2, wniosek dot. odcinka Białystok - Osowiec będzie składany w trwającym naborze do CEF 2,
- linia kolejowa nr 39 i linia kolejowa nr 51 odcinek granica województwa (okolice Raczek) - Suwałki - Trakiszki: w trakcie prac projektowych.


Od grudnia 2023 r. umożliwiono dwutorowe prowadzenie ruchu na szlakach na odcinku od granicy województwa podlaskiego do stacji Białystok. Aktualnie trwają zasadnicze roboty budowlane na stacjach Łapy i Białystok – planowany termin zakończenia robót to grudzień 2024 r. Na pozostałych stacjach oraz szlakach trwają prace wykończeniowe – planowane zakończenie robót to II kwartał 2024 r. W zakresie budowy skrzyżowań dwupoziomowych zostały zakończone prace zasadnicze, aktualnie trwa procedura odbiorowa, planowane uzyskanie wymaganych pozwoleń na użytkowanie to II kwartał
2024 r. 

Harmonogram działań dla odcinka Białystok - Ełk:
- planowane pozyskanie wszystkich decyzji administracyjnych: IV kwartał 2024 r.,
- planowane zakończenie prac budowlanych na stacji Ełk: wrzesień 2024 r.,
- planowane prace na odcinku Białystok - Ełk: w latach 2024 - 2028.


W sierpniu 2021 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na przebudowę stacji Ełk oraz sieci kolejowej w mieście. Zakończenie umowy planowane jest na wrzesień 2024 r. To pierwszy etap robót na odcinku Białystok - Ełk, dla którego obecnie trwa proces uzyskiwania decyzji administracyjnych.

Dla odcinka Ełk - Trakiszki (78 km odcinka głównego + 35 km odcinka uzupełniającego) trwają obecnie prace projektowe, zakończenie podpisanej pod koniec 2021 r. umowy na dokumentację projektową planowane jest w 2024 r. Na chwilę obecną w projekcie Krajowego Programu Kolejowego do 2032 r. zadanie to jest na liście rezerwowej, niemniej toczą się zaawansowane prace projektowe i zadanie będzie przygotowywane do zgłoszenia w ramach naborów CEF 2. Prace na odcinku Ełk - Trakiszki są planowane w latach 2025 - 2028.

Szczegółowy harmonogram dla linii Rail Baltica, zarówno dla odcinków Białystok - Ełk, jak i Ełk – Trakiszki, będzie możliwy do przedstawienia po wybraniu wykonawcy robót budowlanych.


Piotr Malepszak
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury

Warszawa, 09 lutego 2024 

 

 

Polska jest krajem, który w największym stopniu korzysta ze środków Instrumentu Łącząc Europę – Connecting Europe Facility (CEF) w sektorze transportu spośród państw Unii Europejskiej i należy do największych beneficjentów drugiego naboru CEF. Nasz kraj otrzyma ponad 4 mld złotych na inwestycje w ramach instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF).

 

 

fot. https://www.rail-baltica.pl/

 

piątek, 19 kwietnia 2024

Głos na TAK - Dariusz Latarowski

piątek, 19 kwietnia 2024

Zablokowana droga S61 Guty-Szczuczyn

Komentarze (8)

Ełk potrafił zorganizować środki zanim rozpoczęły się jeszcze prace na ich odcinku, a Grajewo nic. Wymyślają wiadukty, przejazd górą, dołem, jakby nie można było zrobić przejazdu jak dotychczas - przecież pociągi i tak będą zwalniały przed stacją, więc ich prędkość będzie porównywalna do obecnej. A korki? - przecież przejazd przez miasto włączając czekanie na przejazd pociagu to tylko ok. 10 minut.

My za to mamy "ławkę narodową" a dzięki Carowi również kolej żelazną z infrastrukturą i jedna z głównych dróg, gdyby nie ta pozostałość historyczna to pewnie bylibyśmy tylko miastem gminnym albo jakąś wsią parafialną. No cóż zabór rosyjski to nie pruski bo piętno historii ciąż nas prześladuje.

no a co na to pan burmistrz i jego "zastępca" nie widzę tutaj stanowiska naszych obu burmistrzów widząc że jeden i drugi wyrywają się ?

Janek masz racje. A kto byl pierwszym naczelnikiem koleji w Grajewie dziadek Jaroslawa Kaczynskiego Aleksander. No to widac jak Jaroslaw i PiS dbaja o nasze miasto./

Grajewo w porównaniu do Ełku...., a tam do Ełku.. do Szczuczyna nawet nie da się już powoli porównać..... Grajewo gratulacje, bardzo dobrze : siadaj, dwója./

Janek M...trafnie w punkt..były 2 główne drogi..ogólnie miasteczka bez kolei rozwijają się bardziej..a nasze ma pecha do wszystkiego../

Będą dwa tory , będą jeździły pociagi towarowe , to nie chodzi o jeden pociag co kilka godzin , tych pociagow będzie o wiele więcej.

Jeszcze trochę u będzie Grajewo wieś pod miastem Szczuczyn. Mimo że mają większe podatki rozwijają się szybciej niż Grajewo jeśli przyjąć skalę./

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.