czwartek, 28 listopada 2024

Warto przeczytać

  • 6 komentarzy
  • 4803 wyświetleń

"Przydrożne drzewa zagrożeniem życia?! - część II"

Stowarzyszenie na Rzecz Zapobiegania Wypadkom Drogowym "Stop Śmierci" wraz z Sekcją Ruchu Drogowego KPP w Kościanie organizują konferencję "Przydrożne drzewa zagrożeniem życia?! - część II". Tym razem omawiany będzie temat: "Jak urządzać zieleń przydrożną, aby nie zagrażała bezpieczeństwu ruchu drogowego?". Konferencja odbędzie się w Kościańskim Ośrodku Kultury 18 maja 2006 o godzinie 11.00. W Polsce najbardziej powszechna postać zieleni przydrożnej, to drzewa o grubym pniu umiejscowione w niewielkiej odległości od jezdni. Najechanie na przydrożne drzewo to 11% wypadków, śmierć ponosi w nich aż 19% ofiar wszystkich wypadków drogowych.
(dane ze strony: http://www.krbrd.gov.pl/download/pdf/Gambit_2005_RM.pdf )
Komisja Europejska w ramach unijnego programu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego promuje tworzenie dróg "wybaczających" błędy kierowców, tj. dróg z poboczem wolnym od niebezpiecznych przeszkód jakimi są drzewa o grubym pniu. Zostało to uwzględnione przez twórców programu "GAMBIT 2005" jako jeden z priorytetów. Wielu zarządców dróg publicznych chce te zalecenia realizować, ale brak konkretnych wzorców wskazujących jak właściwie zagospodarować pobocza dróg zielenią, jest poważnym utrudnieniem.
Dostosowana do dzisiejszych potrzeb zieleń przydrożna nie powinna zagrażać bezpieczeństwu uczestników ruchu drogowego a jednocześnie powinna spełniać wiele wymogów określonych prawem tj. ochronę użytkowników drogi przed oślepianiem przez pojazdy nadjeżdżające z kierunku przeciwnego, ochronę drogi przed zawiewaniem i zaśnieżaniem, ochronę przyległego terenu przed nadmiernym hałasem, zanieczyszczeniem powietrza, wody i gleby. Zieleń nie powinna też ograniczać wymaganego pola widoczności, skrajni drogi oraz utrudniać utrzymania drogi. Ważne są również funkcje estetyczne i krajobrazowe pełnione przez zieleń rosnącą w pasie drogowym.
Organizatorzy konferencji liczą, że takie wzorce uda się opracować, a wtedy przedstawią je wszystkim drogowcom w Polsce, jako proponowany sposób zagospodarowania poboczy dróg dotychczas niewyposażonych w zieleń i tych odcinków dróg, na których przeprowadzono wycinki drzew.
Gospodarz spotkania - podinspektor mgr Roman Grabara, naczelnik Sekcji Ruchu Drogowego KPP w Kościanie prowadzi rozmowy z wybitnymi specjalistami w dziedzinach związanych z omawianym problemem, ustala listę prelegentów i tematy poszczególnych wystąpień.
Edward Woźniak

Komentarze (6)

Nie tędy droga - obniżyc ceny samolotów i zwiększyć ilość kursów na licencję pilota.
A w górze nie ma drzew. Proste- jak sznurek w kieszeni.
A drogi z drzewami sa dla rowerzystówi furmanek. Też turystyka piesza (pielgżymki).
Pozdrawiam.

Nie ma nad czym dyskutować. Wyciąć wszystkie drzewa rosnące zbyt blisko jezdni i posadzić krzewy a ilość wypadków śmiertelnych zostanie drastycznie ograniczona.

Wstawić ograniczniki do 140km/h, czujniki niepozwalające odpalać samochodu gdy kierowca jest pod wpływem alkoholu, więcej fotoradarów przy drogach "a ilość wypadków śmiertelnych zostanie drastycznie ograniczona". Wtedy może zostawicie drzewa w spokoju, bo te drzewa często rosną przy tych drogach ponad 70 lat i jakoś nigdy nikomu one nie przeszkadzały, tylko teraz gdy sprowadzamy złomy z Niemiec, które wg właścicieli są przystosowany do jazdy z prędkością 120/140 km/h po naszych drogach, to pojawił się problem drzew.

Zgadzam się z "Nowatorem" ,Krzewy stanowiły by naturalną barierę mechaniczną i byłaby zieleń. Zgadzam sie z tematem wstawienia ograniczników prędkości do 140km/godz. fabrycznie w samochodach. Po co reklamuje się samochody z predkościami powyżej 200km.godz jak w Europie nie można z taką predkością jeżdzić. Pijanym kierowcom za drugim razem zabierać prwojazdy dożywotnio. Zabieranie samochodu, których ma sie kilka to parodia.

Zgadzam się z "Nowatorem" ,Krzewy stanowiły by naturalną barierę mechaniczną i byłaby zieleń. Zgadzam sie z tematem wstawienia ograniczników prędkości do 140km/godz. fabrycznie w samochodach. Po co reklamuje się samochody z predkościami powyżej 200km.godz jak w Europie nie można z taką predkością jeżdzić. Pijanym kierowcom za drugim razem zabierać prwojazdy dożywotnio. Zabieranie samochodu, których ma sie kilka to parodia.

W zyciu wiekszych glupot nie czytalem. Ciekawe dlaczego drzewa maja pasc ofiar zlych i pijanych kierowcow pedzacych po gminnycg drogach

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.