Zmiany w tym obszarze (mamy nadzieję, że na lepsze) zostaną przyspieszone w wyniku uzyskania organizacji Euro 2012. Według rządowych szacunków sumaryczne wydatki na projekty drogowe przekroczą przed mistrzostwami 100 mld zł (przy czym w związku z tą piłkarską imprezą powstała potrzeba zwiększenia wydatków na ten cel o ponad 22 mld zł). W szacunkach kosztów przyjęto, że jeden kilometr drogi ekspresowej będzie kosztował od 4 do 6 mln euro, a autostrady - od 5,5 do 7 mln euro. Wielu analityków kwestionuje te szacunki jako mało realne. Zwracają oni uwagę na dużą dynamikę wzrostu cen materiałów budowlanych oraz niedostatek pracowników, co na pewno przełoży się na wzrost kosztów pracy. Także w ocenie ekspertów mało prawdopodobne jest też pełne wykonanie planów budowy nowych dróg. Obawy te wynikają z długości cyklów przygotowywania inwestycji, ich realizacji oraz z niewystarczającej ilości środków finansowych. Dziś planuje się pokrycie kosztów z funduszy unijnych (76 mld z programu "Infrastruktura i środowisko"), z budżetu (20 mld zł), z Krajowego Funduszu Drogowego i kredytów (13 mld zł) i z kredytów.
eGospodarka.pl
Komentarze (0)