Wiadomości

  • 4 komentarzy
  • 7403 wyświetleń

Nasze drogi ekspresowe

Długość dróg szybkiego ruchu systematycznie rośnie, lecz Polska wciąż należy do krajów o najsłabiej rozwiniętej sieci dróg ekspresowych i autostrad w Europie. 

Poniżej zestawienie planów drogowych w województwie  podlaskim oraz warmińsko-mazurskim. 


S61 (Ostrów Mazowiecka – Budzisko, granica z Litwą)
Największe miasta: Ostrów Mazowiecka, Łomża, Suwałki
Całkowita długość: 221 km, zbudowane: około 12 km, w realizacji: 12,8 km, w przetargu: około 88 km
To droga, która po pierwsze w końcu pozwoli wygodnie i bezpiecznie dojechać do granicy z Litwą, po drugie zaś stanie się najlepszą drogą dojazdową na Mazury, co jest dość istotne dla wyjeżdżających nad jeziora Warszawiaków. Oczywiście na jej ukończenie trzeba będzie poczekać jeszcze kilka dobrych lat.
Trwają już przetargi na część jej odcinków, więc w połowie 2017 roku ma szansę rozpocząć się budowa od Szczuczyna aż do obwodnicy Augustowa. W realizacji jest zaś 12-kilometrowa obwodnica Suwałk – planowana data ukończenia to 2019 rok. Zgodnie z rządowymi zapowiedziami, wkrótce jednak ruszą przetargi na pozostałe fragmenty S61.


S19 (Białystok – Rzeszów)

Największe miasta: Białystok, Lublin, Rzeszów, Krosno
Całkowita długość: 570 km, zbudowane: około 30 km, w realizacji: 28 km, w przetargu: 128 km
Bardzo zaniedbana trasa we wschodniej Polsce. W końcu ruszyły jednak przetargi na budowę jej odcinków na południe od Lublina i można liczyć, że będą gotowe około 2020 roku. Niestety, północna część tej drogi nadal czeka na realizację.
Już teraz w budowie są odcinki w pobliżu Rzeszowa, które usprawnią dojazd do autostrady A4. To fragment z Sokołowa Małopolskiego do Stobiernej oraz od węzła Świlcza do węzła Rzeszów Południe – oba będą ukończone w połowie 2017 roku. Wcześniej, na przełomie lat 2016 i 2017 ma być skończona budowa obwodnicy Lublina.
Trwają przetargi na kolejne odcinki łączące Lublin z Rzeszowem. Będą rozstrzygane w pierwszej połowie 2017 roku, a prace na większości wydzielonych fragmentów mają się rozpocząć w drugiej połowy 2017 roku.


S8 (Białystok - Wrocław)

Największe miasta: Wrocław, Sieradz, Łódź, Piotrków Trybunalski, Warszawa, Białystok
Całkowita długość: 565 km, zbudowane: 420 km, w realizacji: około 120 km
Jest spora szansa, że będzie to kolejna po autostradzie A4 droga, którą uda się zbudować w całości.
W budowie są odcinki na południe od Warszawy: z Radziejowic aż do Paszkowa. To łącznie ponad 20 km, z których połowa zostanie oddana do użytku pod koniec 2018 roku, a druga część – w drugiej połowie 2019 roku.
Bardzo ważny dla Warszawiaków odcinek od Marek od Radzymina ma być wybudowany już pod koniec 2017 roku. To bardzo ułatwi wyjazd ze Stolicy w stronę Mazur i Podlasia. Rok później ma być oddany do użytku kolejny budowany już fragment S8 – od Wyszkowa aż do Ostrowi Mazowieckiej i dalej, aż do granicy województwa mazowieckiego. Prace przy budowie S8 równie szybko postępują w województwie podlaskim. Będą oddane do użytku pod koniec 2017 roku.


S51 (Olsztyn – Olsztynek)

Całkowita długość: 34 km, zbudowane: 6 km, w realizacji: 29 km
Krótki odcinek, który połączy Olsztyn z drogą ekspresową S7 przebiegającą przez Olsztynek. Jest już w realizacji. Budowa fragmentu od Olsztyna do Olsztynka ma być zakończona w połowie 2017 roku. Z kolei południowa obwodnica Olsztyna będzie gotowa pod koniec 2018 roku.


Według planów obowiązujących w 2016 długość dróg szybkiego ruchu docelowo liczyć będzie około 7650 km, na co złoży się około 2000 km autostrad i około 5650 km dróg ekspresowych. Program budowy sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce, opracowany pod koniec lat 90. XX wieku, mimo wielu modyfikacji jest na bieżąco realizowany. 

Europejski Trybunał Obrachunkowy opublikował porównanie procedur i kosztów budowy 24 odcinków dróg w krajach otrzymujących najwięcej funduszy Unii przeznaczonych na budowę dróg: w Polsce, Grecji, Hiszpanii i Niemczech. Wybudowanie 1 000 m2 jezdni (bez planowania, nadzoru, obiektów inżynieryjnych typu mosty, tunele) było najdroższe w Polsce (164 tys. euro), a najtańsze w Niemczech (87 tys.). Wybudowanie drogi nowym śladem było przeciętnie 2 razy droższe niż modernizacja istniejącej drogi z powodu kosztów wywłaszczeń i prac ziemnych.  W Niemczech drogi są budowane znacznie krótszymi odcinkami, 1,5–5 km.

Najdroższe bariery bezpieczeństwa były w Polsce (35 euro/m), a najtańsze w Grecji (20 euro/m). Budowa m2 jezdni na moście w Polsce była druga najtańsza, mimo najdroższego betonu mostowego (228 euro/m3), który najtańszy był w Hiszpanii (130 euro/m3). Tylko w Polsce wyjątkowo pozwala się na modyfikacje podpisanego kontraktu zwiększające jego cenę – koszty budowy po podpisaniu kontraktu wzrosły w Polsce 1%, średnia 4 krajów 23% gł. z powodu znalezisk archeologicznych, błędów planowania, czy wzrostu cen materiałów. W Polsce budowy były najbardziej terminowe, oddawano je ze średnim opóźnieniem 3 miesięcy (16% czasu budowy) przy średniej 9 miesięcy.

 

 

 

źródło: http://moto.onet.pl/aktualnosci/, https://www.gddkia.gov.pl/ oraz https://pl.wikipedia.org/

środa, 18 maja 2022

Wypadek za Mońkami

środa, 18 maja 2022

Strażacy pomagają pogorzelcom

Komentarze (4)

Jaja jak berety. Najdroższe drogi w Polsce, a najtańsze w Niemczech przy czym budowlańcy w Niemczech zarabiają 2-3 razy więcej niż budowlańcy w Polsce. Jaki wniosek? Bogacą się wielkie firmy - Generalni Wykonawcy i gdzieś musi płynąć źródełko bokiem.

Kierowca: a porównałeś podatki , ZUS-y oraz inne opłaty w Niemczech i w Polsce? A ile kierowcy paliwa "zaoszczędzą" z baków wykonawców? Różne materiały też "zmieniają" właścicieli! To wszystko niestety idzie w cenę wykonania. Polacy potrafią!!!

całkowity koszt pracownika (wynagrodzenie netto, ubezpieczenie, koszty socjalne) są nieporównywalne do pracownika , proszę nie pisać bajek

Porównajcie wygląd dróg szybkiego ruchu w Polsce i w Niemczech w Polsce są o niebo ładniejsze!

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.