Kultura i rozrywka

Echa wydarzeń w SP 4

Pierwszy semestr roku szkolnego 2021/2022 za nami. Oto echa wydarzeń w SP 4

 

 

REKRUTACJA DO ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH I KLAS I W ROKU SZKOLNYM 2022/2023
SZANOWNI RODZICE

 

Zgodnie z ustawą – Prawo oświatowe: ,,Rodzice dzieci przyjętych do danego publicznego przedszkola, danego oddziału przedszkolnego w publicznej szkole podstawowej lub danej publicznej innej formy wychowania przedszkolnego corocznie składają na kolejny rok szkolny deklarację o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego w tym przedszkolu, tym oddziale przedszkolnym w publicznej szkole podstawowej lub tej innej formie wychowania przedszkolnego, w terminie 7 dni poprzedzających termin rozpoczęcia postępowania rekrutacyjnego” (art. 153 ust. 2).

 

Termin składania deklaracji: od 08 do 14 lutego 2022r. Dzieci, których rodzice złożą w obowiązującym terminie kompletne deklaracje, mają gwarancję przyjęcia do przedszkola na nowy rok szkolny 2022/2023.

 

Uwaga!

 

Prawo zapisu do przedszkola na nowy rok szkolny w formie kontynuacji wychowania przedszkolnego nie przysługuje dzieciom, które: chcą kontynuować edukację przedszkolną w innym niż w roku szkolnym 2022/2023 przedszkolu oraz podlegają obowiązkowi szkolnemu.

 

Niezłożenie deklaracji w ustalonym terminie jest równoznaczne z rezygnacją z miejsca w oddziale przedszkolnym na nowy rok szkolny. Zwolnione miejsca będą zgłoszone jako wolne w dalszym procesie rekrutacji dla dzieci zapisywanych do przedszkola po raz pierwszy lub zmieniających przedszkole na inne. Rodzice, którzy nie zdążą w określonym terminie przedłożyć deklaracji, mogą ubiegać się o miejsce dla swojego dziecka w oddziale przedszkolnym na zasadach obowiązujących przy zapisie dziecka do przedszkola po raz pierwszy.

 


SZANOWNI RODZICE

 

DYREKTOR SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 4 W GRAJEWIE informuje, że zgodnie z Ustawą z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe dzieci urodzone w 2016 roku są objęte rocznym przygotowaniem przedszkolnym. Od 1 września 2022r. dzieci te powinny uczęszczać do przedszkola lub innej formy wychowania przedszkolnego (np. do oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej). Dzieci urodzone w 2017, 2018 i 2019 roku mają prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub innej formie wychowania przedszkolnego.

 

Obowiązkiem szkolnym objęte są dzieci urodzone w 2015 roku.

 

Prosimy rodziców dzieci zamieszkałych (zameldowanych) w obwodzie Szkoły Podstawowej nr 4 w Grajewie (ulice: Dolna, Górna, Kopernika – numery nieparzyste, Koszarowa, Krasickiego, ul. Łazienna, Nowo Osiedle, Konstytucji 3 Maja, Skośna, Topolowa, Targowa, Wiktorowo, Zielona, ul. Danuty Siedzikówny „Inki”, ul. Pilota Kazimierza Sztramko, ul. Posła Jana Zyskowskiego, Elektryczna, Ekologiczna, 9 Pułku Strzelców Konnych, Szpitalna, Kościelna, płk. T. Falewicza, płk. T. Grabowskiego, płk. F. Kaczkowskiego, mjr. Jana Tabortowskiego Os. Młodych, Os. Południe, św. Floriana, św. Jana Pawła II, św. Józefa, św. Maksymilian Kolbe, św. Marka, św. Piotra) o zgłoszenie dziecka do oddziału przedszkolnego lub klasy pierwszej. Jeżeli dziecko będzie uczęszczało do innej placówki oświatowej, proszę powiadomić nas, gdzie będzie spełniało obowiązek przedszkolny lub szkolny (dotyczy dzieci 6- i 7-letnich).

 

W tym roku rekrutacja na wolne miejsca rozpoczyna się od 15 lutego 2022r.

 

SERDECZNIE ZAPRASZAMY. Karty do pobrania w sekretariacie szkoły.

 

 

PROJEKT „PROFILAKTYKA WAD POSTAWY” – SZKOLENIE ONLINE DLA RODZICÓW 
W związku z realizacją projektu w SP 4 dotyczącego Profilaktyki Wad Postawy zapraszamy na spotkanie online dedykowane rodzicom dzieci w wieku 5-6 lat: 10.02.2022 r. (czwartek) godz. 17:00 – 18:00.  Spotkanie poprowadzi wykwalifikowany fizjoterapeuta, który zaproponuje praktyczne ćwiczenia oraz omówi najważniejsze kwestie dotyczące kształtowania prawidłowej postawy u dzieci w wieku przedszkolnym. Szkolnym koordynatorem projektu jest p. Aleksandra Monika Kuczyńska.

 

 

NASZE WOLONTARIUSZKI W AKCJI WOŚP „PRZEJRZYJ NA OCZY” 
Wolontariuszki ze Szkolnego Klubu Wolontariusza działającego przy Szkole Podstawowej nr 4 zbierały na grajewskich ulicach pieniądze dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Hasłem 30 Finału WOŚP było „Przejrzyj na oczy” – wzrok to najważniejszy zmysł dla rozwijającego się organizmu. Fundacja pragnie, by do polskich szpitali trafił najnowocześniejszy sprzęt do diagnozowania i ratowania wzroku najmłodszych. Dziewczęta mimo silnego wiatru i przy niesprzyjających warunkach pogodowych dzielnie kwestowały na rzecz Fundacji, by zapewnić najwyższe standardy diagnostyki i leczenia wzroku u dzieci – informuje p. Renata Wierzchowska.

 

 

REALIZUJEMY „NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA  2.0 NA LATA 2021-2025”
Jak już informowaliśmy Szkoła Podstawowa nr 4 im. Henryka Sienkiewicza w Grajewie otrzymała dotację rządową w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025” dotyczącego wspierania organów prowadzących placówki wychowania przedszkolnego i szkoły w obszarze rozwijania zainteresowań dzieci i młodzieży przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa, w tym zakup książek. Przyznana kwota dotacji wyniosła 12 000 zł z Programu i 3000 zł od Miasta Grajewo.  Łącznie 15 000 zł na zakup książek do biblioteki. Szkoła realizuje szereg zadań wytyczonych przez Program, o których wcześniej informowaliśmy. Oto ostatnio zrealizowane działania z udziałem uczniów: 


PROJEKT EDUKACYJNY „TĘ KSIĄŻKĘ WARTO PRZECZYTAĆ” – PREZENTACJA MULTIMEDIALNA 

Uczniowie klas VII – VIII podjęli kolejne działanie, które miało na celu zachęcanie uczniów do czytania książek oraz aktywności twórczej z wykorzystaniem wiedzy zdobytej na lekcjach informatyki; rozbudzanie wyobraźni uczniów, pasji czytelniczych i zamiłowania do literatury pięknej. Uczniowie opracowali prezentacje multimedialne zachęcające  do przeczytania wybranej przez nich pozycji z biblioteki szkolnej. Koordynatorami projektu byli nauczyciele informatyki.

 


„DoMowy RODZINNE HISTORIE O SŁOWACH 2021”  
Po raz kolejny społeczność szkolna brała udział w programie Centrum Edukacji Obywatelskiej tym razem służącym kultywowaniu języka polskiego. Poniżej podajemy przykłady realizowanych działań.
Gra familijna ph. „Gra słów” – link przesłałyśmy wcześniej do wszystkich uczniów i rodziców. Okazało się, że to świetna słowotwórcza zabawa ukazująca, jak bogaty i wyszukany jest nasz język.
„Słowniki DoMowe” – zaprosiliśmy wszystkich do przyjrzenia się swojemu familektowi (językowi rodzinnemu) oraz utrwaleniu pięknych, zabawnych i odkrywczych wynalazków językowych w obrazkowej czy literackiej formie. W ten sposób powstały „Słowniki DoMowe”.
Oddziały przedszkolne – „Rodzinne słówka” – dzieci z grupy przedszkolnej „Słoneczka” wraz z rodzicami przygotowały ilustracje swojego domu, jego wnętrza, potraw itp. – wpisały obok nadane przez domowników nazwy.
Klasy I – III - „Tworzymy słowa” – uczniowie przedstawiali ulubioną postać baśniową i podpisywali ją „od tyłu do przodu”.
Klasy IV – VIII - „Konkurs DoMowy” – uczniowie interpretowali jedno z powiedzeń, np. Ale kino!, Bez pracy nie ma kołaczy, Biega, krzyczy pan Hilary, Cyganka prawdę ci powie, Oszczędzaj i ucz oszczędzać i inne. Ponadto mieli możliwość zilustrować wyraz, którego nie używamy i wydaje nam się „stary”, a który funkcjonuje w rodzinie. Nagrody otrzymali: Edyta Szejda kl. IV a, Julian Łapiński kl. VI b i Nikola Kacmajor kl. VII c.
Klasy V – VI - „Słowa na GWIAZDKĘ” – warsztaty słowotwórcze we współpracy z MBP Oddział dla Dzieci w Grajewie. Reprezentanci klas V i VI przygotowali specjalne gwiazdki z cytatami z wybranych utworów literackich bądź też ważnymi dla nich myślami, którymi podzielili się w trakcie zajęć z innymi. Ponadto, odnosząc się do tego przygotowanego materiału układali rymowanki bądź tworzyli nowe wyrazy. Powstało wiele ciekawych prac, dzięki kreatywności uczestników warsztatów. Warsztaty wzbogaciła SŁOWOTWÓRCZA WYSTAWA KSIĄŻEK ROZWIJAJĄCYCH WYOBRAŹNIĘ JĘZYKOWĄ (nie tylko) DZIECI połączona z głośnym czytaniem wybranych fragmentów przygotowanych utworów. Warto podkreślić, że ta forma pracy z książką okazała się wyjątkowo ciekawa, a uczniowie chętnie podejmowali proponowane zadania.
W trakcie realizacji przedsięwzięcia zostały wykorzystane materiały przysłane z CEO: „Słowniki DoMowy”, książka „500 zdań polskich” Jerzego Bralczyka, przewodnik „DoMowy – rodzinne historie o słowach”.
Reasumując, uczestnictwo w programie CEO pozwoliło na: wspólną twórczą zabawę polszczyzną, dzielenie się oryginalnymi powiedzonkami (wyrazami), które istnieją w rodzinach, przyjrzenie się swojemu familektowi (językowi rodzinnemu), utrwalanie pięknych, zabawnych i odkrywczych wynalazków językowych w formie obrazkowej czy literackiej, odkrywanie dzieł literackich, ich bohaterów oraz ważnych myśli, które okazywały się być ponadczasowe. Wszystkim zaangażowanym w realizację projektu w ramach programu składamy serdeczne podziękowania. Koordynatorkami projektu były panie: H. Muryjas-Rząsa, L. Pietrzykowska, M. Lenkiewicz (SP 4) i P. Bagińska, E. Bobińska (MBP Oddział dla Dzieci w Grajewie).
 


 
„ZIMOWE ABC PTASIEJ STOŁÓWKI” – PROJEKT CZYTELNICZO - PRZYRODNICZY
Uczniowie klasy III a, b, c, d oraz dzieci z oddziału przedszkolnego „Biedronki” realizowały edukacyjny projekt ekologiczny pt. „Zimowe ABC ptasiej stołówki”. W ramach zajęć rozbudzono zainteresowania czytelnicze książkami o tematyce ekologicznej i przyrodniczej, promowano literaturę piękną, popularnonaukową dostępną w bibliotece szkolnej i Miejskiej Bibliotece Publicznej Oddział dla Dzieci w Grajewie. Ponadto rozwijano pasje i zainteresowania ornitologiczne, popularyzowano wiedzę na temat ptaków i ich środowiska życia, rozwijano potrzeby kontaktu z przyrodą oraz uwrażliwiano na jej piękno – współpraca z Nadleśnictwem Rajgród Lasy Państwowe. W trakcie spotkań, które odbywały się m.in. w bibliotece szkolnej, dzieci poznały tytuły książek przyrodniczych z literatury pięknej, popularnonaukowej, nauczyły się rozpoznawać ptaki odlatujące i pozostające na zimę. Poznały przyczynę ich odlotu do cieplejszych regionów świata. Uczniowie i przedszkolaki zapoznały się też z zasadami prawidłowego dokarmiania ptaków. Wiedzę swoją spraktykowały podczas wspólnego wieszania karmników na drzewach wokół szkoły i podczas spacerów do Parku Solidarności, gdzie dokarmiały znajdujące się tam kaczki i inne ptaki. Do akcji dokarmiania ptaków włączyli się także dzieci z oddziału przedszkolnego „Biedronki”, „Skrzaty” i „Niedźwiadki” z Przedszkola Modernkids. W trakcie wycieczek-spacerów przyrodniczych do pobliskiego parku uczniowie i przedszkolaki dokonały wnikliwych obserwacji, o czym świadczyły liczne uwagi i spostrzeżenia dotyczące ptaków. Nauczyły się też zasad zachowania podczas zajęć terenowych. Efektem podjętych działań były plakaty, wykonane w trakcie spotkania czytelniczego w bibliotece szkolnej i miejskiej, a także prace plastyczne powstałe w wyniku obserwacji ptaków przylatujących do ptasich stołówek zawieszonych na drzewach przy szkole. Na zakończenie projektu wytwory dziecięce ozdobiły korytarze szkolne. Częścią projektu były wycieczki do Miejskiej Biblioteki Publicznej w Grajewie. Dzięki współpracy z paniami z Oddziału dla Dzieci nasi uczniowie wzięli udział w spotkaniach czytelniczo-bibliotecznych, podczas których poszerzyli swoją wiedzę o ptakach. W trakcie zajęć warsztatowych dzieci zdobyły też bardzo cenną umiejętność wyszukiwania informacji, interpretowania ich i przekazywania innym. Przeglądając zasoby biblioteki mali czytelnicy poznali wiele wyjątkowych okazów i mało znanych gatunków. Zdobytą wiedzę o ptakach uczniowie spisali w formie notatek, z których stworzyli kolaż informacyjny. Podczas grupowych prezentacji wykonanych prac każdy mógł pochwalić się swoją nowo zdobytą wiedzą wśród rówieśników. Kolejnym ważnym punktem zaplanowanym przez koordynatorów i realizowanym przez uczniów było spotkanie z leśnikiem pracującym w Nadleśnictwie Rajgród – Lasy Państwowe Panem Mateuszem Niedźwieckim. Pan leśniczy z pasją opowiadał uczniom o różnych gatunkach ptaków, o ich zwyczajach oraz o szczególnych ptasich potrzebach w porze zimowej. Dzieci otrzymały instrukcję jak należy dbać o ptaki i w jaki sposób im pomóc przetrwać zimę. W ramach akcji zimowego dokarmiania ptaków Pan Mateusz przekazał małym „ornitologom” specjalne kule pełne ptasiego jedzenia. Po spotkaniu wysokokaloryczny pokarm został zawieszony na drzewach i umieszczony w karmnikach na uciechę okolicznych ptaków. Przed feriami zimowymi koordynatorzy ogłosili konkurs czytelniczo-plastyczny skierowany do wszystkich uczestników projektu „Zima z ptakami, czyli ptaki oczami dzieci”. Jego celem było zachęcenie do obserwacji przyrody, zwrócenie uwagi dzieci na zimową różnorodność ptaków oraz rozbudzanie potrzeby kontaktu z książką popularnonaukową. Wspólna praca, zdobyta wiedza oraz przeżywana radość z podjętych działań pozwoliła sądzić, że projekt w pierwszym etapie spełnił swoje zamierzone cele. Drugi etap realizacji projektu edukacyjnego rozpocznie się po zakończeniu ferii zimowych. Koordynatorkami projektu są panie: Iwona Bukrejewska, Joanna Rydzewska, Monika Kuryś, Anna Gryczkowska, Arleta Krawczyk, Alicja Stradczuk.

 


PROJEKT EDUKACYJNY „SPORT W LITERATURZE” 

 

W pierwszym semestrze w naszej szkole realizowany był projekt edukacyjny „Sport w literaturze”, w którym uczestniczyli uczniowie klas IV, V, VI, VII i VIII. Jego celem była promocja książek i czasopism o tematyce sportowej oraz zainteresowanie uczniów zdrowym stylem życia. Uczniowie czytali na lekcji wychowania fizycznego książki, w których były wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia: znaczenie aktywności fizycznej i odpowiedniej diety dla prawidłowego rozwoju młodego człowieka. Zaowocowało to kolejnymi ciekawymi zajęciami, na których uczennice klas VI przygotowały zdrowe śniadanie. Do cyklu lekcji o zdrowym trybie życia należy też zaliczyć spotkanie z pielęgniarką szkolną. Na lekcjach wychowania fizycznego w ramach projektu zostały także przygotowane przez uczniów na podstawie literatury dotyczącej sportu testy wiedzy z zakresu zasad gier zespołowych, co znacznie wpłynęło na znajomość zasad stosowanych w czasie gry. W ramach projektu, który zachęcał młodzież do czytania literatury związanej ze sportem, powstały też prace plastyczne, które przedstawiały ulubione dyscypliny sportowe. Koordynatorami projektu byli nauczyciele wychowania fizycznego.

 


SZKOLNY KLUB CZYTELNICZY „CZYTAMY, ROZMAWIAMY I POLECAMY” 
W pierwszy semestrze roku szkolnego 2021/2022 w szkole aktywnie działał Szkolny Klub Czytelniczy „Czytamy, rozmawiamy, polecamy”. Celem spotkań młodzieży z klasy VI b było m.in.: promowanie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, kształtowanie nawyków czytelniczych, dzielenie się z innymi pasją do książek, wykorzystanie nowoczesnych technologii do promocji czytelnictwa. W kolejnych miesiącach uczniowie: Jakub Pawełkowski, Laura Budna, Małgorzata Karwowska, Nell Kurowska, Marlena Zielińska, Michał Wirkowski, Krystian Tarnacki, Gabriel Mróz i Kinga Gosiewska z klasy VII e, przy wsparciu opiekunów, opracowywali autorskie scenariusze zajęć i systematycznie przygotowywali regularne spotkania czytelnicze dla dzieci z oddziałów przedszkolnych i uczniów klas trzecich. Po lekturze razem bawili się, rysowali, tańczyli, śpiewali, przygotowywali inscenizacje teatralne, a także uczyli. Często głośne czytane teksty stawały się pretekstem do wykonania prac plastycznych, a efekty działań dzieci prezentowane były na korytarzu szkolnym. Projekt okazał się ciekawą formą, w której można było spotkać się z książką, poprzez różnorodne działania zachęcające do sięgania po książkę. Wymiernym efektem była zwiększona ilość wypożyczeń książek w bibliotece oraz poprawa jakości czytania przez uczniów, którzy zaczęli traktować czytanie jak o ciekawy sposób spędzania czasu. Opiekunami klubu są panie: I. Bukrejewska i R. Sokołowska.

 


FERIE Z KSIĄŻKĄ 

Ferie zimowe to idealny czas na odpoczynek od obowiązków szkolnych. W tym okresie warto poświęcić czas na lekturę atrakcyjnych utworów literackich. Nasi uczniowie mieli możliwość wypożyczenia większej ilości książek z biblioteki na ferie (w tym zakupionych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa) oraz odwiedzin biblioteki w czasie ferii podczas dyżuru nauczyciela bibliotekarza. 

 


„MOJE SPOTKANIE Z KARDYNAŁEM STEFANEM WYSZYŃSKIM” – PREZENTACJA GRAFICZNA 
 W ramach projektu czytelniczego dotyczącego postaci Kardynała Wyszyńskiego, nowego błogosławionego w Kościele katolickim uczniowie klas IV – VIII zapoznawali się z działalnością prymasa, dokonywali segregacji informacji tworząc prezentacje multimedialne i w formie plakatów. Uczniowie klas IV-V zaprezentowali błogosławionego, jako ucznia i studenta. W klasach VI-VII ukazano okres internowania Stefana Wyszyńskiego, natomiast klasy VIII przedstawiły pracę Kardynała przygotowującą do przeżycia Ślubów Narodu Polskiego. Prace graficzne ozdobiły korytarze naszej szkoły, natomiast prace elektroniczne prezentowano podczas katechez. Celem projektu była promocja czytelnictwa, zachęcenie do zgłębiania wiedzy o Kardynale Stefanie Wyszyńskim, promocja wzorców osobowych i inspirowanie do kształtowania własnego charakteru, pogłębianie umiejętności prezentacji zdobytej wiedzy na podstawie dostępnych publikacji. Projekt zrealizowano we współpracy z Parafią pw. Św. Ojca Pio w Grajewie, biblioteką szkolną i Miejską Biblioteką Publiczną w Grajewie. Koordynatorami projektu byli: p. V. Curyło, p. K. Łaguna,  ks. A. Sierzputowski i p. M. Czajkowska.

 

TYDZIEŃ BIBLIJNY – PROJEKT EDUKACYJNY 

W grudniu w klasach I – VIII trwało czytanie Pisma Świętego w ramach katechez przygotowujące do przeżycia świąt Bożego Narodzenia. Wybrane fragmenty z proroctw Izajasza, Micheasza oraz fragmenty Ewangelii Mateusza i Łukasza odczytano podczas zajęć. Po wysłuchaniu tekstów uczniowie przygotowywali i prezentowali scenki biblijne, śpiewali pieśni adwentowe i dzielili się radością na nadchodzące święta. Uczestniczyli także w katechezie biblijnej w Parafii pw. Św. Ojca Pio w Grajewie. Celem projektu było zachęcenie uczniów do czytania Biblii, pogłębienie wiedzy biblijnej, rozwijanie i budowanie wiary. Koordynatorami projektu byli: p. V. Curyło, p. K. Łaguna,  ks. A. Sierzputowski i p. M. Czajkowska.

 


PROJEKT EDUKACYJNY „ZŁOTA KSIĘGA CYTATÓW” 
Z początkiem grudnia rozpoczęły się prace nad projektem „Złota Księga Cytatów”, którego pomysłodawczyniami  są nauczycielka języka polskiego oraz wychowawczyni klasy VII e. Postanowiono w jednym miejscu zgromadzić najbardziej znamienne cytaty z omawianych lektur. Celem projektu jest uwrażliwienie na piękno i bogactwo języka ojczystego, literatury, pielęgnowanie postaw patriotycznych oraz zachęcenie młodzieży do czytania. Na zajęciach języka polskiego młodzież omawiała lektury ze szczególnym uwzględnieniem ważnych cytatów. Uczniowie dyskutowali i zastanawiali się, jakie przesłanie niosą ze sobą wybrane fragmenty, jaką postawę życiową i nastawienie do ludzi promują. Do tej pory w „Księdze” znalazły się między innymi cytaty z utworów Henryka Sienkiewicza ( „Quo vadis”, „Latarnik”), Adama Mickiewicza („Pan Tadeusz”), Ernesta Hemingwaya („Stary człowiek i morze”), Antoine’a de Saint Exupery („Mały Książę”) Lucy Maud Montgomery („Ania z Zielonego Wzgórza”). Oprócz cytatów zapisanych przez uczniów „Księgę” zdobią własnoręcznie wykonane przez nich ilustracje do tekstów oraz portrety twórców. Uczniowie samodzielnie zaprojektowali oraz wykonali okładkę „Księgi”. Na wpisy czeka jeszcze wiele mądrych i wartościowych cytatów. Będą one umieszczane w „Złotej Księdze Cytatów” równolegle z opracowaniem tekstów literackich na zajęciach języka polskiego. Realizatorzy pragną, aby „Księga” stała się miłą pamiątką naszej współpracy, a dla młodszych koleżanek i kolegów pożytecznym źródłem wiedzy i refleksji. Koordynatorkami projektu są panie: Elżbieta Bielska i Sabina Łempicka.

 


PROJEKT EDUKACYJNY „CZYTAM ROZUMIEM-NIE BIORĘ! PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ W LITERATURZE MŁODZIEŻOWEJ’’
Młodzież z klas VII d i VII a – członkowie Szkolnego Koła Młodych Profilaktyków – zaangażowali się całym sercem, aby każde zadanie było wykonane z dużym rozmachem i trafiło do całej społeczności szkolnej, a przede wszystkim do uczennic i uczniów klas VI -VIII. Zadania były realizowane wieloetapowo i skupiały się wokół dwóch większych wydarzeń. Celem projektu była popularyzacja czytelnictwa poruszającego tematykę związaną ze współczesnymi zagrożeniami dzieci i młodzieży, przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym i niepożądanym , wzmacnianie pozytywnych zachowań uczniów oraz promowanie działań, które służą powszechnie akceptowanym normom społecznym, aktywizacji i integracji w przygotowaniu wydarzeń dla szkoły, klasy i środowiska lokalnego, uwrażliwienie na dostrzeganie problemów i potrzeb swoich i rówieśników przy realizacji wspólnych zamierzeń poprzez udział w planowaniu, organizowaniu zadań służących profilaktyce.

 

Zadanie 1 -  Wyprawa do Biblioteki Miejskiej i zorganizowanie wystawy promującej czytelnictwo literatury profilaktycznej. Młodzi aktywiści wyszukiwali ciekawe tytuły książek i czasopism poruszające problematykę związaną ze współczesnymi problemami i zagrożeniami dzieci i młodzieży. W bibliotece spotkali się z miłym przyjęciem i wsparciem pracujących tam pań. Spędzili miło czas na przeglądaniu księgozbioru, dyskusjach i rozwiązywaniu przygotowanych zagadek- niespodzianek. Udało się zgromadzić sporą liczbę ciekawych materiałów. Cenne było również wykorzystanie zasobów biblioteki szkolnej i prywatnej biblioteczki pedagoga szkolnego. Zorganizowano szeroką akcję informacyjną. Zachęcono do udziału w wydarzeniach poprzez dziennik elektroniczny Librus i osobiste ogłoszenia w poszczególnych klasach przez wspaniałych aktywistów koła. Przygotowano skróty tematyki znalezionych książek wraz z tytułami i nazwiskami autorów oraz zdjęciami okładek. Wszystkie informacje zamieszczono na specjalnie przygotowanych gazetkach. Następnie zorganizowano w holu szkoły wystawę zgromadzonych książek, czasopism i ulotek. Wystawa cieszyła się ogromnym zainteresowaniem uczniów i nauczycieli oraz pracowników szkoły, a nawet rodziców. Każdy mógł coś dla siebie znaleźć, można było przeglądać książki, poczytać na miejscu lub wypożyczyć, porozmawiać, skorzystać z rady organizatorów wystawy, dowiedzieć się co zrobić i jak postąpić w sytuacjach problemowych. Zaciekawieni uczniowie zapisywali sobie interesujące tytuły książek i artykułów, brali ulotki profilaktyczne, oglądali gazetki. Przygotowana specjalna Księga Komentarzy szybko zapełniała się pozytywnymi wpisami. Całość uświetniały wspólne śpiewy przy dźwiękach granych przez jedną z uczestniczek projektu.

 

Zadanie 2 - Wieczór profilaktyczny ,,CZYTAM-ROZUMIEM – NIE BIORĘ’’- wspólne czytanie literatury profilaktycznej. W grudniu odbyło się finałowe wydarzenie przedsięwzięcia. Zorganizowano wieczorek dla zainteresowanych literaturą młodzieżową z zakresu profilaktyki uzależnień ph. ,,Czytam – Rozumiem – Nie biorę”. Przy filiżankach aromatycznej herbaty zimowej czytano wybrane fragmenty literatury profilaktycznej, uatrakcyjniono czas oglądaniem scenek profilaktycznych przygotowanych przez uczniów na podstawie przeczytanych pozycji książkowych. Rozmawiano o problemach dzieci i młodzieży oraz o sposobach radzenia sobie w różnych sytuacjach i możliwościach uzyskiwania wsparcia. Wieczór był tak intensywny, że ze smakiem wszyscy zjedli pizzę. Nie obyło się bez słuchania muzyki i śpiewu w pięknym wykonaniu przez uczennicę klasy VII d.

 

Podczas realizacji projektu realizatorzy spotykali się z dużą życzliwością całej społeczności szkolnej i chęcią pomocy ze strony wielu uczniów spoza koła profilaktycznego, pytano o możliwość pomocy w kolejnych przedsięwzięciach. Warto działać – to wyzwala pozytywną energię i chęć współpracy. We wszystkich wydarzeniach towarzyszył realizatorom wierny miś profilaktyczny- zawsze widoczny na załączonych zdjęciach. Akcja będzie kontynuowana poprzez spotkania z przedstawicielami instytucji wspierających działania profilaktyczne szkoły. Realizatorzy projektu – p. Anna Formejster /pedagog szkolny/ wspólnie z aktywistami ze Szkolnego Koła Młodych Profilaktyków składają wszystkim zaangażowanym najserdeczniejsze podziękowania. 

 

SZKOLNY KONKURS PLASTYCZNY „WIERSZEM MALOWANE” ROZSTRZYGNIĘTY
Celem konkursu było promowanie wśród uczniów poezji dostępnej w bibliotece szkolnej i wskazanie najważniejszych twórców w Polsce i na świecie; czerpanie inspiracji z literatury; rozwijanie wyobraźni uczniów; posługiwanie się wybranymi technikami plastycznymi z wykorzystaniem ekspresji; angażowanie w proces zdobywania wiedzy. Zadaniem uczestników konkursu było zilustrowanie przeczytanych i wybranych na lekcjach wierszy. Na konkurs wpłynęło 38 prac które zostały podzielone na kategorie wiekowe. Oto wyniki konkursu: Kategoria klasy IV – V: I miejsce – Alicja Szymańska kl. IV a, II miejsce – Maria Lewczuk kl. IV a, Martyna Makuszewska kl. V a, III miejsce – Lena Piekarska kl. IV a, wyróżnienie – Jakub Klimaszewski kl. IV a. Kategoria klasy VI-VII: I miejsce – Maja Uziębło kl. VII a, II miejsce – Aleksandra Kupińska kl. VII d, III miejsce – Katarzyna Sienkiewicz kl. VII e, Julia Witkowska kl. VII d. Gratulujemy. Organizatorką konkursu była p. Beata Urszula Dawid.

 

PROJEKT EDUKACYJNY „Z KSIĄŻKĄ I MUZYKĄ ŚWIĄTECZNE PODRÓŻE MAŁE I DUŻE” oparty na balecie Piotra Czajkowskiego i baśni E.A.T.Hoffmana „Dziadek do orzechów”.
Adresatami projektu byli uczniowie z klas: IV a, V a, VI a, VII a, VII e oraz dzieci z oddziału przedszkolnego „Biedronki”. Celem projektu było m.in. rozbudzenie miłości do literatury i muzyki klasycznej, kształcenie nawyków czytelniczych i gustów muzycznych, wywoływanie radości z powodu zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia oraz rozwijanie wrażliwości na piękno otaczającego świata. W ramach projektu, który był realizowany w naszej szkole, przeprowadzono szereg zajęć dydaktyczno – muzycznych z wykorzystaniem zbiorów bibliotecznych: Głośne czytanie fragmentu baśni E.T.A. Hoffmana „Dziadek do orzechów” na tle muzyki i tańca Wieszczki Cukrowej, Walca kwiatów, Tańca pastuszków, Taniec śnieżynek Piotra Czajkowskiego; Wspólne oglądanie retransmisji świątecznego baletu Piotra Czajkowskiego „Dziadek do orzechów” w wykonaniu tancerzy Teatru Bolszoj w Moskwie;  Świąteczne warsztaty czytelniczo-muzyczne inspirowane baśnią E.T.A. Hoffmana oparte na suicie baletu Piotra Czajkowskiego „Dziadek do orzechów” – opus 71a oraz libretcie Mariusa Petipa i Iwana Wsiewołożski; Zaczarowany świat Klary, dziadka do orzechów i muzyczna choinka – retransmisja fragmentu baletu; „W świątecznym nastroju” – ocenianie postępowania głównych bohaterów ze szczególnym wyodrębnieniem pozytywnych cech, wyrażanie swoich emocji i przeżyć; „W krainie Dziadka do orzechów” – zajęcia czytelniczo – muzyczne skierowane do młodzieży z poszczególnych klasy i przedszkolaków z oddziału “Muchomorki”. Głośne czytanie fragmentów baśni połączone z zabawą integracyjną;  Warsztaty czytelniczo-plastyczne inspirowane światłem baśni i baletu p. Czajkowskiego „Dziadek do orzechów” – np. Marsz ołowianych żołnierzyków – fragment z aktu I baletu”. Interpretacja baletu „Dziadka do orzechów” lub tekstu zależała od wyobraźni plastycznej samego autora. Mogła to być postać lub portret głównego bohatera, portret zbiorowy kilku bohaterów, scena rodzajowa lub inne przedstawienie związane z prezentowanym tekstem, muzyką i obrazem. Galeria prac nagrodzonych –ekspresja przez sztukę; „Jestem Klarą i Fredem” – głośne czytanie fragmentów baśni E. A. T. Hoffmana (rozdz. II „Cuda”, i rozdz. IV „Podarunki”); Improwizacje ruchowo-taneczne przy muzyce klasycznej P. Czajkowskiego. Zajęcia przy muzyce z baletu „Dziadek do orzechów – Walc kwiatów. Uczniowie prezentują się muzyką w scenie symultanicznej (wszyscy tańczą jednocześnie, dokonując „przekładu” muzyki na taniec); „Piękny Książę i Klara w Krainie Słodyczy” – zabawy muzyczne oparte na fragmencie suity Taniec hiszpański i Taniec arabski. Ekspresja wrażeń poprzez ruch, taniec. (Płyta „Czar Rosji”); „Taniec Śnieżynek – zatańcz jak podpowiada ci muzyka”. Oglądanie retransmisji świątecznego baletu Piotra Czajkowskiego „Dziadek do orzechów” w wykonaniu tancerzy Teatru Bolszoj w Moskwie połączone z zabawą integrującą opartą na utworze Piotra Czajkowskiego; Głośne czytanie utworu „Dziadek do orzechów” i wspólne oglądanie sceny „Bitwa Myszek z Żołnierzykami” według chorografii Anny Szewczyk na podstawie choreografii V.Vsinonen. Integrujące grupę zabawy taneczne inspirowane fragmentem libretta baletu Piotra Czajkowskiego „Dziadek do orzechów”; ”Świąteczne marzenia”– (suita P. Czajkowskiego opus 71a). Prezentacja płyt kompaktowych „Mistrzowie muzyki klasycznej” z nagraniami kompozytora. Wspólne oglądanie ilustracji poświęconych baletowi „Dziadek do orzechów” (wykorzystanie multimediów dostępnych w Internecie); Zajęcia czytelniczo – muzyczne pt. „Historia wielkiego łupania. Chodź opowiem ci o orzechu”. Zajęcia połączone z wystawą i historią dziadków do orzechów. Koordynatorkami projektu były panie: I. Bukrejewska, B. Dawid we współpracy z p. A. Stradczuk.

 


KONKURS „WIERSZOWO-STRZAŁKOWY ŁAMANIEC JĘZYKOWY” – ROZSTRZYGNIĘTY 
W gabinecie logopedycznym spotkali się przedstawiciele klas I – III, po 2 osoby z każdej. Po krótkim wprowadzeniu, zabawie relaksacyjnej, mającej na celu pozbycie się stresu, uczestnicy przystąpili do rywalizacji recytatorskiej. Prowadząca przypomniała zasady fair-play i reguły konkursu: Krok 1 – Wybierz sobie książkę Małgorzaty Strzałkowskiej spośród osiemdziesięciu pozycji rozłożonych w gabinecie. Krok 2 – W skupieniu zapoznaj się z tekstem (4 minuty). Krok 3 – Prezentacja utworów / Klasa I – 1 zwrotka, Klasa II – 2 zwrotki, Klasa III – 3 zwrotki/

 

Spośród 26 uczestników wyłoniono zwycięzców:

Grand Prix kl. I – Julia Budnik I b, Grzegorz Czerwiński I d

Grand Prix kl. II – Sebastian Maciorowski II d, Jan Wejs II b

Grand prix kl. III – Gabriel Kuizinas III c, Wiktoria Zaręba III b

I miejsca: Patryk Nowogrodzki I a, Tobiasz Bączek I c, Nikola Murawska II c, Antonina Milewska II b, Julia Karwowska II d, Kasia Kowzon III a, Martyna Chmielewska III b, Bartosz Bałdyga III d.

Szczególne wyróżnienia: Oleg Harmuszkiewicz I a, Lidia Bernatek II b, Sonia Lubartowicz III a.

II miejsca: Zuzanna Miezio I c, Patryk Kalinowski I b, Hanna Godlewska I d, Amelia Sikorska II a, Zuzanna Krawczyk II c, Aleksandra Ciborowska II a, Hanna Zagórska II a, Gabriela Komosińska III b, Aleksandra Aksjonow III d.

To było niezwykłe doświadczenie, a przy tym wesoła zabawa. Chcemy to na pewno powtórzyć. Gratulacje dla wszystkich pięknie czytających składają organizatorki: p. Aleksandra Kuczyńska i p. Bożena Chełmińska.

 


THE GINGERBREAD MAN

Uczniowie klasy I b wysłuchali opowieści o pierniczku pt. „The Gingerbread Man”. Książeczka bardzo im przypadła do gustu. Podobne jak czytanie po polsku, czytanie po angielsku wzbogaca słownictwo i oswaja dzieci z językiem obcym. Realizatorką była p.  Agnieszka Sokołowska.

 


PROJEKT EDUKACYJNY „ULOTKA PROMUJĄCA CZYTELNICTWO” 
Uczniowie klas VI podczas lekcji informatyki opracowali w edytorze tekstowym projekty ulotek promujących czytelnictwo. Powstało wiele ciekawych prac. Uczniowie wykazali się kreatywnością, tworząc swoje oryginalne propozycje. Ciekawe rymowanki i wierszyki zachęcają do czytania książek i odwiedzin w bibliotece. Koordynatorami projektu byli nauczyciele informatyki.

 


PROJEKT EDUKACYJNY „RÓŻORODNOŚĆ NARODOWA NA PODLASIU” 
Uczestnikami projektu byli uczniowie klasy VIII e, którzy czytając literaturę wypożyczoną z biblioteki szkolnej wykonali prezentację multimedialną i ulotki, przedstawiając różnorodność narodową na Podlasiu. Celem projektu było poznanie przez uczniów różnorodności narodowej Podlasia i jej  wpływu na religię, tradycje, kulturę i kuchnie; poznanie miejsc, miast o dużej liczbie mniejszości narodowej, np. Sejny, Białowieża, Kruszyniany itd. Koordynatorką była p. M. Stepnowska.

 

SZKOLNY KONKURS „ZWIERZĘCY ŚWIAT” 
Chętni uczniowie klas V-VIII czytali wybrane przez siebie książki o tematyce przyrodniczej dostępne w bibliotece szkolnej i miejskiej, zapoznawali się ze środowiskiem życia, wymaganiami, sposobem rozrodu różnych gatunków zwierząt. Wiedza nabyta została wykorzystana w konkursie, który przebiegał dwuetapowo: I etap – Quiz o zwierzętach; II etap – Najciekawsze opowiadanie o wybranym zwierzęciu. Uczniowie, którzy wykazali się największą wiedzą oraz najbardziej zainteresowali słuchaczy swoimi opowieściami otrzymali nagrody w postaci ocen wpisanych do dziennika. Celem konkursu było: rozbudzanie zainteresowań biologicznych uczniów; zachęcanie do samodzielnego pogłębiania i zdobywania wiedzy z wykorzystaniem literatury dostępnej w bibliotece szkolnej i miejskiej;   rozwijanie czytelnictwa w szkole; poznawanie zachowań zwierząt; motywowanie uczniów do poszerzania wiedzy z biologii; zwiększanie giętkości umysłu. Organizatorką konkursu była p. Anna Wszeborowska.

 

PROJEKT EDUKACYJNY „WIELCY TWÓRCY MATEMATYKI, KTÓRYM TAK WIELE ZAWDZIĘCZAMY…” 

Celem przedsięwzięcia z udziałem uczniów klas VI i VII było przygotowanie do poszukiwania potrzebnych informacji i materiałów z wykorzystaniem zasobów biblioteki szkolnej i Miejskiej Biblioteki Publicznej Oddział dla Dzieci; zachęcanie do sięgania po książki popularnonaukowe; poznanie historii matematyki; przybliżenie sylwetek słynnych matematyków; kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie zadaniowej oraz wyrabianie nawyków pożytecznego spędzania wolnego czasu. Zadaniem każdej klasy było wyszukanie potrzebnych informacji biograficznych na temat wybranego matematyka, przygotowanie zebranych materiałów w formie plakatu oraz wyeksponowanie go dla społeczności szkolnej. Koordynatorkami projektu były panie: Wiesława Konopko, Marta Lenkiewicz i Alicja Sulima.

 


BIBLIOTEKA DZIĘKUJE 
W imieniu czytelników serdecznie dziękujemy wszystkim ofiarodawcom za dary książkowe przekazane do biblioteki szkolnej w ramach akcji „Chcę, żebyś przeczytał moją książkę”. Oto Złota Lista Darczyńców 2021/2022: Oliwia Lingo kl. III c, Oliwia Muszyńska kl. II d, Klaudia Blaszko kl. II a, Zuzanna Chorosz kl. IV c, p. Agnieszka Wejs, p. Elżbieta Bielska, Szymon Dobrzycki kl. III d, Adam Joka kl. VIII e, p. Monika Kuryś, p. Wojciech Arciszewski, Mateusz Mazurek kl. III c, p. Krystyna Łaguna i Oskar Gajowy kl. V c.

 


Więcej szczegółów: sp4.grajewo.com

Serdecznie zapraszamy – SP 4 Grajewo

poniedziałek, 25 listopada 2024

Spotkanie w DPS w Mścichach

poniedziałek, 25 listopada 2024

Dyskusyjny Klub Filmowy w Grajewskim Centrum Kultury

Komentarze (0)

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.