Wiadomości

  • 5 komentarzy
  • 9602 wyświetleń

Dieta na odporność

Pogoda nas nie rozpieszcza. Za oknem szaro i mokro. Huśtawka pogodowa osłabiała nasz organizm, co sprzyja zachorowaniom na różne infekcje. Warto więc oprócz cieplejszego ubioru "włączyć żywieniowe SOS". 

Najlepszym sojusznikiem w pokonywaniu bakterii i wirusów jest dieta wzmacniająca odporność. Wiele składników żywności może pomóc nam ustrzec się przed chorobami. Chcąc cieszyć się energią przez cały dzień i wzmocnić układ odpornościowy, wystarczy nieznaczna modyfikacja jadłospisu. Warto zadbać, by znalazło się w nim dużo białka, substancji wspierających pracę układu odpornościowego, substancji działających ochronnie na komórki oraz substancji działających przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo. Konieczna jest codzienna dawka witamin i minerałów.

O właściwościach witaminy C w podnoszeniu odporności mówi się od dawien dawna. Wzmacnia błony śluzowe i uszczelnia naczynia krwionośne, przez co nie pozwala rozprzestrzeniać się chorobotwórczym drobnoustrojom. Dodatkowo pomaga oczyścić organizm z toksyn i ułatwia wchłanianie żelaza. Zjadając czarną porzeczkę, kiwi, cytrynę, mandarynki, pomarańcze, winogrona, paprykę czerwoną, natkę pietruszki bądź kiszone ogórki i kapustę dostarczamy naszemu organizmowi drogocennych składników.

Silny wpływ na układ immunologiczny ma też witamina D. Jej niedobór zwiększa ryzyko nie tylko infekcji, ale też chorób autoimmunologicznych. Zapotrzebowanie na nią można częściowo uzupełnić dietą, znajduje się głównie w tranie i rybach, które powinniśmy jeść minimum 2 razy w tygodniu. Do pobudzenia układu odpornościowego potrzeba także witaminy A i witamin z grupy B. Witaminę A znajdziemy w papryce, pomidorach, kapuście, marchwi, brokułach i morelach (także suszonych). Jej bogatym źródłem są też produkty mleczne i wątroba. Witamin z grupy B dostarczy nam fasola, kiełki, pestki i orzechy. Znajdziemy je też w rybach, nabiale, drobiu, czy wołowinie.

Dużą rolę w budowaniu odporności odgrywa żelazo. Bogate w żelazo są: wątróbka, chude czerwone mięso, jaja, grube kasze jęczmienne i gryczane oraz chleb razowy. Najlepszym źródłem żelaza są produkty zwierzęce, jednak można również poprawić przyswajalność żelaza z produktów pochodzenia roślinnego, spożywając je razem z bogatymi w witaminę C warzywami i owocami.

Ważnym składnikiem naszej diety powinien być cynk. Jego dobrym źródłem są pestki dyni oraz olej z nich. Znajdziemy go w produktach z pełnego ziarna (pieczywo razowe, chleb graham, kasza gryczana, brązowy ryż, pełnoziarnisty makaron i płatki owsiane) a także w rybach morskich, owocach morza oraz przetworach rybnych; do tego miedź, którą mamy w wątróbce cielęcej, roślinach strączkowych, pestkach dyni, jajkach i soi. Dzięki nim powstaje więcej białych krwinek (komórek odpornościowych). W okresie jesienno – zimowym nasza dieta powinna być bogata także w selen, który pomaga zwiększyć liczbę przeciwciał i hamować namnażanie drobnoustrojów chorobotwórczych. Tu godne polecenia jest spożywanie orzechów, zwłaszcza brazylijskich, ryb i owoców morza.  

Pisząc o diecie na odporność nie można zapomnieć o cebuli i czosnku – warzywach działających przeciwbakteryjnie i przeciwgrzybiczo. Surowa cebula sprawdzi się jako dodatek do surówki lub sałatki lub dodatek do kanapki. Z kolei czosnek może być doskonały np. do zimnych sosów jogurtowo-majonezowych. Zamiast kawy wypijmy zieloną herbatę, która wspomaga działanie witamin. Pod ręką pozostawać powinien niezastąpiony naturalny miód, którego możemy używać zamiast cukru do herbaty. Jednak, jeśli już stwierdzimy u siebie objawy choroby, zostańmy w domu, by nie zarażać innych i zgłośmy się po poradę do lekarza.

e-Grajewo życzy zdrowia!

 

niedziela, 29 maja 2022

17 czerwca zmiana w OC

Komentarze (5)

Kupujemy korzeń imbiru, kroimy w małą kosteczkę, natępnie parzymy dobrą czarną herbatę, słodzimy miodem domowym, wyciskamy wyciskarką do czosnku imbir i dodajemy do herbaty uprzednio zaparzonej, również pozostałe resztki imbiru wrzucamy do herbaty,dodajemy cytryny do smaku. Do całej cermonii p najlepiej urzyć dzbanka do herbaty. Idealna mieszanka anty- przeziębieniowa !
Z koleji do potraw, np: gulasz, zupa rybna węgierska, flaczki, można dodawać ostrą paprzyczkę, która jest bombą witaminy C i wzmacnia systetem odpornościowy.
Polecam również surówki z nie docenianej czarnej rzepy oraz z buraków czerwonych !
Pozrawiam Serdecznie życzliwych i miłych ludzi- a z pewnością takich w Grajewie i okolicach nie brakuje !

Kupujemy korzeń imbiru, kroimy w małą kosteczkę, natępnie parzymy dobrą czarną herbatę, słodzimy miodem domowym, wyciskamy wyciskarką do czosnku imbir i dodajemy do herbaty uprzednio zaparzonej, również pozostałe resztki imbiru wrzucamy do herbaty,dodajemy cytryny do smaku. Do całej cermonii p najlepiej urzyć dzbanka do herbaty. Idealna mieszanka anty- przeziębieniowa !
Z koleji do potraw, np: gulasz, zupa rybna węgierska, flaczki, można dodawać ostrą paprzyczkę, która jest bombą witaminy C i wzmacnia systetem odpornościowy.
Polecam również surówki z nie docenianej czarnej rzepy oraz z buraków czerwonych !
Pozrawiam Serdecznie życzliwych i miłych ludzi- a z pewnością takich w Grajewie i okolicach nie brakuje !

Czarna herbata odwadnia i wypłukuje witaminę C. A co do soi to jest ona GMO. Więc z rozsądkiem wybierajcie produkty, a nie słuchajcie wszystkiego co Wam proponują.

Do... grajewian...Co za bzdury...."Czarna herbata odwdnia i wpłukuję witaminę C"!?- czy to są jakieś mądrości z kruchty ??

Czarna herbata jest bardzo niezdrowa.

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.