Nowa stacja w Białymstoku stała się wizytówką miasta. Przez ostatnie lata diametralnie zmieniła swoje oblicze, a od września tego roku jest już w pełni funkcjonalna. Z czterech wygodnych peronów odjeżdżają pociągi dalekobieżne i regionalne, a nowe zadaszenie robi wrażenie na mieszkańcach i turystach. Dostępność wszystkim pasażerom zapewnia przejście podziemne, ruchome schody i windy. Prace na odcinku Czyżew – Białystok obecnie są na ukończeniu. Inwestycja objęła 71 km linii kolejowej, 6 stacji i 12 przystanków. Powstało 25 bezkolizyjnych skrzyżowań dróg z torami, które zwiększają bezpieczeństwo. Odczuwalnym efektem są wygodniejsze i szybsze podróże – najszybsze pociągi pokonują trasę Białystok – Warszawa Centralna w półtorej godziny.
Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość prac to prawie 3,4 mld zł. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF). Więcej informacji o inwestycji na www.rail-baltica.pl
Rail Baltica będzie nadal zmieniać kolej na Podlasiu. Ogłosiliśmy rekordowy, wart 6 mld zł, przetarg na budowę odcinka Białystok – Ełk, obejmujący 100 km linii kolejowej, 8 stacji i 10 przystanków. Prace planujemy na lata 2025-2029. Odcinek Ełk – Trakiszki jest na etapie projektowania – pozyskiwana jest decyzja środowiskowa oraz opracowywany projekt budowlany. W ramach tego etapu modernizowana będzie m.in. stacja w Suwałkach. Rail Baltica w założeniu ma być dwutorowa i zelektryfikowana na całym przebiegu, a pociągi pasażerskie będą na wybranych odcinkach kursować z prędkością 200 km/h lub więcej.
Pociągiem do Łomży
W listopadzie otwarto oferty w przetargu na rewitalizację kolejowej trasy Łapy – Śniadowo – Łomża – inwestycji, która ma umożliwić powrót połączeń pasażerskich do trzeciego co do wielkości miasta w województwie. Na odcinku linii kolejowej o długości 79 km planujemy odtworzenie infrastruktury do obsługi ruchu pasażerskiego. Zakres inwestycji obejmuje kompleksową modernizację linii Łomża – Śniadowo, budowę i przebudowę przystanków osobowych na odcinku Śniadowo – Łapy oraz odbudowę dwóch stacji. Pociągi między Łomżą i Łapami miałyby jechać maksymalną prędkością 80-120 km/h, a średni czas przejazdu pociągu z Łomży do Białegostoku, po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych zezwoleń, planowany jest na ok. 1 h 35 min. Projekt jest realizowany w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.
Lokalne przystanki – wygodne dojazdy
W roku 2024 kontynuowaliśmy inwestycje z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025”. Tzw. program przystankowy w województwie podlaskim zwiększa dostępność kolei i ułatwia podróżowanie. Inwestycje zmniejszające wykluczenie komunikacyjne obejmują modernizację lub budowę łącznie 15 przystanków na liniach Białystok – Czeremcha (5 przystanków) i Sokółka – Suwałki (10 przystanków). W grudniu do użytku został oddany ostatni przystanek z tej puli – co ważne, nowy na kolejowej mapie Podlasia – Repczyce w gminie Kleszczele. Uzupełnieniem inwestycji peronowych jest budowa 7 parkingów przy przystankach Kleszczele, Repczyce, Augustów Port i Morze oraz stacjach w Bielsku Podlaskim, Hajnówce i Sidrze. Łączny koszt prac w ramach programu w województwie to około 28,2 mln zł.
Zmiany w Augustowie i Hajnówce dzięki KPO
Ważne inwestycje prowadzone są także w innych miastach regionu, w ramach środków z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. Dzięki budowie Miejscowego Centrum Sterowania ruchem kolejowym w Augustowie, ruch pociągów na stacjach Sidra, Dąbrowa Białostocka, Jastrzębna i przystanku Szczepki będzie nadzorowany centralnie, z jednej lokalizacji. Zmiana zapewni lepszy nadzór nad kursowaniem pociągów na linii z Sokółki do Suwałk. Wzrośnie też przepustowość linii, a więc będzie po niej mogło jeździć więcej składów. Wartość inwestycji to 74 mln zł.
Podróże usprawni też zbliżająca się ku końcowi inwestycja na stacji w Hajnówce. Zbudowaliśmy tam nowy peron nr 5. Dłuższy niż dotychczas jest też peron nr 4 (oba 250 m). Zabudowaliśmy także dwa rozjazdy i nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Przebudowa stacji zwiększy możliwości ruchu pociągów dalekobieżnych. Długie składy Intercity będą mogły krzyżować się, czyli mijać w obrębie stacji. W efekcie wzrośnie przepustowość – można będzie przyjmować więcej pociągów. Wartość robót to 32 mln zł.
wtorek, 14 stycznia 2025
wtorek, 14 stycznia 2025
Komentarze (0)