PKP PLK ogłosiły przetarg na projekt przebudowy fragmentu międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica od Białegostoku do Ełku. Powstanie drugi tor, zostanie zmodernizowanych siedem stacji. Trasa Białystok - Ełk to ok. 100 km. To pierwszy odcinek całego fragmentu Rail Baltica (E75) od Białegostoku do Suwałk i do granicy z Litwą w Trakiszkach.
Głównym efektem planowanych prac ma być krótsza i bezpieczniejsza podróż, powstaną nowe perony, trasą będzie mogło jeździć więcej pociągów - podkreśla PKP PLK w komunikacie.
Wartość całej inwestycji to 2,5 mld zł. Projekt ubiega się o dofinansowanie w ramach trzeciego naboru instrumentu finansowego "Łącząc Europę (CEF). Według przyjętych założeń, po modernizacji, podróż z Białegostoku przez Ełk do Suwałk będzie trwać ok. półtorej godziny. Wybrana w przetargu firma zaprojektuje wszystkie prace na odcinku Białystok-Ełk, określi ich zakres.
Inwestycja ma objąć modernizację siedmiu stacji: Białystok Starosielce, Knyszyn, Mońki, Osowiec, Grajewo, Prostki, Ełk. Przebudowanych będzie 11 przystanków: Białystok Bacieczki, Fasty, Dobrzyniewo Duże, Borsukówka, Zastocze, Czechowizna, Goniądz, Podlasek, Ruda, Lipińskie Małe i Ełk Szyba Wschód. Mają być również wymienione lub wyremontowane urządzenia sterowania ruchem. Będą nowe tory, sieć trakcyjna i rozjazdy. W Ełku (Warmińsko-Mazurskie) powstanie centrum sterowania ruchem.
By poprawić bezpieczeństwo, planowane są bezkolizyjne skrzyżowania kolejowo-drogowe. Ile ich będzie, nie wiadomo, ma to określić projekt. Modernizacja ma też objąć 72 różne obiekty inżynieryjne typu mosty czy wiadukty kolejowe. Pojawią się nowe wiaty, ławki, oświetlenie, oznakowanie, informacja o kursach pociągów. Cała infrastruktura będzie dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową.
Prace projektowe mają się zakończyć do 2020 r. Inwestycja ma być realizowana w latach 2020-2023. PKP PLK podkreślają, że Rail Baltica to jeden z priorytetowych projektów w UE o dużym znaczeniu strategicznym, także politycznym. Ma stanowić jedyne połączenie kolejowe krajów bałtyckich z Polską i pozostałymi krajami UE. Ma połączyć Warszawę, Kowno, Rygę i Tallin. (PAP)
wtorek, 29 kwietnia 2025
wtorek, 29 kwietnia 2025
© Copyright 2025, Wszelkie prawa zastrzezone
Komentarze (0)