W ramach projektu „Archimedes” po raz kolejny kilkunastu uczniów ZS Nr 2 w Grajewie uczestniczyło w marcowych zajęciach na Politechnice Warszawskiej. Wczesnym rankiem grupa miłośników nauk ścisłych, pod opieką Pani Agnieszki Koniecko, wyruszyła do stolicy. Pierwszym punktem wycieczki było zwiedzanie Politechniki Warszawskiej oraz krótkie wprowadzenie w jej historię. Uczniowie, podzieleni na grupę chemików i grupę fizyków, zaczęli zajęcia laboratoryjne zgodnie z rozwijanymi zainteresowaniami.
Szczególnie owocne okazały się zajęcia grupy sześciu dziewcząt z naszej szkoły. Pracując w laboratorium na Wydziale Chemicznym PW, przeprowadziły one mnóstwo doświadczeń i eksperymentów. „Laborki” na temat m. in.: hydrolizy, roztworów buforowych, równowagi kompleksowania, iloczynu rozpuszczalności, reakcji red-ox, dając satysfakcję z dobrze wykonanej pracy, na długo pozostaną w pamięci uczestniczek.
– W naszej szkole nie posiadamy prawdziwego laboratorium, ale mamy bardzo dobry sprzęt do przeprowadzania eksperymentów, z którego również chętnie korzystamy – mówi jedna z uczennic. Jednak zderzenie się z prawdziwym studenckim wyzwaniem było nieporównywalne z wcześniejszymi szkolnymi doświadczeniami. Ponadto udało nam się połączyć naszą wiedzę z dobrą zabawą ;-)
W tym samym czasie na Wydziale Fizyki w zajęciach laboratoryjnych brało udział także sześciu uczniów naszej szkoły. Mieli oni okazję dowiedzieć się czegoś więcej o prawach optyki oraz fizyce jądrowej. Poszerzyli wiedzę o promieniowaniu jonizującym oraz poznawali zasady działania różnych detektorów promieniowania m. in.: licznika Geigera-Mullera i licznika scyntylacyjnego. Sprawnie dokonywali pomiarów i niezbędnych obliczeń z wykorzystaniem różnych mierników, a następnie pod czujnym okiem profesora uczelni, doc. Piotra Kurka, dokonali fachowej analizy otrzymanych wyników. Wszystko odbyło się w bardzo miłej, acz naukowej atmosferze.
– Uważamy, że praktyczne zajęcia, zwłaszcza w laboratoriach z prawdziwego zdarzenia, są o wiele bardziej kształcące, niż teoretyczne zdobywanie wiedzy – zgodnie twierdzą młodzi naukowcy.
W związku z powyższym, uczestnicy i ich opiekunowie, mają nadzieję, że podobne wyjazdy będą organizowane jeszcze częściej, co z pewnością wpłynie na poziom kształcenia w szkole średniej oraz zachęci młodych ludzi do studiowania na wyższych uczelniach technicznych.
Komentarze (0)