System AdBlue jest nieodłącznym elementem nowoczesnych silników wysokoprężnych, który przyczynił się do znaczącego ograniczenia emisji szkodliwych tlenków azotu. Jego działanie opiera się na odpowiednim dozowaniu roztworu mocznika do układu wydechowego, gdzie w wysokiej temperaturze zamienia się w amoniak neutralizujący spaliny. Kluczową rolę odgrywa tu tytułowy wtryskiwacz AdBlue - niezwykle istotny element systemu SCR (Selective Catalytic Reduction)... w praktyce będący często źródłem licznych problemów, z którymi mierzą się kierowcy i serwisy.
Jak czytamy na https://kata-serwis.pl/usuwanie-adblue-poznan/ , krystalizacja wtryskiwacza AdBlue to jedna z najczęstszych przyczyn problemów z układem SCR. Dochodzi do niej, gdy woda z roztworu odparowuje, a pozostający mocznik zaczyna krystalizować - tworząc twardy osad, który prędzej czy później blokuje końcówkę wtryskiwacza.
Proces ten zachodzi najczęściej w niskich temperaturach (poniżej -11°C), ale nie tylko. Do krystalizacji może także dojść z powodu nieszczelności systemu lub gdy pojazd długo stoi nieużywany.
Jakie są skutki krystalizacji?
Aby zapobiegać krystalizacji, należy dbać o regularne uzupełnianie płynu AdBlue produktem wysokiej jakości, unikać jazdy z prawie pustym zbiornikiem oraz uruchamiać regularnie pojazd (zwłaszcza zimą), by układ się przepłukał.
Zanieczyszczony wtryskiwacz powoduje liczne zakłócenia w pracy układu SCR, które mogą prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa przez pojazd oraz pogorszenia emisji spalin. Samo przepłukanie wodą tu nie wystarczy - do czyszczenia wtryskiwacza AdBlue potrzebne są odpowiednie środki i metody.
Do czyszczenia AdBlue najczęściej wykorzystuje się metody:
Jakie objawy sugerują, że wtryskiwacz wymaga czyszczenia?
Jeśli zależy Ci na zwiększeniu żywotności swojego układu, pamiętaj o stosowaniu oryginalnego AdBlue i unikaniu domieszek w płynie. Poza tym, warto wybierać profesjonalne serwisy, które wiedzą, jak czyścić wtryskiwacz i naprawiać system AdBlue.
Poprawna struga AdBlue to gwarancja skutecznej redukcji tlenków azotu. W warsztatach kontrola odbywa się poprzez test rozpylania - odłącza się przewód i sprawdza, czy wtryskiwacz wytwarza jednolitą, drobną mgiełkę.
Na nieprawidłowości w działaniu wtryskiwacza mogą wskazywać: zbyt duże krople lub rozbryzgi płynu, zbyt mała objętość dozowania lub nierówny kształt smugi. W przypadku wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości należy ocenić, czy wtryskiwacz nadaje się do czyszczenia czy też konieczna jest jego wymiana. Regularne kontrolowanie strugi - zwłaszcza w pojazdach flotowych - pozwala uniknąć kosztownych napraw i przestojów.
Dbanie o wtryskiwacz AdBlue to przede wszystkim dobre nawyki eksploatacyjne:
Najczęstszym błędem użytkowników jest ignorowanie pierwszych objawów, które mogą świadczyć o nieprawidłowościach w działaniu systemu. Niestety zdarza się to często, a właściciele często przekonują się, że niewielkie zakłócenia mogą przerodzić się w kosztowną awarię.
piątek, 31 października 2025
czwartek, 30 października 2025
Komentarze (0)