„Klimatyczna klasa” – projekt ekologiczny
W ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „Klimatyczna klasa” zorganizowanym przez Fundację Uniwersytet Dzieci wzięli udział uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Grajewie (z klasy 4a i 4e ). Zaangażowali się oni w działania na rzecz ochrony środowiska i dbania o klimat. Zaprojektowali i zrealizowali kampanię społeczną, której celem było wzmocnienie świadomości społeczeństwa w zakresie wybranych problemów klimatycznych, propagowanie postaw przyjaznych środowisku oraz zachęcenie do refleksji nad działaniami, które może podjąć każdy, aby chronić klimat.
Kampania społeczna składała się z kilku etapów. Klasa 4a podjęła problem zwiększającego się śladu węglowego, natomiast klasa 4e - wpływu transportu na klimat. Wprowadzającym działaniem było poinformowanie społeczności szkolnej o odbywającym się w Polsce ogólnoświatowym szczycie klimatycznym ONZ. Następnie, podczas ogólnego spotkania dyrektora szkoły z rodzicami, dzieci przypomniały dorosłym m.in. czym jest smog, jaka jest jakość powietrza w Polsce, co tworzy pył samochodowy i jaki ma wpływ na zdrowie człowieka.
Działania uczniów przyniosły wymierne korzyści bowiem Pani Dyrektor doceniła zaangażowanie dzieci i zagwarantowała, że zostanie zwiększony parking rowerowy o min. 30 miejsc.
Kolejnym etapem kampanii było wyjście do Zespołu Szkół nr 1 w Grajewie (Liceum Ogólnokształcącego). Tym razem odbiorcami była młodzież w wieku 18-19 lat. Potwierdzili oni słuszność przedsięwzięcia i obiecali zaangażowanie w działania o dobro klimatu.
W ramach projektu odbył się też szkolny konkurs "EKO-wynalazek" z nagrodami, którego celem było pobudzenie świadomości ekologicznej wśród dzieci i szukanie nie zawsze konwencjonalnych sposobów rozwiązywania problemów zanieczyszczania środowiska. Konkurs cieszył się ogromnym zainteresowaniem, zwłaszcza wśród najmłodszych uczniów. Ich wyobraźnia i pomysłowość zaskoczyła samych organizatorów.
Podczas realizacji projektu uczniowie znacząco poszerzyli swoją wiedzę w zakresie problemów klimatycznych oraz kampanii społecznych. Wykonali ulotki promocyjne, transparenty, podziękowania. Podczas rozwiązywania sytuacji problemowych pogłębili też umiejętność logicznego myślenia i wnioskowania. Rozszerzyli swoje zdolności w zakresie sposobów komunikowania się z osobami w różnym wieku. W dużym stopniu rozwinęli umiejętność współpracy w grupie.
(fot.SP nr 2 w Grajewie)
Komentarze (0)