Nowoczesna, wygodniejsza i bardziej dostępna jest stacja kolejowa w Ełku. To efekt inwestycji w ramach budowy międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica. Zakończyliśmy zasadnicze prace – podróżni z ich efektów w pełni skorzystają wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy. Roboty dofinansowane były z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Zakończyliśmy najważniejsze prace na stacji w Ełku. Ich efektem są nowe perony, układ torowy oraz obiekty inżynieryjne w mieście. Inwestycja jest częścią miliardowego projektu – budowy międzynarodowej trasy Rail Baltica, dzięki której kolej w Ełku zyskała europejski standard. To kolejny krok przybliżający Polskę do nowoczesnych połączeń z krajami bałtyckimi.
Z punktu widzenia pasażera najbardziej widoczną zmianą są trzy nowe perony na stacji Ełk. W miejsce dotychczasowych, niższych i mniej wygodnych, zbudowaliśmy dwie platformy o długości 400 m, jedną o długości 300 m i wysokości 76 cm. Łatwiej wsiada się z nich do pociągów, a obszerne wiaty chronią przed opadami i słońcem. Przy peronach nr 1 i 2 pierwsze pociągi zatrzymają się 15 grudnia br., wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy.
Ważną częścią inwestycji kolejowych są udogodnienia dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się – tak jest również w Ełku. Na perony podróżni mogą dotrzeć nowym tunelem o długości 110 m, prowadzącym od budynku dworca na drugą stronę stacji, w rejon osiedla Zatorze. Dostępność zapewniają windy, natomiast na samych peronach pomagają ścieżki naprowadzające. Dodatkowym udogodnieniem będzie System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP), który zapewni aktualne informacje o ruchu pociągów. Obecnie trwają prace nad jego wdrożeniem.
Bezpieczne podróże koleją, lepsza komunikacja w mieście
Poza stacją Ełk, inwestycja objęła także przystanek Ełk Szyba Wschód – zbudowaliśmy tutaj dwa nowe dwustumetrowe perony. Tuż obok, w miejscu dawnego przejazdu kolejowo-drogowego w ul. Kolejowej, powstał wiadukt dla pociągów. Kierowcy bezpiecznie przejeżdżają pod torami, natomiast pasażerowie zyskali wygodne drogi dojścia do peronów.
Bezkolizyjne, dwupoziomowe skrzyżowania zbudowaliśmy także w innych częściach miasta. Nowy wiadukt nad ul. Suwalską i przebudowane odcinki sąsiednich ulic usprawniają komunikację w centrum. Zupełnie nowe rozwiązanie komunikacyjne powstało także w rejonie ul. Towarowej i Norwida. Jest tam tunel dla samochodów, a nad nim dwa wiadukty – kolejowy i drogowy. Dzięki połączeniu z inwestycją miasta Ełk, powstał funkcjonalny układ ulic. Pulę obiektów inżynieryjnych zamyka most na rzece zbudowany w miejsce starej konstrukcji, który na lata zapewni bezpieczny przejazd pociągów.
Wydajny transport towarów
Nie ma już osobnej stacji Ełk Towarowy z jej odrębnymi nastawniami. Cały układ torowy wchodzi w zakres stacji Ełk. Stało się tak dzięki centralizacji urządzeń i sterowaniu ruchem pociągów z jednego miejsca. W tym celu zbudowaliśmy nowoczesne lokalne centrum sterowania, wyposażone w zaawansowane urządzenia komputerowe. Dzięki temu dyżurni ruchu kontrolują jazdy pociągów na 40 km torów i 118 rozjazdach, z których obecnie składa się stacja w Ełku. Po przebudowie układu torowego możemy odprawiać pociągi towarowe o długości do 740 m.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. o wartości 612 mln zł została zrealizowana w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk”. Prace dofinansowano ze środków Unii Europejskiej z instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”. Więcej informacji na www.rail-baltica.pl
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
czwartek, 31 października 2024
czwartek, 31 października 2024
Ełk rządzi w regionie
a kiedy skończycie trasę Ełk - Olsztyn przez Giżycko, żeby nie trzeba było ciągnąć się przez Białą Piskę i Szczytno?
No i brawo tak powinno być u nas też może jakąś wiatę z desek postawią chociaż na zimę żeby podrurzni nie marźli
U nas podróżnych się olewa, nie tylko wodą z nieba.
Odcinek trasy do zrobienia jest Białystok-Ełk.W trakcie kończenia Białegostoku nagle robią Ełk.To jedyne miasto, które zostało zrobione poza kolejnością.
Tylko jak to sie stalo,ze to jedyne miasto ktore zostalo zrobione poza kolejnoscia . Cala trasa Rail Baltica robiona byla od miasta do miasta , nagle gdy robili Bialystok stwierdzili zrobmy Elk ...
Jeszcze tylko żeby w nowym rozkładzie były pociągi do Warszawy bez czekania w Białym. Tak w 2 i pół godzinki do stolicy to byłoby coś.
Raptem krytycy się znaleźli, zapewniam że po oddaniu linii do Giżycka w całym zestawie będzie jechało 10 osób a reszta wyciągnie swoje zdezelowany syrenki.