czwartek, 31 października 2024

Wiadomości

  • 8 komentarzy
  • 2287 wyświetleń

Nowoczesna kolej w Ełku dzięki Rail Baltica

Nowoczesna, wygodniejsza i bardziej dostępna jest stacja kolejowa w Ełku. To efekt inwestycji w ramach budowy międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica. Zakończyliśmy zasadnicze prace – podróżni z ich efektów w pełni skorzystają wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy. Roboty dofinansowane były z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

 

Zakończyliśmy najważniejsze prace na stacji w Ełku. Ich efektem są nowe perony, układ torowy oraz obiekty inżynieryjne w mieście. Inwestycja jest częścią miliardowego projektu – budowy międzynarodowej trasy Rail Baltica, dzięki której kolej w Ełku zyskała europejski standard. To kolejny krok przybliżający Polskę do nowoczesnych połączeń z krajami bałtyckimi.

Z punktu widzenia pasażera najbardziej widoczną zmianą są trzy nowe perony na stacji Ełk. W miejsce dotychczasowych, niższych i mniej wygodnych, zbudowaliśmy dwie platformy o długości 400 m, jedną o długości 300 m i wysokości 76 cm. Łatwiej wsiada się z nich do pociągów, a obszerne wiaty chronią przed opadami i słońcem. Przy peronach nr 1 i 2 pierwsze pociągi zatrzymają się 15 grudnia br., wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy.

 

Ważną częścią inwestycji kolejowych są udogodnienia dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się – tak jest również w Ełku. Na perony podróżni mogą dotrzeć nowym tunelem o długości 110 m, prowadzącym od budynku dworca na drugą stronę stacji, w rejon osiedla Zatorze. Dostępność zapewniają windy, natomiast na samych peronach pomagają ścieżki naprowadzające. Dodatkowym udogodnieniem będzie System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP), który zapewni aktualne informacje o ruchu pociągów. Obecnie trwają prace nad jego wdrożeniem.

 

Bezpieczne podróże koleją, lepsza komunikacja w mieście

Poza stacją Ełk, inwestycja objęła także przystanek Ełk Szyba Wschód – zbudowaliśmy tutaj dwa nowe dwustumetrowe perony. Tuż obok, w miejscu dawnego przejazdu kolejowo-drogowego w ul. Kolejowej, powstał wiadukt dla pociągów. Kierowcy bezpiecznie przejeżdżają pod torami, natomiast pasażerowie zyskali wygodne drogi dojścia do peronów.

Bezkolizyjne, dwupoziomowe skrzyżowania zbudowaliśmy także w innych częściach miasta. Nowy wiadukt nad ul. Suwalską i przebudowane odcinki sąsiednich ulic usprawniają komunikację w centrum. Zupełnie nowe rozwiązanie komunikacyjne powstało także w rejonie ul. Towarowej i Norwida. Jest tam tunel dla samochodów, a nad nim dwa wiadukty – kolejowy i drogowy. Dzięki połączeniu z inwestycją miasta Ełk, powstał funkcjonalny układ ulic. Pulę obiektów inżynieryjnych zamyka most na rzece zbudowany w miejsce starej konstrukcji, który na lata zapewni bezpieczny przejazd pociągów.

 

Wydajny transport towarów

Nie ma już osobnej stacji Ełk Towarowy z jej odrębnymi nastawniami. Cały układ torowy wchodzi w zakres stacji Ełk. Stało się tak dzięki centralizacji urządzeń i sterowaniu ruchem pociągów z jednego miejsca. W tym celu zbudowaliśmy nowoczesne lokalne centrum sterowania, wyposażone w zaawansowane urządzenia komputerowe. Dzięki temu dyżurni ruchu kontrolują jazdy pociągów na 40 km torów i 118 rozjazdach, z których obecnie składa się stacja w Ełku. Po przebudowie układu torowego możemy odprawiać pociągi towarowe o długości do 740 m.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. o wartości 612 mln zł została zrealizowana w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk”. Prace dofinansowano ze środków Unii Europejskiej z instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”. Więcej informacji na www.rail-baltica.pl

 

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

czwartek, 31 października 2024

Pół miliona paczek papierosów zamiast mebli

czwartek, 31 października 2024

Białystok. 10 karetek za prawie 5,7 mln złotych

Komentarze (8)

Ełk rządzi w regionie

a kiedy skończycie trasę Ełk - Olsztyn przez Giżycko, żeby nie trzeba było ciągnąć się przez Białą Piskę i Szczytno?

No i brawo tak powinno być u nas też może jakąś wiatę z desek postawią chociaż na zimę żeby podrurzni nie marźli

U nas podróżnych się olewa, nie tylko wodą z nieba.

Odcinek trasy do zrobienia jest Białystok-Ełk.W trakcie kończenia Białegostoku nagle robią Ełk.To jedyne miasto, które zostało zrobione poza kolejnością.

Tylko jak to sie stalo,ze to jedyne miasto ktore zostalo zrobione poza kolejnoscia . Cala trasa Rail Baltica robiona byla od miasta do miasta , nagle gdy robili Bialystok stwierdzili zrobmy Elk ...

Jeszcze tylko żeby w nowym rozkładzie były pociągi do Warszawy bez czekania w Białym. Tak w 2 i pół godzinki do stolicy to byłoby coś.

Raptem krytycy się znaleźli, zapewniam że po oddaniu linii do Giżycka w całym zestawie będzie jechało 10 osób a reszta wyciągnie swoje zdezelowany syrenki.

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.