Samochody elektryczne już od kilku lat coraz częściej zasilają firmowe floty pojazdów. Jest to spowodowane nie tylko proekologicznym podejściem przedsiębiorców do prowadzenia działalności. Zachętą dla wielu firm jest program „Mój elektryk”, w ramach którego można otrzymać nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych dopłaty na zakup auta z silnikiem elektrycznym.
Rządowy program „Mój elektryk” funkcjonuje już od 2021 roku i cieszy się stale rosnącą popularnością. Przedsiębiorcy mogą ubiegać się o dofinansowanie na zakup firmowego elektryka na następujących warunkach:
Powyższe kwoty dotyczą pojazdów z kategorii M1, czyli samochodów osobowych. Na pojazd z kategorii N1 (auta dostawcze) można otrzymać nawet do 70 000 złotych dopłaty[1]. W ramach rządowego programu „Mój elektryk” można pokryć koszty związane z opłatą wstępną oraz transferową podczas zakupu pojazdu elektrycznego dla firmy.
Przedsiębiorcy, którzy chcą skorzystać z dopłaty do samochodu elektrycznego, powinni wiedzieć, jakie są najważniejsze wymogi formalne wynikające z regulaminu programu. Kilka istotnych czynników to:
Pozostałe wymogi to przede wszystkim wykupienie obowiązkowej polisy OC i AC, a także rejestracja samochodu na osobę, która została beneficjentem programu „Mój elektryk”.
Wnioskowanie o leasing wraz z uwzględnieniem rządowej dopłaty do samochodu elektrycznego wcale nie jest takie trudne. Beneficjentem programu może zostać: osoba fizyczna, jednostki z sektora finansów publicznych, przedsiębiorcy, instytuty badawcze, stowarzyszenia i fundacje, spółdzielnie, a nawet kościoły.
Wniosek o dopłatę w ramach programu „Mój elektryk” można złożyć elektronicznie przez internet. W tym celu wystarczy użyć generatora wniosków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Warto mieć na uwadze, że uzupełniony wniosek powinien być podpisany profilem zaufanym lub certyfikowanym podpisem elektronicznym.
Złożenie dokumentów w trakcie ubiegania się o dopłatę do samochodu elektrycznego jest bezpłatne. Decyzję można otrzymać w ciągu miesiąca od czasu złożenia wniosku wraz z kompletem wymaganych dokumentów, np. potwierdzenie statusu prawnego wnioskodawcy, oświadczenia o sytuacji finansowej firmy.
Uzupełnienie wniosku o przyznanie kwoty z puli przeznaczonej na realizację programu „Mój elektryk” wymaga poświęcenia do kilkudziesięciu minut. W tym przypadku niezbędne będzie podanie informacji o wnioskodawcy, a w tym: miejsce zamieszkania, imię i nazwisko, forma prawna działalności, dane do rozliczenia dotacji.
Kluczowe jest też wpisanie poprawnych danych odnoszących się do leasingowanego pojazdu elektrycznego. Mowa tu o takich informacjach, jak: model, marka, rodzaj napędu, cena netto, kwota podatku VAT i wartość kosztów kwalifikowanych. Do wniosku trzeba dołączyć odpowiednie oświadczenia, bez których nie można uruchomić procedury weryfikacji wniosku.
Dopłata do samochodu elektrycznego to spore ułatwienie dla każdego przedsiębiorcy, który chce wyposażyć firmową flotę w pojazd z ekologicznym napędem elektrycznym. Zdecydowanie warto zostać beneficjentem tego programu, chociażby ze względu na oszczędności sięgające do kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Źródła:[1] https://www.gov.pl/web/elektromobilnosc/program-moj-elektryk--pytania-i-odpowiedzi
sobota, 23 listopada 2024
piątek, 22 listopada 2024
Komentarze (0)