Dlaczego wszystko "upada"? Chodzi tu oczywiście o działalność gospodarczą. Pytanie to na pewno przeszło przez myśl wielu klientom oraz przedsiębiorcom spacerującym ulicami Grajewa. Odpowiedzi nie ma prostej i jednoznacznej. Być może przyczyną jest sytuacja grajewskiego rynku, sytuacja ekonomiczna, być może mało elastyczni klienci, lojalni wobec jednego punktu sprzedaży, może wina leży po stronie właścicieli, którzy nieodpowiednio prowadzą swój biznes. Nie jest ekspertem i nie udzielę, ani odpowiedzi, ani rady. Artykuł ma być w pewnym sensie refleksją, przedstawieniem problemu ze strony klienta i ucznia Technikum Handlowego.
Rozpoczynając…
Zakładając działalność gospodarczą, w tym przypadku sklep, musimy dać o sobie znać. Trzeba mieć dobrą reklamę, która przemówi do klienta i zachęci go do wizyty. Działania promocyjne przeprowadzone tylko na początku nie wystarczą. Należy je stale powtarzać. Wprowadzać zmiany w asortymencie, udzielać rabatów, robić promocje okolicznościowe, np. w czasie Dnia Kobiet promocja na zakup perfum damskich. Dobrym sposobem na utrzymanie klientów jest wydawanie tzw. stałych kart klienta. Posiadanie takiej małej karteczki uzależnia konsumenta od sklepu. Nawet mała zniżka jest kuszącą propozycją.
Wygląd sklepu zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz jest bardzo ważny. Pierwsze wrażenie zostaje w naszej pamięci bardzo długo. Odpowiedni wystrój wnętrza przyciąga konsumentów, szczególnie, gdy jest to placówka wyróżniająca się spośród innych. Często wiąże się to ze sklepami odzieżowymi. Pamiętajmy, że dobra opinia dotrze do 2 odbiorców, zła zdąży w tym samym czasie trafić do 10 klientów. Dlatego należy dbać, by było jak najmniej złych bodźców działających na klientelę grajewskiego rynku.
Szczególny wpływ na zakup ma też obsługa i doradztwo. Kompetentny, kreatywny pracownik potrafi sprzedać wszystko. Miła ekspedientka / ekspedient sprawi, że będziemy wracać do tego właśnie miejsca często i w razie propozycji zakupu, nie będziemy potrafili odmówić. Grunt, to uczynić klienta szczęśliwym.
Ważnym czynnikiem jest lokalizacja. Niestety zbyt dużego wyboru lokali w Grajewie nie ma.
Najistotniejszym elementem jest jednak asortyment, który zepsuje wszystko, kiedy jest źle dobrany, nawet najładniejszy wystrój. Bo kto w Grajewie kupowałby np. kapelusze czy futra?
Wiadome jest, że wszystkich punktów nie da się zrealizować, zwłaszcza na terenie małego miasta. Nie można jednak pozwolić sobie na podstawowe potknięcia, t.j.: nieatrakcyjne okno wystawowe, błędy ortograficzne na plakatach, nieestetyczne przedstawienie oferty, czy promocji.
Inga
Komentarze (0)