niedziela, 26 września 2021

Wiadomości

  • 17 komentarzy
  • 4697 wyświetleń

Burmistrz D. Latarowski: nie zapadły jeszcze żadne wiążące decyzje

Burmistrz D. Latarowski: nie zapadły jeszcze żadne wiążące decyzje

Jednym z wątków poruszanych na stronach Portalu e-Grajewo.pl  jest planowana budowa wiaduktu drogowego nad torami kolejowymi. Inwestycja miałaby powstać w ciągu ul. Piłsudskiego w Grajewie (DK61) i związana jest z rozbudową trasy kolejowej Rail Baltica. Temat wywołał duże poruszenie wśród mieszkańców, została skierowana petycja do wielu urzędów. Trzeba powiedzieć, że nie zapadły w tym temacie jeszcze żadne wiążące decyzje. O szczegółach rozmawiamy z Dariuszem Latarowskim, Burmistrzem Miasta Grajewo.


- Wstępna koncepcja opierała się na założeniu, że w drodze krajowej 61 - od Placu Niepodległości  do ul. Rolnej - zostałby wybudowany wiadukt, estakada, pod którą odbywałby się ruch kolejowy. Nie jest to dobre rozwiązanie, gdyż w tym założeniu, wiadukt przy takiej odległości wjazdu i zjazdu nie uzyskiwałby pewnych norm technicznych, koniecznych dla takich rozwiązań w ciągu dróg krajowych - mówi nam Dariusz Latarowski. 


26 sierpnia br. z inicjatywy Kazimierza Gwiazdowskiego, Posła na Sejm RP odbyło się spotkanie dotyczące budowy trasy kolejowej Rail Baltica. W spotkaniu wzięli udział m.in.: Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury, Ireneusz Merchel, Prezes Zarządu PKP PLK, przedstawiciele GDDKiA oddział w Białymstoku oraz tutejsi samorządowcy. Strony szukają najkorzystniejszego rozwiązania; to w formie wiaduktu mocno ingeruje w tkankę otaczającą drogę krajową, co wiązałoby się z rozbiórką kilku budynków. (foto)


- Rozmawiamy też o możliwości budowy wiaduktu kolejowego i ewentualnie obniżeniu drogi krajowej na zasadzie tunelu, czy półtunelu. Pochylamy się nad różnymi wariantami, ostateczne decyzje jeszcze nie zapadły a wszystko przed projektantami, inżynierami - dodaje Burmistrz.


Na wspomnianym spotkaniu ustalono również, że do 20 września br. zostanie przedstawiona Ministrowi Infrastruktury koncepcja współpracy między GDDKiA i PKP PLK w sprawie wypracowania rozwiązań wiaduktowych. W całym przedsięwzięciu najważniejszą rzeczą jest to, że przy szybkiej trasie Rail Baltica wymagana jest bezkolizyjność przejazdów.


- Jako przedstawiciel władz miasta stawiam sprawę jasno - w Grajewie muszą być wybudowane dwa przejazdy bezkolizyjne. Jeden dedykowany strefie przemysłowej (ul. Przytorowa), drugi w okolicach centrum miasta, niekoniecznie musi to być w ciągu drogi krajowej, absolutnie nie jest to kwestia upierania się przy tym rozwiązaniu - zaznacza nasz rozmówca.


Rozbudowa trasy kolejowej Rail Baltica spowoduje duże utrudnienia w mieście. Skrzyżowanie dróg krajowych (61 i 65) w sąsiedztwie przejazdu kolejowego wiąże się z wieloma kłopotami komunikacyjnymi w tym obszarze. Częstotliwość kursu pociągów spowoduje zamknięcie jednej części miasta dla drugiej. Wypracowane dzisiaj rozwiązania posłużą wiele lat.


- Nie chciałbym, aby atmosfera opierała się na tym, że komuś jest lepiej, komuś gorzej. Nam wszystkim ma być dobrze. Chodzi tutaj o przyszłość miasta - konkluduje Burmistrz.

 

e-Grajewo.pl



zobacz:
- Petycja do władz Miasta Grajewo

 

 

Komentarze (17)

Czy rozważano inne warianty, a może by tak tunel dla pociągu lub wyprowadzić szybką kolej poza miasto , wzorem innych miast ,

Drodzy urzędnicy , samorządowcy , kolejarze i drogowcy.
Macie przed sobą bardzo złożony problem do rozwiązania i uczepiliście się jedynego możliwego rozwiązania . Ja mysle ze najlepszym, najprostszym i prawdopodobnie najtańszym bez żadnych utrudnień dla Grajewa byłaby obwodnica kolejowa Grajewa dla Rail Baltica. Trzeba odejść od istniejącej linii kolejowej lokalnej przed dzielnica przemysłowa , przeciąć istniejąca drogę Grajewo - Szczuczyn ( to jhz nie będzie DK61 ) miedzy stacks benzynowa a Popowem( tam jest miejsce na tunnel drogowy) i wrocic do istniejacej tardy kolejiwej za Grajewem przed Prostkami. W tym projekcie nalezy walczy o utrzymanie ruchu kolejiwego lokalnego przez Grajewo i remont starego pieknego poniekad budynku dworca kolejowego w Grajewie.

Mam propozycję, szybka kolej przez miasto to może jeszcze S16 ulicą Wojska Polskiego

Tak tunel dla pociagów, i szybka kolej poza miastem to ten wariant rozwiaze problem i nie bedzie rozdzielenia jednej strony miasta z druga bo jak by z ulicy bocznej by musieli objechac pół miasta zeby zrobic zakupy w lidlu czy w intermarsze to chyba burmistrz to widzi jak to bedzie wygladac

Rajgrodziak: chyba korzystniej by było trasą kolejową ominąć Grajewo od strony Rajgrodu, nie ma tam firm i budynków tylko łąki, poza tym miasto nie będzie się rozwijało w tamtą stronę z racji obniżenia terenu. A najprostszym rozwiązaniem byłoby obniżenie albo wydrążenie tunelu dla linii kolejowej aby wspomniane 2 skrzyżowania były bezkolizyjne.
Uważam, że przy obecnym natężeniu ruchu Grajewo powinno mieć trzeci (lokalny) przejazd przez linię kolejową w okolicy UM ale może problem się rozwiąże jak tranzyt ominie Grajewo i/lub powstaną przejazdy bezkolizyjne.

półtunel ? nie wiedziałam że istnieje coś takiego , no ale przecież mamy już pół rondo , to jak ten półtunel byłby tak samo funkcjonalny to gratuluję.

Hura nie zapadły jeszcze żadne wiążące decyzje, to co czekamy aż zafundują nam jedyną w Polsce a pewnie też w Europie ślizgawkę dla samochodów

A ja nie chcę żadnych obwodnic dla rail baltica w Grajewie. Via baltica już nas ominęła szerokim łukiem, więc Szczuczyn się rozwija bo ma drogę na obrzeżach miasta. Długie lata przed II wojną miastem powiatowym był Szczuczyn, ale właśnie to kolej spowodowała rozwój Grajewa w XX wieku a zastój Szczuczyna. Jeśli oprócz trawniczków i ławeczek niczego nie będziemy chcieli to status naszego miasta za kilkadziesiąt lat może być ponownie jak ponad sto lat temu...

Na to to macie pieniądze a dworzec kolejowy dalej nie zrobiony obiecanki cacanki tak jak zwykle

Pół wiaduktu? Juz mamy pół rondo dajcie spokój heheh

Tak się zastanawiam , czyżby nasze miasto miało już się nie rozwijać?. Bo tylko dwa skrzyżowania bezkolizyjne , a dlaczego nie trzy zrobić coś na przyszłość a nie na wczoraj jak to zwykle się
robi

Mam pytanie dlaczego Redakcja Portalu e-Grajewo rozmawia z burmistrzem Latorowskim, a z tymi co komentuja ta rozmowe nie sa puszczane komentarze. To znaczy ze portal jest prywatna wlasnoscia Burmistrza Latorowskiego, a ciemny lud ma sluchac jak w kosciele. Kazanie powiedzial i imie ojca i syna Jaroslawa i Rydzyka do domu sie modlic.

Co komentator to inny pomysł a i tak zrobią jak chcą, chyba że ktoś pójdzie po rozum do głowy i wymyśli taki sposób żeby wszystkich zadowolił. A swoją drogą co ci panowie robią w okolicach ul. Piłsudskiego - ciągle wiercą jak nie na alejce przy torach, to przy miejskim szalecie i na terenie pustostanów po adm-owskich. A dziś pani chyba z GDDiA przy Delikatesach Centrum też intensywnie pracowała - a może tu pójdą po rozum do głowy że te kołki są zbędne bo już kilka aut uszkodziło się widząc jak niektóre z nich są oskrobane, a i przechylone - a to kawał rury. Więc co by nie wymyślili tam na górze to czy my mieszkańcy mamy coś do gadania, czasami wątpię w to, bo brakuje kontaktu mieszkańców z władzami, bo na radnych szczególnie niektórych to nie można liczyć, więc pytam się po co są radni? Ja wiem kto jest radnym - radną mojego rejonu i co z tego jak nie ma kontaktu, przecież nie będę nachodził w domu, ale radny powinien interesować się tym co się dzieje w jego rejonie i ja tu wątpię żeby ta osoba się interesowała. To tyle póki co w temacie naszych nie rozwiązanych problemów.

Półtunel to chyba obniżenie torów przy jednoczesnym niewielkim wiadukcie na DK

Część komentujących oprócz swojej zagrody niewiele w życiu widziała ale nie przeszkadza to by najgłośniej krzyczeć, że dane rozwiązanie jest złe. Pół-tunel to obniżenie terenu na kształt niecki dzięki czemu przeprawy poprzeczne (wiadukty) nie muszą być wysokie i tym samym długie (zachowanie kątów najazdu).
Wyprowadzenie jedynie torów tranzytowych poza centrum jest raczej nierealne z uwagi na koszty budowy i utrzymania dwóch niezależnych szlaków.
Rozwiązaniem jest albo wypchnięcie torów poza centrum (z dworcem na obrzeżach) i zagospodarowanie terenu w środku miasta albo poszerzenie istniejącego korytarza przy jednoczesnym zadbaniu o sprawną komunikację przez tory. Chyba najsensowniejszym rozwiązaniem byłaby schowanie torów w niecce już od wysokości starego dworca do przejazdu za intermarche. Było by i bezpiecznie i ciszej.

Do ludka, sądząc po tonie wypowiedzi, zapewne dużo bywałeś w świecie i wiele widziałeś, ale czy gdziekolwiek w świecie widziałeś aby kolej prędkości 200 - 220 km leciała przez środek miasta, w tak bliskiej odległości od budynków mieszkalnych

Moim zdaniem to najlepszym rozwiazaniem jest puszczenie pociagow tunelem przy Pilsudzkiego i przy Cmentarzu, dla TiRow obwodnica i zakaz przejazdu przez miasto. Na dworcu zejscie na perny do dolu tak jak jest w innych miastach w Europie. Przypone ze tunele sa budowane w Polsce i nie ma problemu zrobic tunel w Grajewie, a nie jakies porecze dla samochodow przez cale miasto, a jak z tych poreczy zjechac do Elku i Bialegostoku, jak mieszkancy po poreczach dotra do swoich domow i sklepow to jest zagatka ??

Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.