wtorek, 18 listopada 2025

Kultura i rozrywka

"Szkoła Humanitarna" w PG nr 1


Publiczne Gimnazjum nr 1 w Grajewie w roku szkolnym 2013/14 przystąpiło do realizacji projektu "Szkoła Humanitarna”, który jest elementem większego projektu przygotowanego i realizowanego przez Polska Akcję Humanitarną pod nazwą "Aktywne szkoły na rzecz globalnej odpowiedzialności".

Projekt realizowany jest w cyklu roku szkolnego – od września do czerwca. W ramach projektu szkoły przygotowują się do prowadzenia projektów z zakresu edukacji globalnej, a następnie, w ciągu roku szkolnego, realizują dwa takie projekty na temat prawa i dostępu do żywności oraz pomocy humanitarnej. Jego celem jest zwiększenie wiedzy uczniów i uczennic z zakresu globalnych współzależności, na przykładzie tematów takich jak: dostęp do żywności, pomoc humanitarna, prawo do wody czy prawo do edukacji. Jego zadaniem jest także kształtowanie u młodzieży postaw odpowiedzialności i solidarności z mieszkańcami krajów Południa. Uczniowie zdobywając wiedzę o globalnych powiązaniach w wymiarze kulturowym, społecznym, ekonomicznym i ekologicznym, zwiększają swoją świadomość zachodzących w świecie procesów oraz roli, jaką oni sami w nich pełnią.

W dniach od 26 do 28 września odbyło się szkolenie wprowadzające w Jachrance "Lokalnie na rzecz mieszkańców krajów Południa”, w którym uczestniczyło 2 uczniów i 2 nauczycieli z naszej szkoły. W październiku uformowała się grupa uczniów z klas IIa i IIc chętnych do podjęcia działań w ramach projektu "Szkoła Humanitarna”. Tematyką przewodnią w I semestrze jest pomoc humanitarna, jej cele, zdania i organizacje niosące pomoc humanitarną. Uczniowie postawili sobie za główne zadanie prowadzenie akcji uświadamiających o pomocy humanitarnej wśród uczniów klas gimnazjalnych. Z początkiem Tygodnia Edukacji Globalnej (w tym roku 16 – 24.11. 2013 r.) pojawiły się plakaty, gazetka ścienna oraz ogłoszenia o konkursie na temat pomoc humanitarna. 18 listopada odbyły się też dwugodzinne warsztaty na temat pomocy humanitarnej przygotowane i prowadzone przez uczniów klas IIc i IIc dla uczniów jednej z klas gimnazjalnych. Do 12.12.2013 zostały przeprowadzone takie warsztaty we wszystkich klasach gimnazjalnych. Warsztaty przygotowane przez uczniów dla uczniów spotkały się z bardzo dobrą oceną uczestników oraz innych nauczycieli. Praca metodą projektu stwarza okazję do zdobycia umiejętności pracy w grupie oraz kształtowania poczucia odpowiedzialności za swoją rolę w projekcie i za przebieg zaplanowanych działań. Należy też podkreślić rolę poczucia satysfakcji i zadowolenia z dobrze wypełnionego zadania.

W grudniu rozpoczął się kurs e-learningowy dla nauczycieli koordynatorów z zakresu edukacji globalnej, a pod koniec lutego dobędzie się kolejne szkolenie nauczycieli z zakresu edukacji globalnej. W przyszłym semestrze chcielibyśmy skorzystać z dodatkowego warsztatu prowadzonego przez pracowników PAH w naszej szkole. O podejmowanych działaniach będziemy informować w przyszłości.

Udział w projekcie to dla naszej szkoły szansa podniesienia wiedzy nauczycieli oraz uczniów  na temat globalnego wymiaru sytuacji i problemów, które dotykają nas codziennie. To ukazanie nowej perspektywy, która opisuje rzeczywistość nie tylko z poziomu lokalnego, ale stara się zrozumieć świat i mechanizmy nim rządzące w wymiarze globalnym.

fot. PG1



wtorek, 18 listopada 2025

Nowa wystawa holu Urzędu Miasta

poniedziałek, 17 listopada 2025

Czas na otrzesiny nowych morsów!

Komentarze (0)

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.