Wiadomości

"Rail Baltica" przez Grajewo

Interpelacja w sprawie przebiegu linii Rail Baltica w Grajewie i budowy bezkolizyjnego przejazdu kolejowego


Szanowny Panie Ministrze!
Kilka dni temu otrzymałem pismo od Burmistrza Grajewa Pana Macieja Pawła Bednarko wraz ze stanowiskiem Rady Miejskiej w Grajewie z dnia 29 sierpnia 2024 roku dotyczącym „budowy kolizyjnych przejazdów kolejowych na terenie miasta Grajewo”. Jak wskazuje w piśmie Burmistrz, Mieszkańcy Grajewa są głęboko zaniepokojeni aktualnymi planami rządu na temat budowy kolizyjnych przejazdów kolejowych na linii „Rail Baltica”, która przebiega przez Grajewo. Zdaniem wielu Mieszkańców rozwiązania zaproponowane obecnie przez rząd mogą doprowadzić do podziału Grajewa na dwie części. Odrzucenie możliwości budowy bezkolizyjnego przejazdu ulicą Piłsudskiego w Grajewie oraz utworzenia bezkolizyjnego przejścia dla pieszych między ulicą Piłsudskiego a ulicą Cmentarną może przynieść negatywne konsekwencje komunikacyjne i społeczne, które wpłyną na rozwój Grajewa na wiele lat.
Jako Poseł Prawa i Sprawiedliwości urodzony w Grajewie, jestem gorącym zwolennikiem kontynuacji budowy linii Rail Baltica. To wielka szansa na rozwój naszego Miasta.
Międzynarodowe, nowoczesne i szybkie połączenie kolejowe daje ogromne możliwości nie tylko dla Mieszkańców Grajewa, ale też Mieszkańców całego Województwa Podlaskiego. W pełni komplementarne ze standardem budowy linii „Rail Baltica” jest utworzenie bezkolizyjnego przejazdu kolejowego na kluczowym skrzyżowaniu z torami kolejowymi w centrum Miasta.
Takie rozwiązanie powinno być normą, z której w największym stopniu skorzystają Mieszkańcy.


Poniżej przesyłam treść stanowiska przyjętego przez Radę Miejską w Grajewie w dniu 29 sierpnia 2024 roku:
„Budowa "Rail Baltica" ma strategiczne i długofalowe znaczenie dla całego regionu, ale także dla mieszkańców miasta Grajewo. Liczne spotkania społeczne i konsultacje z podmiotami decyzyjnymi, które odbywały się wcześniej, nie doprowadziły jednak do konsensusu. Rada Miasta Grajewo jako organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego reprezentuje wszystkich mieszkańców miasta i ma ustawowy obowiązek reagować na zgłaszane problemy oraz podejmować działania w celu realizacji społecznych postulatów.
Z posiadanej przez władze samorządowe aktualnej wiedzy wynika, że w ostatnich miesiącach inwestor tej trasy (PKP PLK) wrócił do pierwotnych założeń projektowych – modernizacji istniejącego przejazdu kolejowego w ulicy Piłsudskiego w poziomie szyn, co oznacza odejście od przejazdu bezkolizyjnego. Inwestor argumentuje to głównie trudnościami technicznymi, zagrożeniem utraty unijnego dofinansowania, koniecznością wyburzenia części budynków oraz protestami społecznymi kierowanymi do inwestora. Zainteresowania przebudową ulicy Piłsudskiego nie wyraża również na obecnym etapie jej aktualny zarządca – Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku. Bezkolizyjny charakter mają mieć dwupoziomowe skrzyżowania: od strony Białegostoku (rejon ulicy Elewatorskiej – wiadukt kolejowy, przejazd samochodów pod torami; powiązanie dróg gminnych z drogą krajową poprzez rondo) oraz od strony Ełku (wiadukt drogowy na wysokości ulicy Leśnej – przejazd samochodów górą nad
torami). Istniejący przejazd kolejowo –drogowy w ciągu ulicy Cmentarnej ma zostać zachowany i zmodernizowany.


Rada Miasta Grajewo sprzeciwia się budowie kolizyjnego przejazdu kolejowego w ciągu ulicy Piłsudskiego w Grajewie, jako rozwiązania powodującego negatywne konsekwencje społeczne i komunikacyjne, a także rodzące uciążliwości dla mieszkańców.
Stanowisko Rady Miasta jest wyrazem niepokoju mieszkańców miasta przed rozwiązaniami komunikacyjnymi, które w konsekwencji doprowadzą do jego podziału na dwie części oraz spowodują potężny hałas, będący efektem dużej częstotliwości kursowania pociągów i wysokiej ich prędkości (120 km/h). Rada miasta zwraca także uwagę na niebezpieczne dla mieszkańców konsekwencje, wynikające z możliwości awarii pociągów lub wypadków, zwłaszcza w przypadku przewozu materiałów niebezpiecznych. Radni, jako przedstawiciele mieszkańców, nie godzą się na przedmiotowe traktowanie naszej społeczności.
Rada Miasta co do zasady nie jest przeciwna budowie nowoczesnej infrastruktury drogowej i kolejowej oraz docenia jej potencjalne znaczenie dla rozwoju miasta i postępu cywilizacyjnego, jednakże wyraża obawy co do możliwych konsekwencji społecznych, gospodarczych i środowiskowych, wynikających z utrzymania kolizyjnych przejazdów kolejowych w mieście Grajewo.


Rada Miasta stoi na stanowisku, że inwestor przystępując do opracowywania koncepcji tak poważnego przedsięwzięcia, powinien posiadać wizję konsekwencji jego rozwiązań technicznych dla pracy i życia 20 tysięcy mieszkańców miasta, a priorytetem jego działań powinna być ochrona ludzi, środowiska oraz równe i poważne traktowanie praw mieszkańców.
Rozumiejąc trudności techniczne związane z przebudową linii kolejowej w granicach Grajewa, Rada Miasta wnioskuje o ponowne przeanalizowanie przez inwestora możliwości budowy skrzyżowania bezkolizyjnego w ulicy Piłsudskiego oraz o zapewnienie dodatkowego bezkolizyjnego przejścia dla pieszych między ulicą Piłsudskiego a Cmentarną.”


Z uwagi na powyższe informacje działając na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 9 maja 1996 roku o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. z 1996 r. nr 73, poz. 350, z późn. zm.), proszę o odpowiedź na poniższe pytania:
1. Jaki jest obecny plan budowy przejazdów i przejść kolejowych na terenie Miasta Grajewa?
Czy wszystkie przejazdy i przejścia kolejowe na terenie Miasta Grajewo będą bezkolizyjne?
Proszę o przedstawienie harmonogramu tych prac.

2. Czy prawdziwa jest informacja zawarta w stanowisku Rady Miejskiej w Grajewie, że „w ostatnich miesiącach inwestor tej trasy (PKP PLK) wrócił do pierwotnych założeń projektowych
– modernizacji istniejącego przejazdu kolejowego w ulicy Piłsudskiego w poziomie szyn, co oznacza odejście od przejazdu bezkolizyjnego”? Jeśli tak, to jaka jest przyczyna tej zmiany założeń projektowych?

3. Jaka jest planowana częstotliwość kursowania pociągów w Grajewie w 2027 roku?

4. Proszę o udzielenie odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury na stanowisko Rady Miejskiej w Grajewie z dnia 29 sierpnia 2024 roku.

 

Adam Andruszkiewicz

 

 

czwartek, 26 września 2024

Wiatraki staną bliżej domów

Komentarze (0)

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.