Interpelacja w sprawie przebiegu linii Rail Baltica w Grajewie i budowy bezkolizyjnego przejazdu kolejowego
Szanowny Panie Ministrze!
Kilka dni temu otrzymałem pismo od Burmistrza Grajewa Pana Macieja Pawła Bednarko wraz ze stanowiskiem Rady Miejskiej w Grajewie z dnia 29 sierpnia 2024 roku dotyczącym „budowy kolizyjnych przejazdów kolejowych na terenie miasta Grajewo”. Jak wskazuje w piśmie Burmistrz, Mieszkańcy Grajewa są głęboko zaniepokojeni aktualnymi planami rządu na temat budowy kolizyjnych przejazdów kolejowych na linii „Rail Baltica”, która przebiega przez Grajewo. Zdaniem wielu Mieszkańców rozwiązania zaproponowane obecnie przez rząd mogą doprowadzić do podziału Grajewa na dwie części. Odrzucenie możliwości budowy bezkolizyjnego przejazdu ulicą Piłsudskiego w Grajewie oraz utworzenia bezkolizyjnego przejścia dla pieszych między ulicą Piłsudskiego a ulicą Cmentarną może przynieść negatywne konsekwencje komunikacyjne i społeczne, które wpłyną na rozwój Grajewa na wiele lat.
Jako Poseł Prawa i Sprawiedliwości urodzony w Grajewie, jestem gorącym zwolennikiem kontynuacji budowy linii Rail Baltica. To wielka szansa na rozwój naszego Miasta.
Międzynarodowe, nowoczesne i szybkie połączenie kolejowe daje ogromne możliwości nie tylko dla Mieszkańców Grajewa, ale też Mieszkańców całego Województwa Podlaskiego. W pełni komplementarne ze standardem budowy linii „Rail Baltica” jest utworzenie bezkolizyjnego przejazdu kolejowego na kluczowym skrzyżowaniu z torami kolejowymi w centrum Miasta.
Takie rozwiązanie powinno być normą, z której w największym stopniu skorzystają Mieszkańcy.
Poniżej przesyłam treść stanowiska przyjętego przez Radę Miejską w Grajewie w dniu 29 sierpnia 2024 roku:
„Budowa "Rail Baltica" ma strategiczne i długofalowe znaczenie dla całego regionu, ale także dla mieszkańców miasta Grajewo. Liczne spotkania społeczne i konsultacje z podmiotami decyzyjnymi, które odbywały się wcześniej, nie doprowadziły jednak do konsensusu. Rada Miasta Grajewo jako organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego reprezentuje wszystkich mieszkańców miasta i ma ustawowy obowiązek reagować na zgłaszane problemy oraz podejmować działania w celu realizacji społecznych postulatów.
Z posiadanej przez władze samorządowe aktualnej wiedzy wynika, że w ostatnich miesiącach inwestor tej trasy (PKP PLK) wrócił do pierwotnych założeń projektowych – modernizacji istniejącego przejazdu kolejowego w ulicy Piłsudskiego w poziomie szyn, co oznacza odejście od przejazdu bezkolizyjnego. Inwestor argumentuje to głównie trudnościami technicznymi, zagrożeniem utraty unijnego dofinansowania, koniecznością wyburzenia części budynków oraz protestami społecznymi kierowanymi do inwestora. Zainteresowania przebudową ulicy Piłsudskiego nie wyraża również na obecnym etapie jej aktualny zarządca – Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku. Bezkolizyjny charakter mają mieć dwupoziomowe skrzyżowania: od strony Białegostoku (rejon ulicy Elewatorskiej – wiadukt kolejowy, przejazd samochodów pod torami; powiązanie dróg gminnych z drogą krajową poprzez rondo) oraz od strony Ełku (wiadukt drogowy na wysokości ulicy Leśnej – przejazd samochodów górą nad
torami). Istniejący przejazd kolejowo –drogowy w ciągu ulicy Cmentarnej ma zostać zachowany i zmodernizowany.
Rada Miasta Grajewo sprzeciwia się budowie kolizyjnego przejazdu kolejowego w ciągu ulicy Piłsudskiego w Grajewie, jako rozwiązania powodującego negatywne konsekwencje społeczne i komunikacyjne, a także rodzące uciążliwości dla mieszkańców.
Stanowisko Rady Miasta jest wyrazem niepokoju mieszkańców miasta przed rozwiązaniami komunikacyjnymi, które w konsekwencji doprowadzą do jego podziału na dwie części oraz spowodują potężny hałas, będący efektem dużej częstotliwości kursowania pociągów i wysokiej ich prędkości (120 km/h). Rada miasta zwraca także uwagę na niebezpieczne dla mieszkańców konsekwencje, wynikające z możliwości awarii pociągów lub wypadków, zwłaszcza w przypadku przewozu materiałów niebezpiecznych. Radni, jako przedstawiciele mieszkańców, nie godzą się na przedmiotowe traktowanie naszej społeczności.
Rada Miasta co do zasady nie jest przeciwna budowie nowoczesnej infrastruktury drogowej i kolejowej oraz docenia jej potencjalne znaczenie dla rozwoju miasta i postępu cywilizacyjnego, jednakże wyraża obawy co do możliwych konsekwencji społecznych, gospodarczych i środowiskowych, wynikających z utrzymania kolizyjnych przejazdów kolejowych w mieście Grajewo.
Rada Miasta stoi na stanowisku, że inwestor przystępując do opracowywania koncepcji tak poważnego przedsięwzięcia, powinien posiadać wizję konsekwencji jego rozwiązań technicznych dla pracy i życia 20 tysięcy mieszkańców miasta, a priorytetem jego działań powinna być ochrona ludzi, środowiska oraz równe i poważne traktowanie praw mieszkańców.
Rozumiejąc trudności techniczne związane z przebudową linii kolejowej w granicach Grajewa, Rada Miasta wnioskuje o ponowne przeanalizowanie przez inwestora możliwości budowy skrzyżowania bezkolizyjnego w ulicy Piłsudskiego oraz o zapewnienie dodatkowego bezkolizyjnego przejścia dla pieszych między ulicą Piłsudskiego a Cmentarną.”
Z uwagi na powyższe informacje działając na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 9 maja 1996 roku o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. z 1996 r. nr 73, poz. 350, z późn. zm.), proszę o odpowiedź na poniższe pytania:
1. Jaki jest obecny plan budowy przejazdów i przejść kolejowych na terenie Miasta Grajewa?
Czy wszystkie przejazdy i przejścia kolejowe na terenie Miasta Grajewo będą bezkolizyjne?
Proszę o przedstawienie harmonogramu tych prac.
2. Czy prawdziwa jest informacja zawarta w stanowisku Rady Miejskiej w Grajewie, że „w ostatnich miesiącach inwestor tej trasy (PKP PLK) wrócił do pierwotnych założeń projektowych
– modernizacji istniejącego przejazdu kolejowego w ulicy Piłsudskiego w poziomie szyn, co oznacza odejście od przejazdu bezkolizyjnego”? Jeśli tak, to jaka jest przyczyna tej zmiany założeń projektowych?
3. Jaka jest planowana częstotliwość kursowania pociągów w Grajewie w 2027 roku?
4. Proszę o udzielenie odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury na stanowisko Rady Miejskiej w Grajewie z dnia 29 sierpnia 2024 roku.
Adam Andruszkiewicz
piątek, 22 listopada 2024
piątek, 22 listopada 2024
Trudno mi sobie wyobrazić przejście między ulicami Piłsudskiego i Cmentarną
Panie Andruszkiewicz rozumiem pana troske. Tylko nie moge pojac dlaczego pana Partia Zjednoczona Prawica RadioMaryjna, przez 8-osiem- lat, a pan byl czlonkiem rzadu byliscie przy wladzy. I nie potrafiliscie zaltwic tych torow w Grajewie. Ci sa dopiero pol roku. Tak budowaliscie waly Retencyjne ze zalalo pol polski. To tak samo jak z torami i przjazdem kolejowym na Pilsudzkiego. A co z naszym zbiornikiem retencyjnym naturalnym byl przez wieki, to zostal zasypany i nadmiar wody ma problem z odplywem do rzeki. Ze Slepego Jeziorka zrobiono jakis park za miljony, a mieszkancow moze zalewac chyba krew. I dalej bedzie pan szukal winnych tam gdzie ich nie ma. Pytam pana dlaczego Grajewo nie ma obwodnicy tak jak inne miasta. Przez 8 lat inne miasta maja a co ma Grajewo, gdzie nowe zaklady pracy NIMA, gdzie drogi miedzy miastowe NIMA. Pan sie martwisz o tory a co z dworcem kolejowym i PKS NIMA. Ciekwe czy moj komentarz trafi do pana i moje zapytania, czy portal to pokaze. Zobaczymy jaka mamy wolnosc slowa i czy mozemy pytac czy jeszcze mamy. Nikomu nie ublizam tylko pytam pana posla ziemi Grajewskiej.
I bardzo dobrze Uśmiechamy się
a moim zdaniem będzie OK.
1. zmodernizują przejazd przy Koszarowce do Mlepolu - będzie wiadukt dla samochodów
2. przy Cmentarnej - zostanie tak jak jest - szlaban (tylko niech sprawniej będzie podnoszony)
3. na Piłsudskiego - niech zostanie tak jak jest - szlaban (poprawią torowisko, przyspieszyć podnoszenie )
4. na wiadukt drogowy na wysokości ulicy Leśnej ? przejazd samochodów górą nad torami)
- gdy ruch tranzytowy przez miasto skierowano na S61 - nie ma już długich korków przed szlabanami
- i Płyty niech zabiorą do siebie - przetaczanie wagonów towarowych ( teraz szlaban jest zamykany bo ciuchcia jeździ tam i z powrotem
Przejazdy na obrzeżach miasta jak najbardziej wskazane to jedyne słuszne wyjście.
Tylko jak będzie jeździć tyle pociągów w ciągu doby ( a planuje się ok 40 i aby nie było więcej) to zdziwisz się dopiero. I jak wyobrażasz sobie dojazd karetki do osoby poszkodowanej na ul. Piłsudskiego , gdzie wtedy ważny jest czas. Pozdrawiam
Do ..dziwny ten świat... świat Jest jeszcze dziwniejszy jak glos zabierają ci ci powinni cicho siedzieć..wtedy będzie ok.
GRAJEWO jeśli JEDYNE kolizyjne skrzyżowanie na trasie Raj Baltica... hahaha hihihi..to niebywałe...to nie może być prawda
Brawo "grajewiak", takimi argumentami załatwia się "mądrości" pseudopoltyków
To co pośle piszesz, jest co najmniej o kilka lat spóźnione. Proponuję zmienić partię i wziąść się do roboty, bo jak do tej pory to nie zrobił pan (pisownia zamierzona) kompletnie nic poza pozowaniem do zdjęć. Aż czasami wstyd że rodowity grajewiak nic dla miasta nie robi.
Normalnie wstydu nie ma,tyle lat współ rzadził i nic z tym nie zrobił,a teraz nagle się obudził...
Zgadzam się z Tobą,masz rację oni tylko potrafią zwalać winę na innych
Ja bym proponował żeby pomyśleli nad ominięciem Grajewa Rail Blaticą. Jaki pomysł i plan nie był zawsze coś nie pasuje. Przejazdy źle, tunele źle, wiadukty źle. Non stop widzę narzekania. Co będzie w momencie jak zaczną przebudowę?
Panie pośle, proszę opisać co zrobił pan dla miasta przez 8 lat.
Gdzie byłeś Andruszkiewicz do tej pory, gdzie był obecny Burmistrz i koleżanki i koledzy z Rady(nie którzy mandat piastują wielo kadencyjnie). Nagłe olśnienie!
moim zdaniem moze nie byc OK
Rail Baltica to dwa tory , drugi tor ma byc na transport towarowy i on nie bedzie tylko dla ciuchci z Plyt. PKP liczy ,ze kolej cytuje "...stanie sie "atrakcyjną, ekologiczną alternatywą dla transportu drogowego" Kolej liczy ,ze wlasnie tych transportow towarowych bedzie wiecej o wiele wiecej ,biorac pod uwage ,ze Rail Baltica w dalszej perspektywie ma polaczyc Niemcy , Litwe , Łotwe ,Estonie i Finlandie .
Do dziwny ten świat A co jeśli zwiększy się liczba pociągów i tory będą częściej zamykane ?
Bardzo dobry pomysł
Zamiast osiąść, pomyśleć po gospodarsku na chłopa rozum to wciąż tylko toczą dyskuty, śpią talami a nagle przyspieszenie w zapytaniu i znów letarg. Czyli zanim cokolwiek zrobią, to wydadzą mnóstwo pieniędzy na opracowania, plany i poprawki, a jak nawet wybudują to zaraz będą poprawki. no ale szkopuł w tym aby wydać jak najwięcej kasy pobocznie, a potem znów przebudowywać czy remontować.
Było mnóstwo czasu, było 8 lat kadencji Pana posła i tak samo obecnego(wtedy zastępca) i byłego Burmistrza miasta, temat nie został załatwiony, nie szukam winnych ale czas na to był i było go sporo.
Przejazd samochodami pod torami, nie jest koniecznie dobry. Ełk to pokazał. Dwa nowo otwarte wiadukty. Trochę deszczu i wszystko zalane. Kasę biorą, odwalają fuszerkę. Deszcz przyjdzie i tak samochody nie przejadą. Od strony Łomży, jaka jest górka. Aby deszcz, z takiego obszaru woda będzie spływać, to to wszystko zaleje.
Do .. Dziwny ten świat.. swoje zdanie to wsadź w d...na trasie Raj nie może być przejazdów kolizyjnych..puk puk..kto tam...to ja..moje głupie zdanie...
Takie ambitne plany a dworzec autobusowy to kawałek starego daszka , już przystanki na mpki w innych miastach ładniej wyglądają niz ten pseudo dworzec , a dworca PKP wogle niema mimo budynku obok , obiecanki cacanki jak to mówią
To fakt, przetaczanie pociągów przez miasto to jest jakaś porażka. Jak przeleci szybko pociąg pośpieszny to się tego tak nie odczuje, ale wolno jadące 15 wagonów w tą i na zad w centrum miasta na głównej trasie to już do przesady.
Dla mieszkańców, lepszym rozwiązaniem, by było przedłużenie ulicy Mickiewicza. Połączyć Mickiewicza z Kolejową. Centrum miasta, wtedy by było mniej obciążone ruchem. Inwestor, wie o co chodzi z Piłsudskiego. Wybuduje podziemny przejazd i wszystko będzie pływać. Ukształtowanie terenu od strony Łomży i ul. szkolnej. Będzie zalewać wiadukt i temu nikt nie chce się podpisać pod tym.
Ja, mogę postać, ale co przejazdem karetki pogotowia gdzie liczą się sekundy, straży pożarnej czy policji udającej się na interwencję kiedy jest zagrożenie zdrowia czy życia !!!
Nigdzie nie ma problemow..na wioskach budują bezkolizyjne przejazdy i obwodnice..a w Grajewie k..zawsze problemy...zbudować i nie pytać ..
W końcu konkretny wpis na temat bezkolizyjnego przejazdu rząd omija Grajewo daleko brawo Panie Adamie