piątek, 22 listopada 2024

Wiadomości

  • 14 komentarzy
  • 5872 wyświetleń

Rail Baltica - informacja Burmistrza Miasta Grajewo

Rail Baltica – spotkanie z przedstawicielami PKP PLK S.A. (informacja Burmistrza Miasta Grajewo)


 W nawiązaniu do prezentowanych przeze mnie informacji o przebiegu międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica przez Grajewo, rozumiejąc strategiczne znaczenie tej inwestycji dla naszego miasta, przedstawiam Państwu wyniki ostatniego spotkania z przedstawicielami Inwestora.

 Odbyło się ono 19.09.2024r. w Urzędzie Miasta Grajewo, z inicjatywy przedstawicieli kolei, jako reakcja na brak uzgodnień władz miasta dla przyjętych przez Inwestora rozwiązań zmierzających do zachowania kolizyjnego przejazdu kolejowego w ulicy Piłsudskiego.

 W spotkaniu udział wzięli z ramienia Inwestora: Krzysztof Pietras – dyrektor Regionu Centralnego PLK S.A., Kamil Matuszak – dyrektor projektu (PLK S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Region Północny), Michał Oktabiński – kierownik kontraktu (PLK S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Region Centralny). Miało ono bardzo rzeczowy charakter, odmienny od tego z 1.08.2024r. (okazało się, że specustawa nie rozwiązuje wszystkich problemów formalnych związanych z tą inwestycją).

 Najważniejsze ustalenia:

-dyrektor Krzysztof Pietras poinformował, że budowa wiaduktu kolejowego w ulicy Piłsudskiego zostanie uwzględniona jako Prawo Opcji w planowanym do ogłoszenia postępowaniu przetargowym (możliwość rozszerzenia zakresu zadania w trakcie jego realizacji), następnie PLK S.A. podejmie działania dla pozyskania wymaganych środków finansowych, celem budowy przedmiotowego wiaduktu; jednocześnie zostaną podjęte działania dla aneksowania umowy o dofinansowanie;

-władze miasta potwierdziły, że budowa w ramach inwestycji Rail Baltica skrzyżowania dwupoziomowego w ul. Piłsudskiego spowoduje, że nie będą one wymagać budowy dodatkowych przejść pod torami, o co wnioskowano wcześniej;

-w związku z powyższym, aby nie opóźniać realizacji projektu, władze miasta Grajewo deklarują uzgodnienie dokumentacji projektowej przekazanej przez Inwestora, z przejazdem kolejowym w ul. Piłsudskiego w poziomie szyn, jako rozwiązaniem tymczasowym;

-ustalenia ze spotkania przedstawiono Radnym Miasta Grajewo w dniu 25.09.2024r. (są one spójne ze stanowiskiem wyrażonym w Uchwale Rady Miasta Grajewo Nr IV/45/24 z dnia 29.08.2024r.).


 Nie daje to nam gwarancji szybkiej realizacji zadania, ale jest szansą poprawienia układu komunikacyjnego w mieście w nieodległej perspektywie. Na etapie wykonania dokumentacji technicznej (jej koszt szacowany jest na ok. 2 mln złotych) wszystkie zainteresowane strony będą mogły się wypowiedzieć. Wcześniej prezentowane wizualizacje nie mogą stanowić podstawy do prowadzenia poważnej debaty. Dalej idące, zgłaszane również ostatnio, pomysły rozwiązania problemów związanych z kluczowym dla Grajewa skrzyżowaniem w ulicy Piłsudskiego, takie jak budowa tunelu kolejowego, czy też wyprowadzenie kolei z Grajewa, na obecnym etapie wydają się nierealistyczne.


Burmistrz Grajewa

Maciej Bednarko

  

Komentarze (14)

A co na to Andruszkiewicz?

Obiecanki cacanki....

Ja tylko pytam gdzie są posłowie PO, przecież w grajewie są ich wyborcy, których mieli reprezentować

Chodzi o to że mają gdzieś mieszkńców Grajewa i zamiast puszczać szybko kolej (tak jak tiry na obwodnice) poza granicami Miasta, która nie będzie się u nas zatrzymywać, to na siłe pchają ja po starym torowisku żeby zaoszczędzić.

Biorąc pod uwagę, że po otwarciu drogi Szczuczyn-Ełk mniej samochodów jeździ tą trasą, zostawienie przejazdu w takiej formie wydaje się dobrym rozwiązaniem.

Najlepszym rozwiązaniem byłoby tunel dla pociągu zaczynający się od stacji a kończący się za skrzyżowaniem przy mleczarni brak torowiska w mieście dał by ciszę i bezpieczeństwo oraz dosyć większy obszar po torowisku który można było by wykorzystać do zabudowy lub rozbudowy miasteczka lub parku parkingu itp ,,,fakt są koszta lecz wszystkim mieszkańcom żyło by się lepiej
Pozdrawiam

Nic z tego nie rozumiem. Może jaśniej, może projekt?

tunel dla pociągu w mieście powiatowym to jak pół metro naziemne, koszt gigantyczny względem zasobności miasta, kiedy by się to spłaciło tym bardziej że spółki kolejowe zaczynają mieć problemy.

Janek M - nie porównuj z metrem bo to byłby tylko nakryty i to nie na całej długości wykop. Musiałby zaczynać się koło przejazdu na 11 Listopada a kończyć się za mleczarnią. Górą można byłoby puścić jeden tor do płyt, ale tak pomyślany, że manewry przetokowe odbywały się na wysokości Hadesu.

Może ktoś ma informację, co z planowanymi wywłaszczeniami prywatnych działek i rozbiórką budynków znajdujących się na planie inwestycji? Ktoś ma wiarygodne dane, jak daleko sięgać będzie wywlaszczenie? Czy można jakoś na to wpłynąć? Można wycenić zajęty teren swoim rzeczoznawcą, czy wycena przychodzi z góry i nie można jej zaskarżyć?

A może prościej zrobić obwodnice z wiaduktem nad torami na południe od Grajewa śladem ulicy Topolowej i przy okazji wyprowadzić ruch samochodowy z centrum miasta. Dało by to dwie korzyści upragnioną od dawna obwodnicę i zarazem bezkolizyjny przejazd nad torami. Zawszę byłby szybki przejazd do dużych zakładów dla pracowników bez stania pod zaporami kolejowymi.

Pytam Redakcje Portalu gdzie sa inne komentarze na temat tej trasy. Bo ztego co wiem to miala biegnac swoja nitka po torach, a nie po torach dla pociagow osobowych przez srodek miasta. Ominajac miasta. Dlatego mialy byc zajezdnie do rozladunku i zaladunku poza miastem. To mialy byc konkretne rozwiazania dla towarow i naczep do TiRow, zeby nie blokowac miasta. To zadna kombinacja tylko tak mialo byc. TiRy na Tory.

Trasa Rail Baltica to od samego poczatku dwa tory obok siebie , jeden pasazerski ,jeden towarowy ,dlatego tak wazne sa przejazdy bezkolizyjne ,na tej trasie , aby nie blokowac calego miasta ,gdy zwiekszona zostanie ilosc pociagow towarowych. O trasie mozna poczytac na stronie PKP .

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.