Rzadko zdarza się aby ktoś, kto właśnie zmienił pracę, potrafił od razu się do niej wpasować. Potrzebny jest czas i nauczenie się nowych umiejętności czy procedur. Jednak ważną rolę odgrywa też to, jak pracownik zostanie przyjęty podczas pierwszego dnia i jak zaprezentuje mu się firmę. To pierwsze wrażenie odgrywa dużą rolę w motywacji oraz w wyrobieniu sobie zdania na temat nowego pracodawcy. Jeżeli posadzi się pracownika przy pustym biurku gdzieś w kącie biura i każe od razu wykonywać nowe obowiązki bez słowa wyjaśnienia, na pewno nie wpłynie to pozytywnie na jego lub jej opinię. A niestety takie przypadki wciąż się zdarzają.
Na szczęście coraz więcej pracodawców zdaje sobie sprawę, że znalezienie nowego i przede wszystkim dobrego pracownika wcale nie jest takie łatwe. Dlatego też starają się, aby ten był zadowolony, a praca nie była tylko listą niekończących się zadań do wykonania. Budowanie pozytywnego wizerunku można zacząć już pierwszego dnia, na przykład przez powitanie nowego pracownika osobiście w holu lub na recepcji albo jeżeli nie jest to możliwe, oddelegowanie do tego kogoś, kto zajmuje ważne stanowisko w firmie. Dzięki temu nowy pracownik poczuje się pewniej, a stres związany z całą sytuacją powoli zacznie mijać.
Nowy budynek, nowy układ korytarzy, nowe imiona do zapamiętania – to wszystko może być przytłaczające. Dlatego na samym początku powinno się oprowadzić nową osobę po firmie i przedstawić jej przynajmniej część zespołu. Warto przydzielić pracownikowi pewnego rodzaju opiekuna, czyli osobę, do której będzie mógł zwrócić się z pytaniami oraz wątpliwościami. Często na takich opiekunów wybiera się osoby najbardziej doświadczone. Krótka rozmowa z członkami zespołu pozwoli na przełamanie pierwszych lodów oraz stworzenie bardziej przyjacielskiej atmosfery.
Jeżeli nowy pracownik zjawia się w umówionym dniu w firmie, a nie ma jeszcze dla niego stanowiska pracy, nie świadczy to zbyt dobrze o przedsiębiorstwie. Biurko, krzesło i laptop lub komputer stacjonarny to podstawa, ale można pójść o krok dalej. Coraz więcej firm decyduje się na przygotowanie czegoś w stylu wyprawki dla pracownika, czyli gadżetów z logo które przydadzą mu się w pracy. Najbardziej popularne to między innymi długopis z logo, smycz i notes, ale można wybrać też na przykład koszulkę, czy parasol z firmowym nadrukiem. Dobrym pomysłem będzie też zaopatrzenie nowego pracownika w kalendarz książkowy (ich ofertę można znaleźć między innymi tutaj: http://kalendarze-reklamowe.pl/c/kalendarze-ksiazkowe), w którym będzie mógł zapisywać ważne terminy i listę zadań.
Po przyprowadzeniu do biurka i przekazaniu najważniejszych informacji dobrze jest dać nowemu pracownikowi chwilę na przysłowiowe złapanie oddechu. Nadmiar informacji oraz nowych twarzy potrafi być przytłaczający i każdy potrzebuje chwili na przeprocesowanie tego, co się do tej pory wydarzyło. To dobry moment aby zostawić pracownika na przykład z prezentacją, która zaznajomi go ze strukturą firmy oraz najważniejszymi procedurami.
środa, 11 grudnia 2024
piątek, 6 grudnia 2024
Komentarze (0)