poniedziałek, 30 czerwca 2025

Wiadomości

  • 1 komentarzy
  • 7592 wyświetleń

Mlekpol na Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2024

O kierunkach zrównoważonego rozwoju Mlekpolu oraz najbardziej przyszłościowych rynkach eksportowych dla produktów Spółdzielni mówili podczas tegorocznego Forum Rynku Spożywczego i Handlu wiceprezesi zarządu firmy. Podczas pierwszego dnia konferencji Zbigniew Groszyk oraz Małgorzata Cebelińska wzięli udział w debatach pn.: „Jedyny słuszny kierunek – zrównoważone inwestycje” i „Eksportowe ziemie obiecane”. 

Forum Rynku Spożywczego i Handlu (FRSiH) to jedna z najważniejszych konferencji poświęconych sektorom: spożywczemu, handlowemu i HoReCa w Polsce. To prestiżowe wydarzenie, które odbyło się w terminie 4–5 listopada 2024 r. w Warszawie, było okazją do spotkania najważniejszych producentów, dostawców, liderów rynku oraz przedstawicieli rządu i organizacji branżowych.

Potrzeba wsparcia dla zrównoważonych inwestycji

Wśród tegorocznych prelegentów na wydarzeniu wystąpił wiceprezes zarządu SM Mlekpol Zbigniew Groszyk, który w swoim wystąpieniu odniósł się do kwestii wykorzystania środków z Krajowego Planu Odbudowy. 


– Przedmiotem wsparcia z KPO są inwestycje związane z cyfryzacją, robotyzacją oraz wdrożeniem sztucznej inteligencji, które stanowią obecnie priorytet w naszej branży. Dzięki automatyzacji możemy poprawić efektywność procesów produkcyjnych, zmniejszamy straty, lepiej zarządzamy czynnikami energetycznymi, co przekłada się na bardziej zrównoważoną produkcję – mówił Zbigniew Groszyk, dodając, że Mlekpol wnioskował o środki z KPO w dwóch segmentach: w produkcji mleka UHT oraz serów żółtych dojrzewających. 
Wiceprezes zarządu wspomniał ponadto o budowie biogazowni przy zakładowej oczyszczalni ścieków w Grajewie i barierze, jaką jest brak możliwości wprowadzenia do sieci zielonej energii produkowanej przez przedsiębiorstwa. Wskazał także na konieczność większego zaangażowania się podmiotów państwowych w proces zmian oraz stworzenie uprzywilejowanych warunków, przy kompleksowym wsparciu dla tego typu inwestycji.

Kolejną kluczową kwestią podnoszoną przez Zbigniewa Groszyka było raportowanie ESG.  
– Już w 2025 roku chcemy opublikować pierwszy, wstępny niefinansowy raport. Mlekpol powołał w tym celu nowy dział zrównoważonego rozwoju, wspierany przez firmę zewnętrzną. Cieszymy się z tej standaryzacji i faktu, że w jasny i transparentny sposób będziemy pokazywać swoje zaangażowanie w odpowiedzialny biznes – podsumował. 

Najbardziej obiecujące kierunki eksportu

W debacie o eksportowych ziemiach obiecanych Małgorzata Cebelińska odniosła się do ostatnich doniesień nt. rynku chińskiego, związanych z rosnącą produkcją własną w tamtejszym kraju. Podkreśliła, że eksport Mlekpolu do Państwa Środka w najbliższym okresie będzie stabilny, głównie ze względu na popularność mleka UHT oraz znajomość marek Spółdzielni, w tym niesłabnącej popularności flagowego produktu – mleka Łaciatego.  


– Mlekpol niezmiennie realizuje politykę dywersyfikacji rynków eksportowych i oferty, na co pozwala nam rozbudowane portfolio i nowoczesne zaplecze produkcyjne. Chiny to jeden z rynków, którego segmenty chcemy zaopatrywać, zwłaszcza w cieszące się rosnącym popytem produkty tłuszczowe, jak masło i śmietanka. Co ważne, Chiny to dla Spółdzielni jeden z ponad stu obsługiwanych krajów, z pewnością nie najbardziej znaczący – mówiła wiceprezes zarządu. 


W swoim wystąpieniu Małgorzata Cebelińska wskazała na regiony, z którymi Mlekpol wiąże obecnie większe plany rozwojowe.
– Jako rynki z dużym potencjałem możemy wskazać przede wszystkim kraje o tropikalnym klimacie i związanej z tym małej produkcji własnej oraz o dodatnich wskaźnikach demograficznych, jak państwa Azji Południowo-Wschodniej, które charakteryzują się stale rosnącym popytem. Jednym z produktów eksportowych Mlekpolu jest mleko UHT, a wdrożona innowacyjna technologia jego produkcji umożliwia przechowywanie w temperaturze ponad 30 st. C nawet przez rok – zaznaczyła. 

Polska branża spożywcza potrzebuje silnej marki narodowej

Podczas tegorocznego Forum Rynku Spożywczego i Handlu mocno wybrzmiał postulat dotyczący konieczności opracowania i skutecznego wdrożenia spójnej strategii promocji polskiej żywności za granicą.
– Polska gospodarka powinna być rozpoznawalną marką – to wspólne zadanie dla biznesu i organów rządowych. Działania w tym zakresie powinny być długofalowe i konsekwentne, a opracowanie całego planu leży w naszym najlepszym interesie – powiedziała Małgorzata Cebelińska i wskazała na konieczność większego zaangażowania państwa i dyplomacji ekonomicznej w nawiązywanie i podtrzymywanie relacji handlowych z innymi krajami.


– Polskim firmom potrzebna jest silna reprezentacja i wsparcie na poziomie rządowym i unijnym, obejmujące sprawną administrację. W tym zawarte są także dobrze przygotowane misje handlowe, wymiana informacji oraz szukanie potencjałów  i nowych możliwości biznesowych, a nie barier – podsumowała wiceprezes Mlekpolu. 

 

 

 

piątek, 27 czerwca 2025

Porzucił "malucha" trafił do aresztu

piątek, 27 czerwca 2025

Jechali rowerami drogą ekspresową S61

Komentarze (1)

jak to jest moi Kochani, że co roku osiągamy co raz lepsze wyniki, a mleko spada w dół ????

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.