Oddanie do ruchu pierwszej jezdni obwodnicy Łomży, rozpoczęcie budowy kolejnych trzech odcinków S19, a także podpisanie umowy na projekt i budowę pierwszego odcinka S16 – to wszystko wydarzyło się w minionym 2024 roku. Zapraszamy na podsumowanie.
Via Baltica – ostatnia prosta
30 września udostępniliśmy kierowcom pierwszą jezdnię obwodnicy Łomży. W ten sposób cała droga ekspresowa S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Budziska (granica państwa) jest przejezdna, a z centrum miasta wyprowadzony został uciążliwy tranzyt. Jak ważne to było dla mieszkańców, niech świadczy fakt, że przejezdność obwodnicy uczcili, organizując następnego dnia…festyn przed Urzędem Gminy w Piątnicy.
Odcinek od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno ma 12,9 km długości, w tym estakadę nad doliną Narwi o długości 1205 m. Standard drogi ekspresowej obwodnica uzyska po zakończeniu budowy drugiej jezdni – w III kwartale 2025 roku. Wtedy też kierowcy będą mogli korzystać z całego korytarza transportowego Via Baltica, od Warszawy do Budziska na granicy z Litwą, w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej.
S19 w budowie…
W kończącym się roku uzyskaliśmy kolejne decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i ruszyliśmy z budową trzech fragmentów drogi ekspresowej S19. Łączna długość powstających odcinków to 41,7 km, a wartość kontraktów to 1,37 mld zł. Realizowane zadania to Malewice - Chlebczyn (ok. 25 km), Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód (10,2 km) oraz Deniski - Haćki (6,5 km).
W efekcie wraz z fragmentami S19, przy których prace w terenie rozpoczęły się w 2023 roku, w fazie budowy mamy siedem odcinków realizacyjnych z 13, na jakie podzielona jest S19 w woj. podlaskim. Łączna długość budowanej „eski” na koniec tego roku, to 96,8 km (wliczamy dwujezdniowy odcinek DK19 w standardzie drogi głównej ruchu przyspieszonego, o długości 5,2 km, przy samym przejściu granicznym w Kuźnicy).
… i w projektowaniu
W 2024 roku podpisaliśmy także trzy umowy na projekt i budowę kolejnych odcinków S19 o łącznej długości 45,9 km i wartości 1,49 mld zł. To fragment S19 na północ od Białegostoku, od Sokółki przez Czarną Białostocką, węzeł Białystok Północ, po węzeł Dobrzyniewo. Realizację tej części S19 planujemy na lata 2025-2028.
S19 w oczekiwaniu na rozstrzygnięcie
W mijającym roku nie zapadło rozstrzygnięcie w sprawie odwołań od decyzji środowiskowej na odcinek S19 między węzłem Białystok Zachód a miejscowością Ploski nad Narwią (tzw. południowa obwodnica Białegostoku). Od września 2023 roku sprawa jest procedowana przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
Pierwsza część S16
W maju tego roku podpisaliśmy umowy na projekt i budowę pierwszego na Podlasiu odcinka drogi ekspresowej S16 Knyszyn - Krynice o długości 8,4 km długości. Wartość kontraktu to 314,7 mln zł.
Wykonawca ma zrealizować inwestycję w systemie Projektuj i buduj w okresie 39 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych podczas budowy). Uzyskanie decyzji ZRID planujemy na 2025 rok, a budowę na lata 2026-2028.
Obwodnice – trzy w realizacji
Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) zakłada wykonanie pięciu inwestycji na terenie woj. podlaskiego. Dwie z nich – obwodnica Sztabina (4,2 km) i Suchowoli (15,2 km) – od września 2023 roku są w realizacji. Obwodnica Suchowoli jest dofinansowana z Krajowego Planu Odbudowy. Oddanie do ruchu obu obwodnic planujemy w II połowie przyszłego roku.
Natomiast na początku sierpnia br. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy Białobrzegów. Kierowcy będą mogli z niej skorzystać w 2028 roku. To trzecia z pięciu podlaskich inwestycji w ramach PB100, która przeszła do fazy realizacji. Wszystkie trzy obwodnice powstają w ciągu DK8.
Prace nad obwodnicami Augustowa (w ciągu DK16) oraz Zambrowa (w ciągu DK63/66) są na wcześniejszym etapie przygotowań. 22 lutego br. złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) na obwodnicę Augustowa. Obecnie sprawą zajmuje się Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku.
Natomiast obwodnica Zambrowa w ciągu DK63/66 jest na etapie wyboru najkorzystniejszego wariantu, co umożliwi przygotowanie wniosku o wydanie DŚU. Jego złożenie planujemy na II kwartał 2025 r.
W maju tego roku podpisaliśmy umowy na projekt i budowę pierwszego na Podlasiu odcinka drogi ekspresowej S16 Knyszyn - Krynice o długości 8,4 km długości. Wartość kontraktu to 314,7 mln zł.
Wykonawca ma zrealizować inwestycję w systemie Projektuj i buduj w okresie 39 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych podczas budowy). Uzyskanie decyzji ZRID planujemy na 2025 rok, a budowę na lata 2026-2028.
GDDKiA w Białymstoku
piątek, 3 stycznia 2025
piątek, 3 stycznia 2025
To wszystko to jest kończenie budów po pisie,teraz co nam wybuduje uśmiechnie PO, chyba coś potrafią, bo bajerkę to mają dobro przed wyborami
Tak jak PiS kończył budowę po PO. Na tym polega sprawna instytucja, że realizuje strategię rozwoju państwa niezależnie od tego kto rządzi.
Misiu pysiu drogi, szlaki komunikacyjne tego rodzaju budują firmy na zlecenie GDDKiA, a nie politycy.
Ciekawe kto po pisie skończy budowę elektrowni w Ostrołęce, dokończy budowę polskiego promu, auta Izera, itd. A tak w ogóle to pisze się ?dobrą?.
Przecież następcy po pisie zapewniali, że wszystko mają przygotowane hen na przód, zasoby ludzkie, pieniądze i gdy obejmą władzę ze wszystkimi ustawami, robotami i innymi tego typu sprawami ruszą od razu z kopyta.
Po blisko rocznych badaniach wiadomo już, jak będą wyglądać drogi w północno-wschodniej Polsce. Resort infrastruktury poinformował DGP, że opracowana została analiza układu drogowego w części województw podlaskiego oraz warmińsko-mazurskiego ?Zgodnie z jej wynikami jako droga klasy ekspresowej powinien zostać zrealizowany odcinek S16 Mrągowo?Ełk, natomiast pozostałe połączenia, tj. Białystok-Augustów oraz Białystok-Ełk, nie wymagają obecnie rozbudowy do parametrów dróg ekspresowych. Obecnie wyniki wyżej wymienionej analizy stanowią przedmiot dalszych uzgodnień, m.in. w zakresie finansowania z UE? ? informuje resort infrastruktury. Źródło: gazeta prawna