Retail to handel detaliczny – sprzedaż towarów i usług bezpośrednio konsumentom. Nie chodzi tutaj wyłącznie o jeden kanał zbytu, lecz o wszystkie – głównie przez sklepy stacjonarne i online. W branży coraz większe znaczenie ma łączenie obu tych kanałów, a wszystko w celu zapewnienia odbiorcom optymalnych rozwiązań. Co warto wiedzieć o retail? Jakie są perspektywy?
Branża handlu detalicznego charakteryzuje się dużą dynamiką, jest bardzo zmienna, a jej wartość – ogromna. To przede wszystkim sklepy stacjonarne, salony samochodowe, ale też serwisy aukcyjne i ogólnie e-commerce. Panują tutaj różne schematy zakupowe. Jedni szukają produktów online, a kupują stacjonarnie, a inni przeciwnie – znajdują dany artykuł w sklepie, a zamawiają go w sieci, gdzie szukają najniższej ceny. W ostatnich latach regularnie zwiększa się odsetek internautów kupujących w sieci, co było spodziewane, ale pandemia jeszcze bardziej przyspieszyła ten proces.
Więcej o branży możesz dowiedzieć się z tego artykułu: https://responsywnie.pl/branza-retail/ .
Sytuacja gospodarcza w naszym kraju i na świecie powoduje, że wydajemy mniej niż zakładali analitycy. Wysoka inflacja sprawiła, że musimy coraz bardziej zaciskać pasa. Robimy mniejsze zakupy niż rok temu. Sprzedaż detaliczna w marcu 2023 roku spadła realnie o 7% w stosunku do tego samego miesiąca poprzedniego roku. Specjaliści przewidywali spadek, ale raczej niższy. W tym przypadku tak duża zmiana miała dwie przyczyny: po pierwsze – inflacja, a po drugie – napływ do Polski Ukraińców zaraz po rozpoczęciu wojny, co doprowadziło do większej konsumpcji.
Analitycy od lat przewidują, że udział handlu online w sprzedaży detalicznej będzie stale rosnąć. Tymczasem ostatnie miesiące tego nie potwierdzają. Sprzedaż detaliczna online w czerwcu 2023 roku zmniejszyła się w stosunku do maja o 8,9%. Zaskakujący może być natomiast spadek udziału sprzedaży internetowej, który zmniejszył się z 8,5 proc. w maju do 7,7 proc. w czerwcu.
Największe obniżenie odnotowano w przypadku grup „tekstylia, odzież, obuwie” (z 22,6 proc. do 16,9 proc.), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 22,2 proc. do 21,2 proc.) i „meble, rtv, agd” (z 15,1 proc. do 14,4 proc.).
W 2022 roku z polskiego rynku zniknęło 800 sklepów spożywczych, a prawie 1,8 tys. zawiesiło działalność. W 2009 roku sklepów ze wszystkich branż było blisko 463 tys., w 2015 – 393 tys., a w 2022 – 372 tys. W ostatnim roku spadek był największy od 2015 roku. Z danych Dun & Bradstreet wynika, że z polskiego rynku zniknęło 3970 sklepów, a działalność 9560 została zawieszona. Wciąż zamykane są małe punkty, a pojawiają się kolejne mini markety należące do popularnych sieci.
A jak to wygląda online? Dużo lepiej. W 2022 roku liczba sklepów wzrosła o 10,7% do 57,9 tys. Jest to wzrost wolniejszy niż w poprzednich latach, ale w dalszym ciągu liczba sklepów WWW w Polsce rośnie. W zasadzie dane wszystkich popularnych firm analitycznych wskazują, że w najbliższych latach będzie się zwiększać wartość polskiego rynku e-commerce.
Czego można się spodziewać na rynku w drugiej połowie 2023 roku? Starszy ekonomista banku Credit Agricole Krystian Jaworski sugeruje, że spadek inflacji i optymizm konsumentów spowodują, że zwiększy się konsumpcja. Dynamika PKB się obniży, ale pozostanie dodatnia.
Marki od lat inwestują w działalność online i zapewne ten trend zostanie utrzymany. Nie oznacza to jednak, że udział e-commerce w sprzedaży detalicznej będzie rosnąć. Trudno przewidzieć, jak będzie wyglądać branża retail. Duży wpływ na nią mają nie tylko zmiany gospodarcze, ale również inne wydarzenia, czego przykładem są pandemia i wojna na Ukrainie. Jeśli zgodnie z przewidywaniami inflacja będzie maleć, możemy się spodziewać rozsądnej konsumpcji. W praktyce dopiero najbliższe miesiące pokażą, w jakim kierunku pójdzie branża retail.
sobota, 23 listopada 2024
piątek, 22 listopada 2024
Komentarze (0)