W ostatnim czasie na polskim rynku wydawniczym możemy zaobserwować funkcjonowanie różnych modeli publishingowych. Zaliczyć do nich możemy publikowanie subsydiowane oraz tzw. vanity publishing. Chcąc wydać swoją pierwszą książkę, powinniśmy poznać różnice między tymi dwoma rozwiązaniami.
Publishing subsydiowany oraz vanity publishing to dwie obecne na naszym rodzimym rynku wydawniczym formy publikowania książek. Chcąc wstąpić do branży, warto znać ich definicje oraz różnice, które między nimi występują.
Subsydiacja wydawnicza - jak sama jej nazwa wskazuje - jest modelem wydawniczym, który bazuje na wzajemnych inwestycjach finansowych twórcy książki oraz wydawnictwa, z którym będzie on współdziałał. U podstaw jej idei leży ścisła współpraca pomiędzy tymi dwiema stronami zauważalna na różnych polach. Wspólna inwestycja kapitału, wspólne konsultacje dotyczące ostatecznego wyglądu książki, a także wspólne ryzyko - to najważniejsze z nich.
W modelu subsydiowanym autor będzie miał okazję przyjrzeć się profesjonalnemu procesowi wydawniczemu, poznać tajniki branży, a także zobaczyć, jak działają wydawnictwa w kwestiach takich jak marketing książki, budowanie dystrybucji czy też sprzedaż do księgarni i sklepów.
Istotna w tym wszystkim będzie kwestia znalezienia wydawnictwa, z którym wejdziemy we współpracę. Powinniśmy zainteresować się oficyną sprawdzoną, która może pochwalić się sukcesami publikacji subsydiowanych. W Polsce będzie to wydawnictwo Novae Res, którego portfolio zaskakuje ciekawymi nazwiskami i pamiętnymi projektami wydawniczymi. Zachęcające są tu również opinie o Novae Res, z którymi warto się zapoznać przed podjęciem kontaktu i wyrażeniem chęci współdziałania.
Całkowicie inną formą publikacji książek jest vanity publishing, którego nazwa wskazuje na rodzaj motywacji twórcy, która przyświeca chęci wydania przez niego własnej książki. Ambicja do posiadania swojego autorskiego dzieła opublikowanego w formie fizycznej, z okładką i nadanym numerem ISBN to główny powód inwestycji w proces wydawniczy.
Vanity publishing zakłada pełną inwestycję autora w powstanie książki, a także konieczność opłacenia tzw. fee wydawnictwa, które zaaranżuje proces druku i składania książki, a także oficjalnie ją zarejestruje. Kwestie marketingu czy sprzedaży książki pozostają tu na dalszym planie. Większość wydawnictw zajmujących się vanity publishingiem nie rozszerza swojej oferty o działania dodatkowe mające na celu zapewnić sukces komercyjny dzieła. Nie ponosząc ryzyka inwestycyjnego, oficyna nie jest zagrożona stratami finansowymi w przypadku niskich wyników sprzedażowych książki.
Każdy debiutujący twórca, który chciałby wydać swoją pierwszą książkę, powinien orientować się w modelach publishingowych dostępnych na rynku.
sobota, 23 listopada 2024
piątek, 22 listopada 2024
Komentarze (0)