"Chemia nie jest trudna" w ZS w Szczuczynie
To hasło, które promuje zajęcia dla „ciekawskich” uczniów. Mimo ograniczeń godzinowych, młodzież chętnie znajduje czas, aby coś "zmącić", zbadać, opisać i organoleptycznie sprawdzić. Chemia okazała się strzałem w dziesiątkę, bo któż z nas nigdy nie marzył, aby mała eksplozja nie przyczyniła się do odwołania zajęć? Zawsze warto próbować.☺ Na szczęście zajęcia, odbyły się i wszyscy cali i bezpieczni chcą więcej!
Zajęcia mają uczyć obserwacji, wyciągania wniosków, pisania równań reakcji chemicznych, cierpliwości, systematyczności i kreatywności. Uczniowie będą mogli poznać nowe substancje chemiczne i różne techniki pracy chemika. Nauczą się projektować doświadczenia chemiczne, przewidywać obserwacje, formułować wnioski, a wszystko po to, aby zwiększyć zainteresowanie przedmiotem i stworzyć warunki sprzyjające samodzielnemu eksperymentowaniu, uczeniu się przez dyskusję. Sądzimy, że się uda.
Na dobry początek: instruktaż BHP i zapoznanie ze szkłem i sprzętem laboratoryjnym. Powtórka tego co znane i być może nudne, ale niestety konieczne. Pracę rozpoczęliśmy myciem szkła laboratoryjnego. Już wiemy, że ponad sto probówek plus cylindry, zlewki i inne "skarby" uczą pokory i cierpliwości. Dobrze, że to jednorazowy wyczyn w takiej ilości.☺
Po ciężkiej pracy poczuliśmy głód (niekoniecznie wiedzy) – skoro tak, to szybka prezentacja „żarłocznego” chlorku i…. pierwsze oznaki zachwytu. Niby nic, zwykłe badanie aktywności metali, a tak cieszy. Trzeba zatem opisać doświadczenie: schemat/odczynniki, obserwacje i wnioski, niestety z reakcją w tle. Udało się. Przebieg i opis eksperymentu widoczny poniżej i na zdjęciach.
Do doświadczenia potrzebny jest krystaliczny chlorek miedzi(II) CuCl2 oraz folia aluminiowa do pakowania produktów spożywczych.
Sporządzamy ok. 10% roztworu CuCl2 (niebieski kolor). Następnie w zlewce z roztworem umieszczamy kawałek folii aluminiowej. Natychmiast rozpoczyna się reakcja: roztwór zaczyna wrzeć, wydziela się ciepło. Folia aluminiowa znika, jest "pożerana" przez roztwór w naczyniu. W naczyniu zamiast aluminium wkrótce pojawia się czerwonobrunatny osad, to metaliczna miedź.
Wniosek: glin (aluminium) jest aktywniejszym metalem od miedzi i wypiera ją z soli CuCl2. Reakcja przebiega według równania: 3Cu2+ + 2Al → 3Cu↓ + 2Al3+
P r o s t e ! ;)
środa, 16 kwietnia 2025
wtorek, 15 kwietnia 2025
Chemia - to proste. Ale napisanie sensownego postu na ten temat to już trudne?