Zakończyły się najważniejsze prace na stacji kolejowej w stolicy Podlasia. Podróżni korzystają już ze wszystkich czterech nowych peronów, na które wygodnie docierają tunelem, wyposażonym w schody ruchome i windy. Nowoczesna stacja, przyjazna także dla osób o ograniczonej mobilności, powstała w ramach budowy linii Rail Baltica, realizowanej ze wsparciem unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Niskie i mało funkcjonalne perony, przejście w poziomie szyn i brak osłony przed deszczem – tak wyglądała stacja kolejowa Białystok jeszcze w 2020 r. W ostatnich latach przeszła ogromną metamorfozę, a mieszkańcy i podróżni mogą korzystać już z jej pełnej funkcjonalności. Do dyspozycji są cztery nowe perony, czyli łącznie siedem krawędzi. Największą wizualną zmianą jest zadaszenie – nad peronami 1-3 zbudowaliśmy częściowo przeszkloną wiatę, która ochroni podróżnych przed opadami. Osobny dach zyskał peron nr 4. Zadaszenia projektowaliśmy zarówno z myślą o potrzebach podróżnych, jak i walorach estetycznych – swoją stylistyką nawiązują do zabytkowego charakteru budynku dworca.
Nowe perony są wyższe, więc łatwiej wsiada się z nich do pociągów, zainstalowano też ławki dla oczekujących, tablice informacyjne i oznakowanie. Poruszanie osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się wspierają ścieżki naprowadzające oraz antypoślizgowa nawierzchnia. Wyświetlacze Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP) na bieżąco poinformują podróżnych o ruchu pociągów.
Jakościowy przeskok o sto lat
Nowością na stacji jest też siedemdziesięciometrowy tunel – zastąpił stare, wysłużone, kilkudziesięcioletnie kładki nad torami, które wielu mieszkańców Białegostoku wspominało ze strachem. Jest bezpiecznie i wygodnie – przejście podziemne rozpoczyna się w budynku dworca i prowadzi na perony oraz drugą stronę torów. Dla wygody podróżnych zainstalowaliśmy windy i ruchome schody. W zależności od umiejscowienia, schody ruchome mają od 12 do 15 m długości. Przejście podziemne, wraz z otwartym wcześniej tunelem miejskim, tworzą funkcjonalne rozwiązanie komunikacyjne, które zapewnia wygodny dostęp do kolei.
Zmiany, które zaszły w Białymstoku, przenoszą kolej w nową erę. Układ peronów zapewni sprawniejszy ruch pociągów – dłuższe platformy nr 1 i 2 powstały głównie do obsługi składów dalekobieżnych, z krótszych peronów 3 i 4 odjeżdżają przede wszystkim regionalne szynobusy. Nowy peron nr 4 zbudowaliśmy w bezpośrednim sąsiedztwie miejskiego węzła przesiadkowego i dworca PKS, wyposażony w windy i schody ruchome obiekt istotnie poprawi komunikację między największymi węzłami komunikacyjnymi w mieście. W sąsiedztwie poczty podróżni otrzymali dodatkową krawędź z peronu nr 1 w wyniku budowy nowego toru nr 6.
To jednak nie koniec – poważne zmiany dotyczą też tych części stacji, które na co dzień nie są dostępne i widoczne dla podróżnych. Bezpieczny i sprawny ruch pociągów zapewniają nowoczesne, komputerowe urządzenia, które zostały scentralizowane w Lokalnym Centrum Sterowania ruchem kolejowym. To epokowa zmiana jakościowa – wcześniej Białystok był największą stacją w Polsce obsługiwaną przy pomocy urządzeń mechanicznych. Cały zakres przebudowy to aż 55 km torów i 144 rozjazdy.
W dalszą drogę ze stacji Białystok
Na stacji i peronach w Białymstoku będą toczyć się jeszcze drobne prace wykończeniowe. W głębi stacji będą kontynuowane roboty na torach i rampie przeładunkowej. Na odcinku Czyżew – Białystok ku ukończeniu zmierzają także prace w Łapach. W ostatnim czasie uruchomiliśmy tam nowy peron, budujemy jeszcze dwa przejścia podziemne i wiadukt. Dodatkowe tunele dla pieszych powstają także w Jabłoni Kościelnej, Zdrodach Nowych i Trypuciach.
Wszystkie prace na trasie Czyżew – Białystok planujemy zakończyć w tym roku. Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość prac to prawie 3,4 mld zł.
Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF). Więcej informacji o inwestycji na www.rail-baltica.pl
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
środa, 11 grudnia 2024
środa, 11 grudnia 2024
Przed czym mają chronić te zadaszenia, bo na pewno nie przed deszczem.
....a co nam do stacji w Białymstoku???pokażcie nasz dworzec PKP a właściwie jego brak i nie denerwujcie ludzi !!!!
W Grajewie to nawet WC nie ma to chyba trzeci swiat
Fajnie to wygląda tylko ciekawo kiedy w Grajewie zrobią ten dworzec bo stoi tyle lat jak widmo pozdrawiam serdecznie
Widać efekty rządu pis, teraz czekamy czym zaskoczony nas PO, bo narazie to cisza
Tylko żeby po drodze Rajl Balticy Grajewo nie przyniosło wstydu..bo jak narazie nic się nie dzieje a władza śpi ..Dworca pks nie ma Dworzec pkp nie funkcjonuje...ciemno jak w czarnej d....a idzie 40 zima
W środku dworzec jest brzydki. Powyginane metalow krzesła z których się zjeżdża z dziurami , wieje od spodu. Drzwi po obu stronach przeciąg. Zimno. Nie ma kącika żeby w cieple napić się herbaty. Kiedy długo trzeba czekać na pociąg. Żadnego baru. Za to nikomu nie potrzebny szmateks. Z zewnątrz może i budynek ładny ale w środku nie przyjazny i nie funkcjonalny.
Nikt nie pomyślał o podróżnym. To po co taki dworzec ????!!!!!
Można?Można.
Tylko nasze władze coś nie można...
Wyborca - żebyś wiedział. Najgorsze jest to, że wszyscy cierpią. A powinni tylko ci, co głosowali na PO
A nasz jest zabytkowy,lepiej stać na zimnie i deszczu.No i nikt nie pomyli łazienki z damską lub męską,ale lepiej jest pozować do zdjęcia przy pomniku niż wziąć się do roboty!
Może lepiej byłoby zamiast z przedszkola to z dworca zrobić kościół nie byłoby problemu z dworcem, toaletą, ławkami itd na lata.
W Grajewie to jeden od drugiego piłeczkę odbija jeżeli chodzi o dworzec . Nie możemy , to nie od nas zależne , to nie nasze . I tak już się d kilkunastu lat stara śpiewka !!!! Tylko zastanawia mnie po co są wymieniane okna w nieużytkowanym dworcu? Które i tak raczej rozpadną się i pewnie za chwilę będą wstawiać nowe . Wydawanie kasy na marne !!!! Grajewo nie ma nawet toalety dla podróżnych ani kasy biletowej PKP i PKS . Wstyd i hańba !!!!
Z tego co czytałam PKP przejęła dworzec.
Grajewski dworzec to karta przetargowa PISiorów [przed każdymi wyborami.
Teraz pany posły z bratniej partii PIS, knują coś z wiaduktem lub tunelem nad torami. Mieliście dużo czasu i nic nie zrobiliście.
W Grajewie rządzi PIS
Teraz niech PO się popisze, dworzec należy do PKP
A Grajewo...WSTYD p. BURMISTRZU I STAROSTO I RADNI i Grajewscy wybrańcy narodu...następna zima idzie i ciemno wszędzie..
Tak Pis i Kaczynski namieszali w przepisach ze teraz trzeba czsu zeby to odkrecic. Oni dalej czuja sie bezkarni nie stawiaja sie przed prokuratura bo to nie ich prokuratura. Oni maja swoje prawo, swoje przepisy. Odprawiaja jakies modly w kosciolach tak jak Czarnek. Czy pan BOG kaze krasc i oszukiwac. Handlarzy sprzed koscila gonil Pan Jezus, bo wiara to nie handel i oszustwo. A z tym naszym dworcem to nasi PiSowcy sprzedali i teraz go nie ma. I odbijanie pileczki to moje a to nie twoje, To nie my to oni. I dalej nie ma winnego a dworzec stoi bezpanski nikt nie chce do niego sie przyznac.
Anka miałaś PiS przez 8 lat dlaczego nie prosiłaś żeby się popisali. Twardy tępy wyborco PiS!!!
Tyle już lat remontują grajewski dworzec Grajewo to najgorsza dziura drugo plebanię budują a dworca PKP niema komu i nie będzie bo to od władzy zależy
Wszędzie można ale nie w grajewie, Młodzież na deszczu czeka na autobus czy pociąg, 21 wiek a taka parodia.
Cieszcie sie Grajewiacy z dworca w Bialynstoku. Bo w Grajewie mamy najnowoczesniejszy w Europie scheda po PiSie Kaczynskich.
Kierowców.. trafiłeś w sedno...a Władza śpi..Dworzec pkp i pks..Grajewska chluba
u nas nie zrobia, bez sensu. Młodzi sie wyprowadzają, starsi tylko zostaną w mieście to niech siedzą w domach a nie podróżują...
102.. myślisz, że oni mają wstyd. Ostatnio jeden z nich tj. PiSowiec grajewski na spotkaniu powiedział: cyt. "Tak kończą ci, którzy z nami nie współpracują". Wskazywał jednocześnie na świnię z rożna. Czy to już faszy...zm? Czy ludzi porównywał do świni i że będą zabici? A był to wcale dobry człowiek. Smutna rzeczywistość.
Administrator pewnie ze strachu tego nie akceptuje. Niemcy też bali się swojego ducze, przez którego ostatecznie w II wojnie zginęło mnóstwo Niemców.
Dworzec to taki dyżurny temat w okolicy wyborów. Teraz trwa już kadencja, więc cicho być.
A poza tym to zabytek klasy 0 więc go zburzyć nijak się nie da. A jak już sam się rozleci, to będzie z górki.