Obowiązkiem każdego pracodawcy jest zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Wynika to nie tylko z przepisów prawa, ale też ze zdrowego rozsądku. Pracownik, który nie musi obawiać się o swoje zdrowie, jest zdecydowane bardziej efektywny i wydajny, na czym zyskuje cała firma. Dlatego też należy przestrzegać zasad i wytycznych związanych z bezpieczeństwem, a także wyposażyć budynek w kilka podstawowych przedmiotów, które są niezbędne w sytuacjach awaryjnych.
Jednym z podstawowych elementów wyposażenia każdej firmy, bez względu na branżę czy rodzaj wykonywanej działalności, są apteczki pierwszej pomocy. Co prawda nie ma dokładnych przepisów mówiących o tym, ile apteczek powinien nabyć pracodawca, jednak ich ilość warto dobrać do ilości zatrudnionych osób. W przypadku wypadku zbiorowego, gdzie pomocy będzie potrzebować kilkunastu pracowników, wyposażenie jednej apteczki może nie być wystarczające do opatrzenia i zabezpieczenia wszystkich ran przed przyjazdem służb ratunkowych.
Apteczkę trzeba umieścić w miejscu widocznym i łatwo dostępnym dla każdego pracownika. Może to być na przykład szatnia, pomieszczenie socjalne czy też główny korytarz. Apteczka może też zostać także zamontowana na hali produkcyjnej – wtedy warto zdecydować się na tak zwaną apteczkę przemysłową lub zakładową, której obudowa jest wykonana z metalu a w środku znajduje się praktyczna półka. Taka konstrukcja apteczki ułatwia korzystanie z niej, a także sprawia, że jest ona zdecydowanie bardziej wytrzymała niż standardowa apteczka – nie ulega zniszczeniu czy zamoczeniu, zatem wyposażenie jest bardzo dobrze chronione.
Zawartość apteczki jest określana przez europejskie normy DIN13164 i DIN13157 i są to między innymi: opatrunki indywidualne w różnych rozmiarach, opaski elastyczne, chusty opatrunkowe, kompresy, plastry z opatrunkiem, nożyczki czy rękawiczki jednorazowe. Wyposażenie powinno być uzupełniane na bieżąco.
Pożar to jedno z głównych zagrożeń, jakie mogą wystąpić w zakładzie pracy. Jego źródłem może być spięcie w instalacji elektrycznej, awaria maszyny czy też błąd pracownika. Dlatego bardzo istotne jest, aby w firmie znalazła się gaśnica. Najszersze zastosowanie mają gaśnice proszkowe, które mogą być stosowane do gaszenia ciał stałych, cieczy i materiałów palnych oraz gazów. To właśnie z tego względu są one najczęściej spotykane w zakładach pracy. Wybrać też można gaśnicę śniegową lub pianową, jednak trzeba pamiętać, aby dokładne sprawdzić ich właściwości i zastosowanie.
Podobnie jak jest to w przypadku apteczek, gaśnice muszą zostać zamontowane w łatwo dostępnym miejscu. Zazwyczaj są to korytarze, gdzie gaśnica nie będzie przeszkadzać w codziennej pracy oraz gdzie będzie ją łatwo znaleźć. Dodatkowo ten sprzęt gaśniczy musi być oznakowany za pomocą dopasowanego znaku przeciwpożarowego, który umieszcza się w pobliżu gaśnicy.
W wielu zakładach pracy, zwłaszcza w tych zajmujących się produkcją, zatrudnione osoby powinny stosować środki ochrony indywidualnej podczas wykonywania swoich obowiązków. Do tych najczęściej stosowanych należą rękawice robocze, okulary przeciwodpryskowe, gogle ochronne, nauszniki i wkładki przeciwhałasowe, kaski i hełmy, kamizelki odblaskowe czy specjalistyczne obuwie. Ich dobór należy oprzeć na przeprowadzonej analizie potencjalnych zagrożeń. Przykładowo, jeżeli pracownik jest narażony na otarcia dłoni lub skaleczenia, trzeba wyposażyć go w odpowiednie rękawice. Jeżeli pracuje w warunkach, w których występuje ryzyko urazu głowy poprzez spadające przedmioty, wtedy należy zastosować kask ochronny.
Wszystkie środki ochrony osobistej powinny zostać dobrane indywidualnie. Zarówno za małe jak i za duże rozmiary nie dają dostatecznej ochrony, a wręcz mogą same w sobie stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia pracownika.
sobota, 23 listopada 2024
piątek, 22 listopada 2024
Komentarze (0)