Budowa trasy Rail Baltica i realizacja Programu Przystankowego to najważniejsze inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na terenie województwa podlaskiego. Pasażerowie korzystają już z efektów prac – nowych połączeń i dostępniejszych peronów. Kolejarze codziennie dbają o utrzymanie torów i przejazdów.
Rail Baltica to największa inwestycja kolejowa realizowana obecnie na terenie województwa i jedna z największych w kraju. Projekt jest współfinansowany ze środków unijnych. Od Czyżewa do Białegostoku postępują prace na 70 km linii, 6 stacjach i 12 przystankach. Zaawansowane są prace w Czyżewie i Szepietowie. Widać roboty w Raciborach, Łapach i Białymstoku. Budowana jest stacja w Baciutach oraz nowy przystanek Białystok Zielone Wzgórza.
W ostatnim roku wykonano większość prac na stacjach w Czyżewie i Szepietowie. Dla podróżnych są dostępne nowe perony. Dyżurni ruchu z nowych nastawni z komputerowymi urządzeniami nadzorują ruch pociągów. Wykonawca kończy przejścia podziemne. W Białymstoku na stacji postępują prace przy budowie nowego peronu, przejścia podziemnego oraz przebudowie prawie 55 km torów. Rozpoczęto także roboty w Łapach. PLK S.A. zbudują tam dwa wiadukty oraz cztery przejścia podziemne. Nowe rozwiązania istotnie zwiększą bezpieczeństwo w ruchu kolejowym.
Rok 2023 - kolejne pozytywne efekty na linii Rail Baltica. Na przełomie stycznia i lutego dostępny będzie drugi tor na odcinku Kietlanka – Czyżew. Pociągi pojadą nowym torem między Białymstokiem a Łapami. W kolejnych miesiącach będą oddawane do użytku nowe perony i wiadukty. W połowie roku zaplanowano otwarcie przystanku Białystok Zielone Wzgórza. W drugim półroczu gotowe będą mosty nad Narwią w Uhowie. Większość prac na odcinku Czyżew – Białystok zakończy się w 2023 r., na 2024 r. zaplanowano kontynuację robót na dwóch największych stacjach – Łapy i Białystok.
Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF). Więcej informacji o inwestycji na www.rail-baltica.pl.
Rządowy program budowy lub modernizacji przystanków na lata 2021-2025 w województwie podlaskim umożliwia przebudowę 12 przystanków.
Jego celem jest ograniczanie wykluczenia komunikacyjnego i ułatwianie dostępu do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej. Od grudnia pasażerowie korzystają z wygodniejszego i lepiej zlokalizowanego peronu w Kleszczelach. Również w Suchowolcach na linii Białystok – Czeremcha podróżni od maja wsiadają do pociągów z nowego peronu. Dodatkowo zabezpieczony zostanie sygnalizacją świetlną i dźwiękową pobliski przejazd kolejowo-drogowy. Kolejne prace obejmą przystanek Gregorowce na linii Białystok – Czeremcha oraz przystanki Gliniszcze, Sidra, Różanystok, Dąbrowa Białostocka, Balinka, Augustów, Augustów Port, Szczepki, Płociczno k. Suwałk na linii Sokółka – Suwałki. Trwają procedury związane z wyłonieniem wykonawców prac.
fot. Białystok
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
wtorek, 29 kwietnia 2025
wtorek, 29 kwietnia 2025
Kiedy dworzec PKP w Grajewie bo to już kpina budynek jest i się rujnuje śmiech na sali nawet Siemiatycze mają nowy dworzec a Grajewo w czarnej d*pie
To prawda Grajewo to czarna dziura nie ma nic łudzę nie mają porządnego przystanku PKS poprostu wstyd
Grajewski Dworzec to wiata ze zbitymi szybkami...jedyny taki Dworzec w Polsce..