Tradycyjny rower miejski wyposażony jest w giętą, szeroką kierownicę, krótką ramę i szerokie, wygodne siodełko umożliwiające jazdę wyprostowanej pozycji. Rowery miejskie, podobnie jak górskie i crossowe, budowane są na dwóch typach ram. Rama męska charakteryzuje się prostym mocowaniem górnej rury ramy, tworzącej proporcjonalny trójkąt, podobny do tych stosowanych w budowie rowerów szosowych. Drugi typ to rama damska z górną rurą znacznie obniżoną w celu wygodniejszego wsiadania. Rowery miejskie o większych kołach 28-calowych umożliwiają wygodną jazdę na dłuższe dystanse. Większe koło jest również mniej podatne na wpadanie w dziury, zwiększając przy tym komfort jazdy po nierównościach. Dobrze dopasowany rower miejski możemy wykorzystać na wyprawy za miasto.
Rower górski służy do jazdy po górskich i leśnych ścieżkach, które są uznawane za trudne terenowo ze względu na nierówności, strome zjazdy i trudne podjazdy. Na takie trasy potrzebny jest zatem solidy sprzęt, który nie ulegnie awarii przy pierwszym trudniejszym podjeździe. Podobnie jak w przypadku roweru miejskiego, również tutaj na korzyść 29 cali przemawia łatwość rozpędzania roweru, a także stabilność i możliwość utrzymania komfortowej pozycji na dłuższych, ale mniej stromych zjazdach. Koła 27,5-calowe sprawdzą się za to lepiej na bardziej krętych trasach, charakteryzujących się ciasnymi zakrętami, tzw. agrafkami. Mniejsze koła pozwalają także zauważyć różnicę w wadze i zapewniają łatwość przenoszenia roweru. Ważnym elementem roweru górskiego są także amortyzatory, których wybór również powinniśmy dostosować do swoich potrzeb. Wybór roweru z pełnym amortyzatorem umożliwi szybkie i bezpieczne pokonywanie górskich szlaków. Na łagodniejszych terenach dobrze sprawdzi się rower z amortyzatorem przednim i wygodnym siodełkiem, które również może nas zabezpieczyć przed wypukłościami terenu. Rower górski ze względu na specyfikę jazdy jest zazwyczaj pozbawiony błotników, bagażników i oświetlenia, które oczywiście można zamontować samodzielnie. Pomimo swojej nazwy, może się okazać, że rower górski będzie dla nas doskonały do jazdy po mieście.
Rower trekkingowy, zwany także rowerem turystycznym, to świetny wybór dla osób, które mają w planach dłuższe wycieczki po stonowanych, nizinnych terenach. Rowery trekkingowe mają zazwyczaj 28-calowe koła. Takie koła w połączeniu z węższymi oponami pozwalają na komfortową i szybką jazdę po asfalcie. Wymiana ich na szersze i wyższe ułatwi jazdę po nieco trudniejszym terenie. W rowerach trekkingowych nie stosuje się aktywnej amortyzacji tylnego koła, jak w rowerach górskich, to zadanie musi spełnić szerokie siodełko. Bardzo ważnym elementem roweru trekkingowego jest dodatkowe wyposażenie, czyli akcesoria niezbędne podczas dłuższych wycieczek. Wśród nich znajdziemy oświetlenie, pełne błotniki, bagażniki, nóżkę, lusterko wsteczne. Mając dobry rower trekkingowy, możemy zwiedzić naprawdę spory kawałek świata.
środa, 11 grudnia 2024
piątek, 6 grudnia 2024
Komentarze (0)