Sport

  • 2 komentarzy
  • 8483 wyświetleń

Czas na rower (porady cz.3)

Akcesoria rowerowe

Mamy już zmodernizowany rower – czas pomyśleć o dodatkach (dostosowanych do naszych potrzeb).

1.Koszyki

Tu podział jest bardzo prosty : koszyki montowane z przodu lub z tyłu (na bagażniku). W pierwszej grupie mamy koszyki montowane na stałe (fot.22) lub z możliwością zdejmowania, mocowane na rurę kierownicy za pomocą specjalnego uchwytu (fot.23). Te pierwsze mogą być montowane tylko w rowerach ze sztywnym widelcem przednim. Mają jednak te zaletę, że mogą być obciążane więcej niż te drugie z uwagi na ich podparcie od spodu. Niemniej moim skromnym zdaniem montowanie koszyka z przodu a co za tym idzie dodatkowe obciążenie wpływa na tzw. sterowność roweru (zwłaszcza , że obciążenie znajduje się wysoko w stosunku do środka ciężkości roweru) .

Koszyki montowane na bagażniku mogą być siatkowe (fot.24) lub druciane (fot.25). W siatkowych możemy przewozić drobne rzeczy ale druciane są wytrzymalsze i występują w różnych rozmiarach. Dla rowerzystów potrzebujących większej „ładowności” proponuję koszyki wieszane po obu stronach bagażnika (fot.26). Alternatywą  koszyków montowanych na bagażniku, z reguły dla turystyki rowerowej, są torebki na bagażniku (fot.27) lub kuferki o różnej pojemności (fot.28). Są to z reguły akcesoria wodoodporne i w przypadku kuferków dodatkowo zamykane na klucz.

2.Sakwy i torebki

Jest  wiele różnych rozwiązań – ograniczę się do kilku podstawowych.

- sakwy (torebki) trójkątne (fot.29) montowane na ramie roweru (w większości łatwiej dopasować tego typu torebkę do ramy roweru męskiego). Służyć mogą do przewożenia podstawowych własnych rzeczy ale również tzw. niezbędnika rowerzysty: zapasowej dętki, łyżek do zdejmowania opon, kluczy itp. W kategorii małych torebek możemy mieć torebkę podsiodłową (fot.30) lub  torebkę montowaną przy kierownicy (fot.31) – na tym zdjęciu jest bardzo ciekawy gadżet czyli torebka do smartfona (sprawdziłem – foliowa osłona działa na palec) z wyjściem na słuchawki.

- torby na kierownice (fot.32) (w tej grupie są torebki z mapnikiem – górna klapka ma dodatkowo foliowaną pokrywkę). Są różnej wielkości i służą głównie do przewożenia niewiele ważących przedmiotów.

- sakwy turystyczne (zakładane głównie na bagażniku). W zależności od potrzeb możemy sobie  wybrać sakwy dwu- lub trzykomorowe (fot.33). W tym wypadku powinniśmy dość wnikliwie zastanowić się nad doborem odpowiednich toreb ponieważ w większości są dość drogie  a mają służyć do przewożenia naszego ekwipunku turystycznego.

- i aby zakończyć ten temat przedstawię rower w pełni wyposażony do turystyki długodystansowej (wyprawowej) (fot.34). Jak widać można również zamontować na rowerze sakwy na przednim widelcu co zwiększa możliwości ładunkowe roweru.

3. Lusterka

Moim zdaniem, patrząc głównie na nasze bezpieczeństwo, każdy rower powinien mieć lusterko. Z uwagi na różne kształty rur kierownicy musimy do swojego roweru dopasować odpowiednie. W tym pomoże porada rowerzystów już wyposażonych w lusterko lub wizyta u dobrego sprzedawcy. Dobieramy zatem wielkość lusterka, jego sposób mocowania, rodzaj „szkiełka” (niektóre lusterka są panoramiczne tzn. nie pokazują rzeczywistej odległości samochodu za nami – trzeba się do tego widoku przyzwyczaić i doświadczyć w praktyce).

4. Zapięcia (czyli zabezpieczenia przed kradzieżą)

Temat – rzeka. W tym miejscu chciałoby się powiedzieć : „sorry, taki mamy kraj”. Podobno nie ma takiego zabezpieczenia, którego nie da się sforsować. Niemniej utrudnieniem dla ewentualnych złodziei będą rozwiązania wykonane z gatunkowych stali (typu „U”, łańcuch itp.) zamiast powszechnie stosowanych linek różnej grubości. Niedawno na rynku ukazały się rozwiązania polegające na zamontowaniu w rowerze nadajnika GPS do śledzenia roweru po kradzieży włączające się samoczynnie gdy rower zostanie ruszony. Rozwiązanie drogie i nie do wszystkich typów rowerów.

Moja rada w tym temacie – dobrze mieć zrobione zdjęcie swojego jednośladu aby ułatwić policji jego identyfikację. A tak naprawdę lepiej jak najrzadziej (jeśli w ogóle) zostawiać rower bez nadzoru. Mimo jego przypięcia do słupa czy stojaka może pojawić się chętny np. na nasze koło, lampkę, licznik, siodełko lub inny element łatwo demontowalny.

5.Liczniki

Jeździmy rowerem nie tylko do sklepu ale również na krótsze lub dłuższe przejażdżki. Chcemy wiedzieć jaki pokonaliśmy dystans, z jaką jedziemy prędkością (dla bardzo dociekliwych można również określić ilość spalonych kalorii ?!!) i np., która jest godzina. Do tego właśnie służą liczniki. Mamy do wyboru dwa typy: przewodowe i bezprzewodowe. Te drugie mają tę wadę, że należy dbać o sprawność baterii zarówno w nadajniku jak i odbiorniku. W licznikach przewodowych jest tylko jedna bateria. Aby nasz licznik wskazywał właściwe parametru należy go odpowiednio zaprogramować wpisując dokładnie (po precyzyjnym pomiarze lub wyliczeniach) obwód koła łącznie z oponą. Wszystkie liczniki różnią się generalnie ilością funkcji i parametrów, które wskazują. Mają również różne wielkości ekranów a co za tym różne wielkości wyświetlanych liczb. Przy zakupie licznika warto się nad tym zastanowić.

W następnej części poradnika zajmiemy się tematem : Kiedy do serwisu?

 

Arek Żyła

Czas na rower (porady cz.2)

Czas na rower (porady cz.1)

Komentarze (2)

Świetne porady dzięki wielkie;) Uwielbiam śmigać rowerkiem:D

Szukam osób do wyczerpującej dającej efekty szybkiej jazdy. piszcie wolnyqaz@wp.pl
Wiesiek.

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.