piątek, 29 marca 2024

Warto przeczytać

WSPÓLNIE ZADBAJMY O CZYSTOŚĆ I PORZĄDEK

Jak często nas irytuje zabrudzone otoczenie, sterty niedopałków, widok dzikich wysypisk na obrzeżach miasta, poniszczone ławki w parku - powiedzmy dość, zwróćmy uwagę, przekażmy sygnał odpowiednim służbom. Czy nie lepiej jest przebywać w czystym otoczeniu!!!. Jeśli jesteś świadkiem:  dewastacji środowiska naturalnego,  niszczenia mienia społecznego na osiedlu, w bloku,  zanieczyszczenia drogi, ulicy, osiedla,  naruszania przepisów pożarowych,  samowolnej zmiany znaków czy sygnałów drogowych,  pozostawiania pojazdów w miejscach niedozwolonych lub bez wymaganego oświetlenia bądź tamujących ruch,  niezachowania właściwego stanu sanitarnego przy produkcji, w obrocie lub handlu obwoźnym,  niewłaściwego zabezpieczenia robót drogowych, ziemnych, budowlanych np.: rowy, wykopy, remonty, składy materiałowe, szczególnie przy ulicach lub na placu zabaw,  niewłaściwego zapewnienia (przywrócenia) porządku po zakończonych robotach drogowych,  wałęsających się bezpańskich psów zagrażających zdrowiu i życiu mieszkańców,  niewłaściwego traktowania zwierząt przez ich właścicieli . ZADZWOŃ !!!!!! Straż Miejska w Grajewie - tel. 86-272-7690; tel. kom. 0697679807 Komenda Powiatowa Policji w Grajewie - tel. 86-273-0333  Ponadto zadzwoń, gdy stwierdzisz nieprzestrzeganie prawa lokalnego, przepisów porządkowych i administracyjnych związanych z działalnością publiczną, z utrzymaniem czystości posesji itp.  Zadzwoń również, gdy masz propozycję zmierzającą do poprawy oznakowania ulic, osiedla, poprawy ustanowienia porządku na osiedlu (Pamiętaj, że do Twojej pomocy jest również administracja spółdzielni– gospodarz obiektu).  Zadzwoń jeśli, niepokoi Cię problem, który w Twoim oczekiwaniu lub oczekiwaniu społeczności, którą reprezentujesz powinien być inaczej rozwiązany. Obowiązki właścicieli nieruchomości wynikające z Ustawy z dnia 13 września 1996 r. „ o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ” (Dz. U. z dnia 20 listopada 1996 r.) art. 5. 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku poprzez : 1) wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym , 2) przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych, 3) zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie (http://um-grajewo.pbip.pl/?event=informacja&id=1377), 3a) gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych, 3b) pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi, 4) uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącej dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych, 5) realizację innych obowiązków określonych w regulaminie (http://um-grajewo.pbip.pl/?event=informacja&id=1377). 2. Wykonywanie obowiązków, o których mowa w ust. 1, na terenie budowy należy do wykonawcy robót budowlanych. 3. Uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z przystanków komunikacyjnych oraz z wydzielonych krawężnikiem lub oznakowaniem poziomym torowisk pojazdów szynowych należy do obowiązków przedsiębiorców użytkujących tereny służące komunikacji publicznej. 4. Obowiązki utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych należą do zarządu drogi. Do obowiązków zarządu drogi należy także: 1) zbieranie i pozbywanie się odpadów zgromadzonych w urządzeniach do tego przeznaczonych i utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym; 2) pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej; 3) uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników, jeżeli zarząd drogi pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów samochodowych na takim chodniku. art. 6. 1. Właściciele nieruchomości przy wykonywaniu obowiązku określonego w art. 5 ust. 1 pkt 3b obowiązani są do udokumentowania, w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez zakład będący gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, przez okazanie takiej umowy i dowodów płacenia za takie usługi. 1a. Rada gminy może określić, w drodze uchwały, w zależności od lokalnych warunków, inne sposoby udokumentowania wykonania obowiązków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3b. 2. Rada gminy określa, w drodze uchwały, górne stawki opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi, o których mowa w ust. 1. U W A G A ! ! ! art. 10. 2. Kto nie wykonuje obowiązków wymienionych w art. 5 ust. 1 - podlega karze grzywny. 2a. Karze określonej w ust. 2 podlega także ten, kto nie wykonuje obowiązków określonych w regulaminie. 3. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1 i 2, toczy się według przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia. Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia stosuje się również m/n : art. 117. Kodeksu Wykroczeń. Kto, mając obowiązek utrzymania czystości i porządku w obrębie nieruchomości, nie wykonuje swoich obowiązków lub nie stosuje się do wskazań i nakazów wydanych przez właściwe organy w celu zabezpieczenia należytego stany sanitarnego i zwalczania chorób zakaźnych, podlega karze grzywny do 1500 złotych albo karze nagany. art. 64. § 1. Kodeksu Wykroczeń. Kto będąc właścicielem, administratorem, dozorcą lub użytkownikiem nieruchomości, nie dopełnia obowiązku umieszczenia w odpowiednim miejscu albo utrzymania w należytym stanie tabliczki z numerem porządkowym nieruchomości, nazwą ulicy lub placu albo miejscowości, podlega karze grzywny do 250 złotych albo karze nagany. § 2. Tej samej karze podlega, kto nie dopełnia obowiązku oświetlenia tabliczki z numerem porządkowym nieruchomości. art. 77. Kodeksu Wykroczeń. Kto nie zachowuje zwykłych lub nakazanych środków ostrożności przy trzymaniu zwierzęcia, podlega karze grzywny do 250 złotych albo karze nagany. 1. przy trzymaniu zwierzęcia wymagane są na ogół zwykłe środki ostrożności, polegające zwłaszcza na tym, aby trzymane zwierzę nie uciekło i nie zagroziło innym osobom. To jest na przykład obowiązek trzymania psa na smyczy podczas spaceru, czy takiego trzymania go na posesji, aby nie wydostał się na ulice. Zwykłe środki zależeć będą od gatunku zwierzęcia, jego cech osobniczych, potencjalnego zagrożenia, jakie może wynikać z jego strony. 2. W niektórych sytuacjach przy trzymaniu zwierzęcia nakazane są specjalne środki ostrożności. Np. § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1988 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy obsłudze zwierząt gospodarskich (Dz. U. nr. 44, poz. 352 ) stanowi, że: § 3. Stanowiska zwierząt niebezpiecznych i złośliwych należy zaopatrzyć w napisy ostrzegawcze. Zwierzę szczególnie zagrażające bezpieczeństwu przy ich obsłudze należy przeznaczyć do uboju. 3. Przez trzymanie zwierzęcia należy rozumieć zajmowanie się nim, sprawowanie nad nim opieki i nadzoru nad jego zachowaniem. Odpowiedzialnym za trzymanie zwierzęcia jest właściciel zwierzęcia lub inna osoba, czasowo sprawująca nad nim opiekę. Straż Miejska wykonuje zadania w zakresie ochrony porządku publicznego wynikające z ustaw i aktów prawa miejscowego (art. 10 ust. 1 i art 11 Ustawy z dnia 19 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych, Dz. U. Nr. 123 , poz. 779). Strażnik wykonując zadania o których mowa w cyt. wyżej ustawach ma prawo m/n do: - udzielania pouczeń, - legitymowania osób w uzasadnionych przypadkach w celu ustalenia ich tożsamości, - ujęcia osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także dla mienia i niezwłocznego doprowadzenia do najbliższej jednostki Policji, - nakładania grzywien w postępowaniu mandatowym za wykroczenia określone w trybie przewidzianym przepisami o postępowaniu w sprawach o wykroczenia. Postępowanie mandatowe - w postępowaniu mandatowym za wykroczenie strażnik miejski może nałożyć grzywnę w wysokości do 500 zł., a w wypadku jeżeli czyn popełniony przez sprawcę wyczerpie znamiona dwóch lub więcej wykroczeń, do 1000 zł., - sprawca wykroczenia może odmówić przyjęcia mandatu karnego, - funkcjonariusz S.M. nakładający grzywnę obowiązany jest określić jej wysokość, wykroczenie zarzucane sprawcy oraz poinformować sprawcę wykroczenia o prawie odmowy przyjęcia mandatu karnego i o skutkach prawnych takiej odmowy, - w postępowaniu mandatowym można nakładać grzywnę w drodze mandatu karnego:  gotówkowego, wydawanego ukaranemu po uiszczeniu grzywny bezpośrednio funkcjonariuszowi , który ją nałożył ,  kredytowanego, wydawanego ukaranemu za potwierdzeniem odbioru,  zaocznego, - mandatem karnym gotówkowym, może być nałożona grzywna jedynie wobec osób czasowo tylko przebywających na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Mandat taki staje się prawomocny z chwilą uiszczenia grzywny funkcjonariuszowi, który ją nałożył, - mandat karny kredytowany, powinien zawierać pouczenie o obowiązku uiszczenia grzywny w terminie 7 dni od daty przyjęcia mandatu oraz o skutkach nieuiszczenia grzywny w terminie. Staje się prawomocny z chwilą pokwitowania jego odbioru przez ukaranego, - mandatem karnym zaocznym można nałożyć grzywnę w razie stwierdzenia wykroczenia, którego sprawcy nie zastano na miejscu jego popełnienia, gdy nie zachodzi wątpliwość co do osoby tego sprawcy; mandat taki pozostawia się wówczas w takim miejscu, aby sprawca mógł go niezwłocznie odebrać. - mandat karny zaoczny, powinien wskazywać, gdzie w terminie 7 dni od daty jego wystawienia ukarany może uiścić grzywnę, oraz informować o skutkach jej nieuiszczenia w tym terminie. Staje się on prawomocny z chwilą uiszczenia grzywny we wskazanym miejscu i terminie. W razie odmowy przyjęcia mandatu karnego lub nieuiszczenia w wyznaczonym terminie grzywny nałożonej mandatem karnym zaocznym, organ, którego funkcjonariusz nałożył grzywnę, występuje do sądu z wnioskiem o ukaranie, przy czym we wniosku zaznacza się, że obwiniony odmówił przyjęcia mandatu, albo nie uiścił grzywny nałożonej mandatem zaocznym . Uchylenie mandatu karnego - Prawomocny mandat karny podlega uchyleniu, jeżeli grzywnę nałożono za czyn nie będący czynem zabronionym jako wykroczenie. Uchylenie następuje na wniosek ukaranego złożony w zawitym terminie 7 dni od daty uprawomocnienia się mandatu lub z urzędu. - Uprawnionym do uchylania prawomocnego mandatu karnego jest jedynie sąd właściwy do rozpoznania sprawy, na którego obszarze działania grzywna została nałożona. W przedmiocie uchylenia mandatu karnego sąd orzeka na posiedzeniu. Przed wydaniem postanowienia sąd może zarządzić stosowne czynności w celu sprawdzenia podstaw do uchylenia mandatu karnego. Ustawa z dnia 24 sierpnia 2001 r. „ Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia ” PAMIĘTAJ, ŻE NASZE OTOCZENIE STANOWI O NAS I JEST NASZĄ WIZYTÓWKĄ Straż Miejska Grajewo ul. Strażacka 6 19 – 200 Grajewo tel. 86 272 7690

Komentarze (0)

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.