Wiadomości

  • 13 komentarzy
  • 11221 wyświetleń

Linia kolejowa Rail Baltica

W styczniu br. w Ełku odbyło się spotkanie dotyczące linii kolejowej Rail Baltica. 

– Prace na odcinku Sadowne – Czyżew dobiegają końca. W pierwszym kwartale tego roku planujemy ogłosić postępowanie przetargowe na realizacje robót na odcinku Czyżew – Białystok. Jesteśmy w trakcie przygotowania dokumentacji projektowej na odcinek Białystok – Ełk, na odcinek Ełk – Trakiszki trwa opracowanie dokumentacji studialnej – informuje Marek Kubera z Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Realizacja robót Białystok – Ełk planowana jest na lata 2021-2023. Inwestycja zakłada budowę drugiego toru na odcinku Białystok Starosielce – Ełk, dostosowanie infrastruktury technicznej linii do prędkości 200 km/h dla ruchu pasażerskiego oraz 120 km/h dla ruchu towarowego, umożliwienie uruchomienia pociągów o długości 750 m. Projekt zakłada dwa tory, korektę łuków i nowoczesne urządzenia obsługi, a także przebudowę i budowę stacji: Lipińskie Małe, Ełk Towarowy, Ełk.

Modernizacja polskiego fragmentu linii Rail Baltica trwa od 2013 roku. Docelowo korytarz połączy Warszawę z największymi miastami państw nadbałtyckich, a w przyszłości także ze Skandynawią. W Polsce budowa linii jest już bardzo zaawansowana. Dzięki dofinansowaniu z poprzedniej perspektywy unijnej, w latach 2013-2017 zrealizowano projekt dotyczący modernizacji odcinka z Warszawy do Tłuszcza (Sadowne). Przebudowane zostały m.in. cztery stacje kolejowe i 15 przystanków,  jeden wybudowano od nowa.

Przebudowa ponad 60 -kilometrowego odcinka z Warszawy do Tłuszcza (Sadowne) zakończyła się w 2017 roku i w tym samym roku przystąpiono do modernizacji odcinka – od stacji Sadowne Węgrowskie do st. Czyżew. Inwestycja jest dofinansowana z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). To ponad 35 kilometrów linii kolejowej, na której znajduje się wiele stacji, przystanków i obiektów inżynieryjnych. Jednym z ważniejszych jest most kolejowy na Bugu. Do tej pory stanowił on tzw. wąskie gardło. O ile na całym odcinku pociągi mogły jeździć po dwóch torach, to w tym miejscu linia zwężała się do jednego toru. Po zakończeniu przebudowy sytuacja się zmieni, pojawią się dwa nowe mosty z charakterystycznymi łukami. Pierwszy z nich jest już niemal ukończony, gotowe jest także miejsce, które w przyszłości stanowić będzie centrum sterowania tego odcinka modernizowanej linii - to Lokalne Centrum Sterowania (LCS) ruchem kolejowym w Małkini.

W tym roku zostanie ogłoszony przetarg na realizację odcinka z Czyżewa do Białegostoku. Wykonawca kontraktu przebuduje ponad 70 kilometrów linii kolejowej. Zakres prac obejmuje modernizację stacji i przystanków, montaż wygodnych peronów, nowych wiat, ławek i innego wyposażenia. Po zakończeniu prac zyskamy nowoczesną, dwutorową linię kolejową. Pociągi osobowe będą jeździć z prędkością dochodzącą do 160 km/h, a podróż pomiędzy Warszawą i Białymstokiem skróci się do niecałych dwóch godzin – informuje PKP PKL S.A.

 

Komentarze (13)

kolej została zniszczona poprzez podzielenie jej na mniejsze spółki tak aby każdy mógł wsadzić syna na dyrektora. Teraz kiedy chłopaki dorośli i zarobili na swoje biznesy kolej stała się nie rentowna nie przynosi zysków więc wymyślili że unia trochę naprawi. W Polsce gdzie mam do wyboru jechać autem z żoną, a tłuc się za zimnym lub za gorącym puszkinem z lat 70 wybór jest prosty i rachunek jest niższy.

a w Grajewie będzie remont????

Hahaha jak zwykle Grajewo odpada z remontem stacji kolejowej.Chociaz zapewnial Morawiecki ze bedzie remont.

Brawo Antoni!!! Polać mu....

Z jaka szybkoscia beda jechac pociagi przez skrzyzowanie z droga 61?? Ja mysle ze to bedzie nowa Linda kolejowa omijajaca Grajewo od strony Lomzy na wiadukcie nad droga nr 61 i dlatego nikt nic nie mowi o remoncie stacji kolejowe w Grajewie.

jestem wręcz pewien ze ta kolej ominie Grajewo:)

Nie wiecie bo na spotkaniu w Ełku nie było żadnego samorządowca z Grajdołka.Przez grajewo będzie zwolnienie prędkości i przejazdy pozostaną bez zmian.

Drugi tor?To dopiero będą korki,miasto będzie stało.Polikwidują wioskom wszystkie lokalne przejazdy kolejowe

Z domów wzdłuż torów /tych najbliższych/ będzie można przybijać piątkę z konduktorem jak ma być drugi tor :)

Po komentarzach widać, że ludzie nie umieją czytać ze zrozumieniem. Drugi tor mocno przyspieszy ruch a korki mogą być przez to mniejsze bo pociągi będą mogły jechać w obu kierunkach naraz a nie tak jak teraz w odstępach gdzie jeden pociąg musi czekać aż drugi dojedzie. Zwiększy się prędkość więc krócej będziecie czekać przed zamkniętym przejazdem. Grajewa kolej nie ominie, a dworzec to nie własność PKP więc nie rozumiem czemu ludzie ciągle o nim piszą w powiązaniu z Rail Baltica.

Do Rajgrodziaka: skoro wszyscy uciekają z Grajewa to i kolej też!!!

Drugi tor mocno zwiększy ruch,a przez to korki będą dłuźsze

do Maciek - ludzie pisza o dworcu w Grajewie w powiazaniu z Rail Baltica dlatego ze kolej i nasz rzad pisza o innych dworcach a nic o dworcu w Grajewie. Proste??

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.