W styczniu br. w Ełku odbyło się spotkanie dotyczące linii kolejowej Rail Baltica.
– Prace na odcinku Sadowne – Czyżew dobiegają końca. W pierwszym kwartale tego roku planujemy ogłosić postępowanie przetargowe na realizacje robót na odcinku Czyżew – Białystok. Jesteśmy w trakcie przygotowania dokumentacji projektowej na odcinek Białystok – Ełk, na odcinek Ełk – Trakiszki trwa opracowanie dokumentacji studialnej – informuje Marek Kubera z Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Realizacja robót Białystok – Ełk planowana jest na lata 2021-2023. Inwestycja zakłada budowę drugiego toru na odcinku Białystok Starosielce – Ełk, dostosowanie infrastruktury technicznej linii do prędkości 200 km/h dla ruchu pasażerskiego oraz 120 km/h dla ruchu towarowego, umożliwienie uruchomienia pociągów o długości 750 m. Projekt zakłada dwa tory, korektę łuków i nowoczesne urządzenia obsługi, a także przebudowę i budowę stacji: Lipińskie Małe, Ełk Towarowy, Ełk.
Modernizacja polskiego fragmentu linii Rail Baltica trwa od 2013 roku. Docelowo korytarz połączy Warszawę z największymi miastami państw nadbałtyckich, a w przyszłości także ze Skandynawią. W Polsce budowa linii jest już bardzo zaawansowana. Dzięki dofinansowaniu z poprzedniej perspektywy unijnej, w latach 2013-2017 zrealizowano projekt dotyczący modernizacji odcinka z Warszawy do Tłuszcza (Sadowne). Przebudowane zostały m.in. cztery stacje kolejowe i 15 przystanków, jeden wybudowano od nowa.
Przebudowa ponad 60 -kilometrowego odcinka z Warszawy do Tłuszcza (Sadowne) zakończyła się w 2017 roku i w tym samym roku przystąpiono do modernizacji odcinka – od stacji Sadowne Węgrowskie do st. Czyżew. Inwestycja jest dofinansowana z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). To ponad 35 kilometrów linii kolejowej, na której znajduje się wiele stacji, przystanków i obiektów inżynieryjnych. Jednym z ważniejszych jest most kolejowy na Bugu. Do tej pory stanowił on tzw. wąskie gardło. O ile na całym odcinku pociągi mogły jeździć po dwóch torach, to w tym miejscu linia zwężała się do jednego toru. Po zakończeniu przebudowy sytuacja się zmieni, pojawią się dwa nowe mosty z charakterystycznymi łukami. Pierwszy z nich jest już niemal ukończony, gotowe jest także miejsce, które w przyszłości stanowić będzie centrum sterowania tego odcinka modernizowanej linii - to Lokalne Centrum Sterowania (LCS) ruchem kolejowym w Małkini.
W tym roku zostanie ogłoszony przetarg na realizację odcinka z Czyżewa do Białegostoku. Wykonawca kontraktu przebuduje ponad 70 kilometrów linii kolejowej. Zakres prac obejmuje modernizację stacji i przystanków, montaż wygodnych peronów, nowych wiat, ławek i innego wyposażenia. Po zakończeniu prac zyskamy nowoczesną, dwutorową linię kolejową. Pociągi osobowe będą jeździć z prędkością dochodzącą do 160 km/h, a podróż pomiędzy Warszawą i Białymstokiem skróci się do niecałych dwóch godzin – informuje PKP PKL S.A.
wtorek, 19 marca 2024
poniedziałek, 18 marca 2024
kolej została zniszczona poprzez podzielenie jej na mniejsze spółki tak aby każdy mógł wsadzić syna na dyrektora. Teraz kiedy chłopaki dorośli i zarobili na swoje biznesy kolej stała się nie rentowna nie przynosi zysków więc wymyślili że unia trochę naprawi. W Polsce gdzie mam do wyboru jechać autem z żoną, a tłuc się za zimnym lub za gorącym puszkinem z lat 70 wybór jest prosty i rachunek jest niższy.
a w Grajewie będzie remont????
Hahaha jak zwykle Grajewo odpada z remontem stacji kolejowej.Chociaz zapewnial Morawiecki ze bedzie remont.
Brawo Antoni!!! Polać mu....
Z jaka szybkoscia beda jechac pociagi przez skrzyzowanie z droga 61?? Ja mysle ze to bedzie nowa Linda kolejowa omijajaca Grajewo od strony Lomzy na wiadukcie nad droga nr 61 i dlatego nikt nic nie mowi o remoncie stacji kolejowe w Grajewie.
jestem wręcz pewien ze ta kolej ominie Grajewo:)
Nie wiecie bo na spotkaniu w Ełku nie było żadnego samorządowca z Grajdołka.Przez grajewo będzie zwolnienie prędkości i przejazdy pozostaną bez zmian.
Drugi tor?To dopiero będą korki,miasto będzie stało.Polikwidują wioskom wszystkie lokalne przejazdy kolejowe
Z domów wzdłuż torów /tych najbliższych/ będzie można przybijać piątkę z konduktorem jak ma być drugi tor :)
Po komentarzach widać, że ludzie nie umieją czytać ze zrozumieniem. Drugi tor mocno przyspieszy ruch a korki mogą być przez to mniejsze bo pociągi będą mogły jechać w obu kierunkach naraz a nie tak jak teraz w odstępach gdzie jeden pociąg musi czekać aż drugi dojedzie. Zwiększy się prędkość więc krócej będziecie czekać przed zamkniętym przejazdem. Grajewa kolej nie ominie, a dworzec to nie własność PKP więc nie rozumiem czemu ludzie ciągle o nim piszą w powiązaniu z Rail Baltica.
Do Rajgrodziaka: skoro wszyscy uciekają z Grajewa to i kolej też!!!
Drugi tor mocno zwiększy ruch,a przez to korki będą dłuźsze
do Maciek - ludzie pisza o dworcu w Grajewie w powiazaniu z Rail Baltica dlatego ze kolej i nasz rzad pisza o innych dworcach a nic o dworcu w Grajewie. Proste??