Grajewo - centrum robotyki!

aktualizacja: 2018-03-17 06:45:31     nr wiadomości: 34550     przeczytano: 3953     Ilość komentarzy komentarze: 3

Robotyka to magia rodem z Harrego Pottera, gdzie zaklęciami są kody programowe,
różdżką komputer, a efektem czaru ożywiony robot – stworzenie,
którego zadaniem jest ułatwienie ludziom życia.

 

Robotyka zawładnęła wieloma sferami życia człowieka. Mimo, że jest najmłodszą dziedziną wiedzy, to łączy różne gałęzie nauk technicznych. U jej podstaw leżą: matematyka, fizyka, informatyka, mechanika oraz automatyka. Dziś funkcje, które wymagają dużej szybkości, dokładności, niezawodności i wytrzymałości znacznie lepiej wykonuje robot niż człowiek. Najprościej mówiąc – robotyka polega na zbudowaniu robota, a następnie  zaprogramowaniu go w taki sposób, aby wykonywał za nas część codziennej pracy – sprzątał, zmywał, budował itp.

Robotyka to nieprosty, choć fascynujący kawałek chleba. Rynek pracy wchłania młodych informatyków już na studiach, a programiści są najbardziej poszukiwaną grupą zawodową. Z doświadczeń wielu krajów wynika, że przyszły konstruktor naukę podstaw programowania powinien rozpoczynać we wczesnych etapach nauczania, a rozwijać i wzmacniać te zainteresowania na kolejnych etapach edukacji.

W Grajewie przy ul. Strażackiej 9, podczas warsztatów z programowania i robotyki, już od niemal roku swoje pierwsze kroki stawiają przyszli inżynierowie. Dzięki połączeniu nauki kodowania z klockami LEGO okazało się, że można w bardzo przyjemny sposób odkryć fascynujący świat robotów. Pomysłodawcą zajęć jest Karol Wieszczycki, pasjonat nowych technologii, który za namową znajomych postanowił swoją pasją podzielić się z innymi i w ten sposób pokazać dzieciom w Grajewie, że robotykę, programowanie i klocki LEGO można połączyć, czego efektem może być świetna zabawa i wciągająca forma nauki.

Zajęcia odbywają się raz w tygodniu w godzinach popołudniowych. Czas ćwiczeń uzależniony jest od wieku uczestników i trwa 75 minut dla dzieci w wieku 6 – 8 lat oraz 120 minut dla dzieci powyżej 9 lat. Dzieci pracują w grupach dziesięcioosobowych, podzielonych na zespoły dwuosobowe. Na każdą parę przypada komputer oraz zestaw zaawansowanych klocków LEGO z silnikami, czujnikami, przekładniami. Podczas zajęć mali inżynierowie konstruują, programują i wprawiają w ruch roboty, które mają wykonać określone zadania, np. spycharkę, która ma posprzątać i wyrównać plac budowy, robotyczne ramię zdolne do przenoszenia niebezpiecznych ładunków czy nawet protezę dłoni, która może zastąpić tą utraconą w nieszczęśliwym wypadku. Dziś tajniki programowania poznaje ponad 70 osób.

Dla wielu z nas nauki ścisłe kojarzą się z trudną, mozolną i nieprzyjemną pracą. Na zajęciach mali konstruktorzy przekonują się, że tak nie musi być! Warsztaty robotyki to niecodzienna i atrakcyjna forma nauki programowania, fizyki i matematyki. To także skuteczna zachęta dla dzieci do nauki przedmiotów ścisłych. Instruktorzy pokazują dzieciom, że matematyka i fizyka to nie tylko słupki i obliczenia w zeszycie, ale także przydatne w codziennym życiu zależności i struktury.

- Nasze zajęcia to połączenie informatyki, budowania robotów i świetnej zabawy. Mają charakter praktyczny, rozwijają kreatywność, zdolności manualne i umiejętności techniczne. Uczestnicy poza konstruowaniem robotów  i programowaniem mają okazję zrozumieć podstawowe zagadnienia z informatyki, techniki czy elektroniki, co wpływa na szybsze przyswajanie programu szkolnego. Celem prowadzonych zajęć jest również pokazanie młodym ludziom, że robotyka może być przygodą, hobby, a w przyszłości zawodem z perspektywami – wyjaśnia nam Karol Wieszczycki.

Blok zajęć z robotyki to także rozwój intelektualny i emocjonalny dzieci. Nauka twórczego i logicznego myślenia, kształtowanie wyobraźni przestrzennej, intuicji technicznej oraz najważniejsze - doskonalenie pracy w grupie, która dzisiaj, w erze komputerów i informatyzacji życia, staje się jedną z trudniejszych umiejętności.

- Na naszych zajęciach dzieci pracują w parach i, korzystając we dwoje z jednego zestawu klocków, uczą się umiejętności współpracy. Wspólnie starają się rozwiązać problemy: zarówno natury konstrukcyjnej jak i informatycznej. Ponieważ w domu dzieci coraz częściej bawią się czy też korzystają z komputera samotnie to początki bywają trudne, jednak z każdą kolejną lekcją idzie Im coraz lepiej, by po czasie stworzyć fantastycznie zgrany zespół. - dodaje p. Karol.

Oczywiście każde zajęcia to nie tylko budowanie konstrukcji z klocków, ale przede wszystkim „ożywianie” ich przy użyciu specjalnego oprogramowania. Programując nawet najprostszego robota należy pomyśleć o całym szeregu zmiennych i wykazać się szczególną uwagą i dokładnością. Dziecko, budując a następnie programując swój model, musi dokładnie skupić się na tym procesie ponieważ włożenie nawet jednego klocka nie tam gdzie trzeba czy też użycie przecinka zamiast kropki, spowoduje wadliwe działanie konstrukcji. Dzięki temu rozwijamy u dzieci umiejętności: logicznego myślenia oraz skupienia się na jednej, konkretnej rzeczy i wykonanie jej od początku do końca.

Chcąc zaszczepić bakcyla programowania Karol Wieszczycki zorganizował w grajewskich szkołach podstawowych darmowe zajęcia dla wszystkich uczniów od klas III aż po klasy gimnazjum. W ciągu półtora miesiąca w darmowych warsztatach wzięło udział blisko 1600 osób w wieku 9 – 16 lat. Celem tego przedsięwzięcia było pokazanie dzieciom czym tak naprawdę jest robotyka, że programowanie wcale nie jest takie trudne jak się wszystkim wydaje, a także pokazanie rodzicom, że w Grajewie istnieje możliwość skorzystania z tego typu zajęć pozalekcyjnych. Podobna akcja zostanie powtórzona w czerwcu i wrześniu br.

- Moim marzeniem jest, aby we współpracy ze wszystkimi: rodzicami, szkołami i władzami stworzyć grajewskie centrum informatyki i robotyki. Chciałbym, żeby Grajewo było kojarzone nie tylko z mlekiem, płytami wiórowymi, czy też Tomaszem Niecikiem, ale także z robotyką i programowaniem – zaznacza nasz pasjonat.

Początek rozwoju robotyki przypada na 1961 r. kiedy to w General Motors uruchomiono pierwszy manipulator pracujący na linii produkcyjnej. Dziś roboty zmieniły świat. Klocki LEGO to nie tylko zabawka, ale przede wszystkich potężne narzędzie edukacyjne!

Dlaczego więc nie wykorzystać tego do zdobywania nowych umiejętności? Pamiętajmy, że nawet najobszerniejsza wiedza teoretyczna nie wystarczy do budowy zaawansowanych robotów, jeśli nie zdobędzie się minimum doświadczenia i nie pozna czysto praktycznych problemów. Planując zagospodarowanie czasu wolnego swojego dziecka, może warto zwrócić uwagę na robotykę i dać szansę zostać konstruktorem.

 

Trzymamy kciuki!
e-Grajewo.pl

 

Super inicjatywa. W końcu w Grajewie coś konkretnego :)
Napisał: Tomasz dodano: 2018-03-14 20:18:26

Czy można zapisać dziecko?
Napisał: ewa dodano: 2018-03-17 10:25:53

Czy będzie nowa grupa od września? I ewentualnie kiedy można zapisać dziecko?
Napisał: Ojciec dodano: 2018-03-17 11:20:00

Dodaj komentarz

Treść:


Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy możliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.