Rail Baltica przez Grajewo

aktualizacja: 2017-11-23 15:53:47     nr wiadomości: 33594     przeczytano: 3029     Ilość komentarzy komentarze: 26

Z Ełku do Białegostoku w 30 minut!

We wtorek 21 listopada 2017 roku w Starostwie Powiatowym w Grajewie odbyło się spotkanie Starosty Powiatu Grajewskiego Pana Zygmunta Kruszyńskiego i Naczelnik Wydziału Geodezji i Kartografii Pani Elżbiety Karwowskiej z przedstawicielami Polskich Kolei Państwowych S.A w osobach: Dyrektora Projektu Pana Kazimierza Peryta, Kierownika Kontraktu Pana Bartłomieja Sokoła oraz Kierownika Projektu Pani Katarzyny Ziarkowskiej. Tematem spotkania był projekt budowy trasy kolejowej Rail Baltica. Efektem modernizacji będzie krótszy czas podróży, sprawne przewozy między miastami Mazur i Podlasia oraz nowoczesne i funkcjonalne stacje i przystanki.

Inwestycja, traktowana jest przez UE priorytetowo. Zadanie jest częścią globalnego projektu Rail Baltica, który docelowo ma połączyć zmodernizowaną linią kolejową Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę z Warszawą, a dalej umożliwić przejazd pociągów do portów morza Północnego w Holandii i Belgii.

W ramach przedmiotowego zadania linia E 75 (Rail Baltica) przebiegać ma przez województwo podlaskie i warmińsko-mazurskie od Białegostoku do Ełku.

PLK ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla modernizacji odcinka Białystok – Ełk. Dyrektor Projektu Pan Kazimierz Peryt podczas spotkania poinformował, iż w chwili obecnej trwa ostatni etap postępowania przetargowego na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego przed podpisaniem umowy z Wykonawcą, jakim jest kontrola Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.  Planowany termin podpisania umowy na wykonanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego to grudzień 2017 r. To będzie pierwszy etap prac w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa)”. Projekt wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń powinien być zakończony w 2020 r. Realizacja robót budowlanych zaplanowana jest w latach 2020 – 2023. Inwestycja finansowana będzie ze środków Unii Europejskiej w ramach programu CEF Łącząc Europę. Całkowita wartość inwestycji to 1 724 024 337,06 zł

Na odcinkach Rail Baltica znajdujących się w państwach nadbałtyckich, pociągi mają jechać z prędkością powyżej 200 km/h. Pociągi w Polsce będą musiały jednak zwolnić. Na odcinku Białystok - Ełk przewidywana maksymalna prędkość wynosić ma 160 km/h. Przejazd między miastami skróci się do około 30 minut. Wzrośnie także przepustowość linii, co umożliwi uruchomienie większej liczby połączeń.

Planowana Rail Baltica na omawianym odcinku będzie linią twutorową. Gruntownie przebudowanych zostanie ponad 104 km torów i sieci trakcyjnej. W ciągu omawianej linii zostaną rozebrane istniejące mosty i przepusty oraz wybudowane w ich miejscu nowe. Pasażerowie będą korzystać z przebudowanych peronów wraz z małą architekturą na istniejących stacjach. Wszystkie będą wyposażone w wiaty, ogrodzenia, kosze na śmieci, gabloty informacyjne i tablice kierunkowe. Dostosowana zostanie wysokości peronów do obowiązujących przepisów co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym umożliwią sprawne prowadzenie pociągów.

Głównym celem realizacji projektu jest:

  • Poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego, przewożonych ładunków oraz ruchu drogowego na przejazdach kolejowo-drogowych;

  • Zwiększenie prędkości maksymalnej do 160km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych;

  • Skrócenie czasu jazdy pociągów na omawianym odcinku w zależności od kategorii pociągu pasażerskiego:

    • 20 minut dla pociągów regionalnych i autobusów szynowych;

    • 28 minuty pociągów międzyregionalnych;

    • 38 minut dla pociągów międzyaglomeracyjnych.

  • Zwiększenie efektywności systemu sterowania ruchem kolejowym.

  • Dostosowanie infrastruktury związanej z obsługą pasażerów do potrzeb osób niepełnosprawnych.

 

Konsultacje które odbyły się we wtorek były pierwszym tego typu spotkaniem z przedstawicielami Polskich Kolei Państwowych S.A. Jak zapewnia Starosta na tym nie koniec. Tego typu spotkania będą kontynuowane.  Motorem projektu ma być bliska współpraca i pomoc Wydziału Geodezji i Kartografii Starostwa Powiatowego w Grajewie.

Trasa kolejowa oraz perony zostaną odnowione, teraz przyszła kolej na dworzec. Już 5 grudnia 2017r. Starosta Powiatu Grajewskiego Pan Zygmunt Kruszyński wspólnie z Posłem na Sejm RP Panem Kazimierzem Gwiazdowskim udają się do Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP S.A. w Warszawie gdzie spotkają się z Dyrektorem Panem Pawłem Kośnikiem w celu rozmów na temat rewitalizacji grajewskiego dworca.



 

bardzo dobra wiadomość. Dobry kierunek Panie starosto.Na pana można zawsze liczyć,Tak trzymać
Napisał: obywatel dodano: 2017-11-23 19:35:29

Wyobraźcie sobie jak będzie wyglądał przejazd przez Grajewo z często zamkniętymi szlabanami przy zwiększonym ruchu kolejowym, Czy starostwo zadbało aby kolej postawiła ekrany zabezpieczające przed nadmiernym hałasem?Pprzecież wzdłuż linii kolejowej usytuowane są domy i bloki mieszkalne.
Napisał: Hania z Grajewa dodano: 2017-11-23 20:28:10

Wyobraźcie sobie jak będzie wyglądał przejazd przez Grajewo z często zamkniętymi szlabanami przy zwiększonym ruchu kolejowym, Czy starostwo zadbało aby kolej postawiła ekrany zabezpieczające przed nadmiernym hałasem?Pprzecież wzdłuż linii kolejowej usytuowane są domy i bloki mieszkalne.
Napisał: Hania z Grajewa dodano: 2017-11-23 20:31:33

BRAWO OBYWATEL nareszcie TiRY nie beda niszczyc nam calego miasta GRAJEWO. A przejazd przez tory bedzie lepszym rozwiazaniem i bezpiecznym niz jezdzace TiTY. Tory kolejowe istnieja pond 100 lat dlaczego ci co budowali domy jak juz byli tory nie zastanawiali sie ze bedzie glosno jak jezdza pociagi. Bo to chciwosc ludzka bo tych dzialek nikt nie chcial kupic, a kupili je grosze i chcieli zarobic, a teraz narzekaja
Napisał: grajewiak dodano: 2017-11-23 23:43:07

Czas pomyslec o nowym przystanku.GRAJEWO POLUDNIE
Napisał: Tranzytowiec dodano: 2017-11-24 00:23:15

Niech też pomyślą w końcu o tym dworcu.
Napisał: Turysta dodano: 2017-11-24 07:18:25

hania-czy pomyslalas o tych ludziach ktorzy mieszkaja w grajewie na trasie augustow-lomza-tam i w dzien i w nocy drza szyby i mury-a jak postoisz 3 minuty przed przejazdem to ci korona z glowy nie spadnie-albo pojdziesz te 100 metrow pieszo po zakupy-a ekran przy twoich wymaganiach ogladaj w domu w telewizorze.
Napisał: realista dodano: 2017-11-24 08:34:35

30 minut z Białego do Ełku to czas przejazdu bezpośredniego. Zatrzymania na stacjach daje przejazd ok. 60 min.
Napisał: crs__ dodano: 2017-11-24 09:23:01

przy okazji czas pomyslec o szlabanach ktore sa zamykane na czas ktory blokuje cale grajewo . po jaka ch..... przed przejazdem trzeba stac 15 min. dla takiego miasta jak grajewo to masakra. i tak ciezko jest wszedzie przejechac bo problem jest ze swiatlami jakos w mniejszych miejscowosciach nie maja z tym problemu
Napisał: nana dodano: 2017-11-24 10:08:23

Spokojnie. Raczej na takiej trasie będzie wiadukt, albo tunel dla pociągu...
Napisał: dr dodano: 2017-11-24 14:13:43

Gratulacje panie starosto, oby się udało załatwić sprawę pozytywnie. Ten dworzec czeka na remont już prawie 40 lat.
Napisał: aga dodano: 2017-11-24 22:25:00

Inwestycja finansowana będzie ze środków Unii Europejskiej w ramach programu CEF „Łącząc Europę”.....Nic dziwnego e niemcy POwojowali Polaków tym razem ekonomicznie, i w ten sosób dobrnego do celu, POmimo że przegrali II WŚ. Czy Polska, kiedykolwiek będzie bogata ekonomicznie, jak w Sejmie robią sobie na złość, a prezes czyta książki o kotach. Nie macie szczęścia, lub głupcy z wrodzoną cechą.
Napisał: A.S.L dodano: 2017-11-25 00:07:52

Przstancie martwic sie o przejazd kolejowy bo pociagi towarowe z naczepami od TiRow beda jezdzic w godzinach nocnych przez co przejazd kolejowy bedzie odciarzony, za to TiRY nie beda niszczyc CALEGO GRAJEWA. Dla przypomnienia DWORZEC KOLEJOWY i TORY byly wybudowane w 1873 roku tj. maja juz 144 lat. Kto budowal sie przy torach bo dzialki byly tanie jak chleb wiedzieli ze bedzie glosno i to im nie przeszkadzalo a teraz gwaltu nieba piekla nie ma. Na tym ma stracic cale MIASTO GRAJEWO i SPLECZENSTWO MIASTA GRAJEWA popadajac w RUINE. Tym samym poprawi sie bezpieczenstwo na ulicach MIASTA GRAJEWO
Napisał: GRAJEWIAK dodano: 2017-11-25 06:27:35

Proszę poprawić twutorową
Napisał: Alojzy dodano: 2017-11-25 09:43:26

Grajewo rozwinęło się dzięki kolei i wygląda na to że przez kolej upadnie :(
Napisał: janek dodano: 2017-11-27 06:22:46

..ludzie jaki jest udział starosty w tym przedsięwzięciu ....????... .jest to zadanie PKP i liczą się środki z PKP i unii .... a starostwo jest statystą ...niech starosta przeforsuje ciekawe rozwiązanie przejazdu pendolino przez Grajewo nie utrudniające dla mieszkańców życia na co dzień..
Napisał: grajewiak dodano: 2017-11-27 08:25:01

Ostatni grajewiak zmien swoj podpis nie podszywaj sie pod grajewiak bo ty masz inne zdanie nie wiadomo o co chodzi
Napisał: grajewiak dodano: 2017-11-27 09:28:26

Mąż się chyba już nie doczeka krótszej podróży do Białegostoku do pracy. Wychodzi z domu o 5:30 a wraca o 19-tej. Monity o korektę godzin wyjazdów nic nie dały. A do Białegostoku dojeżdżają do pracy też ludzie z Ełku - nie tylko z Grajewa czy Osowca.
Napisał: Jolik dodano: 2017-11-27 11:09:49

Do grajewiak co maja tiry do torów ? Artykuł jest o poprawie lini kolejowej .
Napisał: janek dodano: 2017-11-27 20:36:19

Panie Janek po co poprawiac linie kolejowa jak TiRy niszcza GRAJEWO. CHODZI oto zeby poprawic line kolejowe tak zeby TIRY nie niszczyly MIASTA GRAJEWA i MIESZKANCY GRAJEWA mogli czuc sie bezpiecznie na ulicach i ich domy nie ulegaly dewastacji zobacz pan zdjecia co TiTy robia na SKRZYZOWANIACH. DLATEGO TiRY POWINNY ISC NA TORY, i tak powinna byc PRAWIDLOWA MODERNIZACJA LINNI KOLEJOWEJ. Linia kolejowa zostala wybudowana w 1873 wraz z dworcem kolejowym zeby usprawnic trasport i zaopatrzenie MIASTA GRAJEWA i OKOLIC, a nie w jezdzace TIRY rujnujace MIASTO GRAJEWO. To 144 lat temu przewidzieli nasi DZIATKOWIE, a my mamy to zniszczyc
Napisał: grajewiak dodano: 2017-11-28 02:23:01

Do,grajewiak masz rację starosta to statysta podpisał wykonanie nawierzchni na woj polskiego a zapomniał sprawdzić jak mieszkańcy mogą w jechać na osiedle.
Napisał: mieszkaniec dodano: 2017-11-28 09:04:41

Do grajewiak w artykule nic nie pisze o tym ze tiry pujda na tory tylko o modernizacji lini kolejowej Po twojej pisowni widac ze masz cos do torów Niestety czy się to nam podoba czy nie transport jest oparty głównie na tirach
Napisał: janek dodano: 2017-11-28 12:32:31

Panie JANEK w artykule pisze umozliwic przejazd pociagow do PORTOW MORZA POLNOCNEGO w Holandii i Belgii z Estoni Lotwy Litwy i Warszawy, to do PORTOW kto bedzie jezdzil LUDZIE czy TiRY. OKAZJA i CZAS zeby TiRy nie niszczyly MIASTA GRAJEWA a ludzie czuli sie BEZPIECZNIE na ULICACH i w DOMACH. OKZJA TiTy na TORY.
Napisał: grajewiak dodano: 2017-11-28 15:33:32

Rail baltica Wia baltica będzie jak jest tylko zmodernizowane
Napisał: ja dodano: 2017-11-28 17:23:19

Władze powinny przy okazji zadbać, aby w projekcie znalazł się nowy przejazd, np. na połączeniu ul. Kolejowej z Wierzbową.
Napisał: ZZ dodano: 2017-11-30 07:24:24

wyobrażam sobie co będzie już zrobili sygnalizację świetlną na głównym skrzyżowaniu to korek jest aż do Toczyłowa następnie modernizacja ulicy Wojska Polskiego nic tylko wysepki no i ktoś dał ciała bo zapomniał jeszcze o progach zwalniających ale i tak rowerzysta na ulicy Woj. Pol. narzuca tępo.W każdym rozwijającym się mieście władze dążą do rozładowania korków a w Grajewie dąży się do ich wydłużenia. Zastanawiam się co miał w głowie projektant przebudowy skrzyżowania ul. Kolejowej z Piłsudskiego nic to nie dało a jak zwykle jeszcze pogorszyło ten bałagan.
Napisał: grajewianin dodano: 2017-11-30 10:28:36

Dodaj komentarz

Treść:


Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy możliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.