czwartek, 28 marca 2024

Warto przeczytać

  • 1 komentarzy
  • 4558 wyświetleń

POWIATOWY PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ NA ROK 2012

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie Czerwiec 2012 rok I WPROWADZENIE 1. Założenia programowe: Ustawa o samorządzie powiatowym stanowi, że powiat realizuje określone zadania publiczne, w tym zadania z zakresu pomocy społecznej. Jednym z podstawowych bloków zadaniowych jest integracja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Podejmowane działania powinny mieć na celu wsparcie i umożliwienie przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych wykraczających poza własne możliwości osób objętych programem. W obszarze tym potrzebne są nowe rozwiązania i sposoby radzenia z wieloma problemami, a ich realizacja wymaga współpracy i łączenia wysiłków wielu służb. Szansę na taką pomoc daje realizacja Programu Aktywności Lokalnej. Rozwój i popularyzacja tego typu programów wiąże się z rozwojem społeczeństwa obywatelskiego oraz odwołuje się do zasady subsydiarności. Realizatorem ustawowych zadań z zakresu pomocy społecznej oraz ustawy o rehabilitacji zawodowej, społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, jest Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie współpracujące z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, kościołem, osobami fizycznymi i prawnymi oraz innymi powiatami. Bardzo ważnym ogniwem we wspieraniu osób zagrożonych wykluczeniem społecznym są samorządy gminne i działające w nich ośrodki pomocy społecznej. Osoba mająca problemy z wejściem w życie społeczne i zawodowe przede wszystkim w swoim środowisku lokalnym powinna otrzymać daleko idącą pomoc w formie pracy socjalnej, terapii, wsparcia w usamodzielnieniu. Tylko w środowisku lokalnym możliwe jest organizowanie samopomocowych grup wsparcia. Nie do przecenienia w tym obszarze jest potrzeba współpracy z organizacjami pozarządowymi i pobudzanie aktywności społecznej do ich tworzenia. Bariery te, będące przyczyną trudności w wejściu i utrzymaniu się na otwartym rynku pracy, wskazują na konieczność objęcia tych osób wsparciem. Dlatego też zamierzamy wzmocnić młodzież z terenu naszego powiatu w celu lepszego pełnienia przez nich różnych ról społecznych. Możliwość aktywnej integracji ze społeczeństwem daje przede wszystkim inwestowanie we własny rozwój, kształtowanie umiejętności interpersonalnych i uczestnictwo w życiu społecznym. 2. Cel i zakres Programu: Pracownicy socjalni są diagnostami, profilaktykami lokalnych problemów społecznych. Są też animatorami środowiskowych i samopomocowych przedsięwzięć na rzecz ich rozwiązania. Powinni więc poszukiwać najbardziej skutecznych sposobów, które prowadzą do osiągnięcia celu. Jedną z możliwości jest realizacja programu aktywności lokalnej. Jest to jedna z metod pracy socjalnej – zwana też metodą środowiskową. Istotą środowiskowego działania wg prof. Tadeusza Plicha polega m.in. na tym, że jego cele, mechanizmy wywodzą się z oceny warunków życia poszczególnych ludzi i zmierzają do zmiany lub modyfikacji indywidualnych warunków życia. Jest to metoda o charakterze strategicznym w pracy socjalnej. Natomiast wg prof. Aleksandra Kamińskiego szeroki sens metody środowiskowej oznacza całościowe rozumienie środowiska lokalnego, pełną identyfikacje jego problemów, kompleksowy i komplementarny system działań, podejmowania pracy z intencją stałego działania i trwałego usuwania zagrożeń i niepożądanych zjawisk. Zasadniczym celem organizowania środowiska jest wspomaganie rozwoju. Celem samym w sobie jest tworzenie wspólnoty, które oznacza przełamywanie izolacji i osamotnienia, budowanie więzi emocjonalnych i międzyludzkich. Organizowanie środowiska jest procesem, a więc nie aktem jednorazowym, samoczynnym i mechanicznym. Jest to długotrwały proces, ulegający czasem załamaniom i regresowi. Głównym celem Programu Aktywności Lokalnej w Powiecie Grajewskim jest budowa powiatowego systemu wspierania osób mających trudności w wejściu w życie społeczne, w pozyskanie pracy i realizacji życiowych planów poprzez pracę z grupami znajdującymi się w niekorzystnym położeniu, mającą umożliwić im wspólne określenie potrzeb i praw, jasne przedstawienie celów i podjęcie działań, pozwalających te cele realizować w ramach demokratycznych struktur. Cele te są zgodne z zapisami w Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2007 - 2016 harmonogramem działań 2.1 pkt 1,4. Zapisane do realizacji zadania ukierunkowane są na wielodyscyplinarne wspieranie rodzin osób zagrożonych wykluczeniem. Rezultatem programu będzie zwiększenie potencjału społeczno- zawodowego osób zagrożonych wykluczeniem społecznym: młodzieży uczącej się mieszkającej na terenie powiatu grajewskiego poprzez zastosowanie aktywnych form integracji. 3. Miejsce i zakres programu: Obszar powiatu grajewskiego. 4. Czas realizacji Programu: 01.05 – 31.12. 2012r. Harmonogram: 01.05.2012 – 31.05.2012 – rekrutacja uczestników, zawarcie umów; 01.06.2012 – 31.12.2012 – diagnoza uczestników oraz realizacja warsztatów z psychologiem, prawnikiem, doradcą zawodowym oraz kursów zawodowych; 01.12.2012- 31.12.2012 – konferencja podsumowująca projekt, zamknięcie projektu. 5. Adresaci Programu: osoby wchodzące na rynek pracy, zagrożone wykluczeniem społecznym – 9 osób. 6. Koordynator Programu: Samorząd Powiatu Grajewskiego poprzez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie. Rolą koordynatora programu jest umiejętność dokonywania:  diagnozy problemów  tworzenia grup/zespołów  pozyskiwania partnerów 7. Partnerzy: Skuteczne zastosowanie tej metody wymaga spełnienia dwóch warunków: 1) istnienie „sił społecznych” (samorządy lokalne stanowią ich źródło), 2) zaangażowanie w proces przeobrażenia środowiska lokalnego wszystkich jego przedstawicieli. W związku z powyższym niezbędna jest współpraca wielu środowisk lokalnych.  Administracja samorządowa: - Powiatowy Urząd Pracy - Departament Spraw Społecznych Urzędu Marszałkowskiego - ośrodki pomocy społecznej - burmistrzowie i wójtowie - szkoły  Inne instytucje: - sądy - kuratorzy sądowi i społeczni - organizacje pozarządowe II. ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE. 1.Zdobywanie i poszerzanie kompetencji zawodowych i społecznych poprzez realizację PAL. 2. Rozwinięcie i upowszechnienie form aktywnej integracji społecznej. 3.Zwiększenie motywacji do poszukiwania i podjęcia pracy oraz wspieranie zdolności do podjęcia zatrudnienia poprzez warsztaty z doradcą zawodowym. 4.Przeciwdziałanie wykluczeniu i wycofaniu społecznemu. 5.Kształcenie umiejętności w zakresie pełnienia ról społecznych. 6.Wspieranie samodzielności oraz zdobywania i aktualizacji kwalifikacji zawodowych. 7.Nabywanie kompetencji społecznych w zakresie komunikacji interpersonalnych. 8.Wzmocnienie i poszerzenie zakresu działań instytucji pomocy społecznej. 9.Zdobycie umiejętności wychowawczych: dobrej komunikacji, rozpoznawania, wyrażania i akceptowania uczuć, asertywności, radzenia sobie ze stresem. 10.Zdobycie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych (poznanie swoich praw, opracowanie planu działania). 11.Pozytywne wzmocnienie wizerunku własnej osoby (odkrywanie i rozwijanie potencjału osobistego). III. DIAGNOZA SPOŁECZNA. Powiat grajewski zamieszkuje 49 997 mieszkańców. Obszarem swym obejmuje 5 gmin: Radziłów, Wąsosz, Grajewo, Szczuczyn, Rajgród oraz miasto Grajewo. Stopa bezrobocia w naszym powiecie wynosi 23,8%. Na koniec stycznia 2012r. liczba osób bezrobotnych zarejestrowanych w PUP wynosiła 4429, w tym 1067 osoby w wieku 18-25 lat, co stanowi prawie 24% wszystkich zarejestrowanych. Wśród tych osób 545 to kobiety (co stanowi 51,08%), a 522 – mężczyźni. W powiecie grajewskim wiele osób wchodzących dopiero w dorosłe życie, ma utrudniony dostęp do ośrodków oferujących dodatkowe kursy, czego wynikiem są niższe kwalifikacje i mniejsza konkurencyjność przy wchodzeniu na rynek pracy. Często osobom tym brakuje motywacji, samozaparcia, a także środków finansowych do inwestowania w swoją przyszłość. Młodzież wchodząca na rynek pracy nie wierzy we własne siły, często nie posiada podstawowych umiejętności związanych z pozyskiwaniem pracy, nie potrafi się zaprezentować przyszłemu pracodawcy, brak jej umiejętności zawodowych (obsługa komputera, prawo jazdy itp.), jest mało konkurencyjna. Dodatkową barierą jest brak wsparcia rodziny oraz niejasność i niejednoznaczność przepisów prawa. IV. POWIATOWY PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ. 1. Aktywna integracja. Do zadań Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie należy pomoc naszym beneficjentom w usamodzielnieniu się i wejściu w dorosłe życie. Pomoc ta jest ograniczana możliwościami finansowymi powiatu i procedurami. W pracy z nimi widzimy dużą potrzebę doszkalania i pozyskiwania nowych umiejętności. Przygotowując się do realizacji projektów i po przeprowadzonym wstępnie rozeznaniu przez pracownika socjalnego PCPR wielu z nich wyraża chęć w uczestniczeniu w proponowanych kursach zawodowych i szkoleniach. W ramach realizowanych przez nas projektów zechcemy sfinansować kursy zawodowe np. prawo jazdy, podstawowe i specjalistyczne kursy komputerowe, podstawy księgowości z obsługą kasy fiskalnej, obsługa wózków jezdniowych z napędem silnikowym i inne. Zorganizowane dla tej grupy warsztaty, będą mieć na celu integrację grupy, wzmocnienie uczestników, naukę samoprezentacji, sporządzania dokumentów niezbędnych przy staraniu się o pracę oraz wstępne ukierunkowanie na kursy. 2. Praca socjalna. Zadaniem pracownika socjalnego będzie realizacja umów PAL z uczestnikami projektu. Pracownicy PCPR na bieżąco będą udzielać informacji i porad oraz współpracować z beneficjentami w zakresie rozwiązywania problemów życiowych. Dzięki temu będą one zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną ich trudnej sytuacji życiowej. Wskażą możliwości uzyskania pomocy w instytucjach państwowych, samorządowych i organizacjach pozarządowych, będą pobudzać do społecznej aktywności i samodzielności. 3. Promocja projektu. Na stronie internetowej PCPR zamieszczone będą wszystkie informacje dotyczące projektu. Projekt zakończy się spotkaniem z udziałem beneficjentów oraz osób zaangażowanych w projekt. W czasie spotkania podsumowującego projekt zostaną przedstawione nabyte umiejętności oraz zostaną wręczone certyfikaty/zaświadczenia o ukończeniu kursu. V. EFEKTY PROGRAMU: Nabycie nowych umiejętności komunikowania się (ankieta – subiektywna ocena uczestnika, obserwacja), - podniesie samooceny i poczucia własnej wartości (ankieta – subiektywna ocena uczestnika, obserwacja), - wzrost motywacji i aspiracji zawodowych, - umiejętność sporządzania dokumentów (CV, list motywacyjny), - wzrost poczucia odpowiedzialności za wykonywane zadania, - zwiększenie kompetencji zawodowych, - poprawa efektywności pracy PCPR w Grajewie. Opisane rezultaty projektu zwiększą szanse na znalezienie pracy przez osoby uczestniczące w projekcie, co zgodne jest z celem ogólnym i celami szczegółowymi projektu. W rezultacie osoby biorące udział w projekcie zaliczone do grup zagrożonych wykluczeniem społecznym poprzez działania zmierzające do wspierania samodzielności oraz zdobywania i aktualizacji kwalifikacji zawodowych otrzymają kompleksowe wsparcie i niezbędne warunki do integracji ze społeczeństwem. VI. SPOSÓB FINANSOWANIA PROGRAMU. „Dobry start - lepsze jutro – program aktywizacji społecznej i zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym” jest programem realizowanym przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie w ramach Priorytetu VII, Działanie 7.1, Poddziałanie 7.1.2 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez powiatowe centra pomocy rodzinie - Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 – 2013, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Program Aktywności Lokalnej dla 9 osób (młodzieży uczącej się z terenu powiatu grajewskiego) będzie wykonywany w ramach działań projektu systemowego. Swoim wsparciem obejmujemy 4 osoby niepełnosprawne oraz 6 usamodzielniających się wychowanków rodzin zastępczych. Całkowity koszt projektu w 2012r. wynosi: 115696,00 zł, w tym 89,50%, co stanowi kwotę 103 547,92 zł, to dofinansowanie z EFS i budżetu państwa. Wkładem własnym powiatu w kwocie 12 148,08 zł, jest pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki usamodzielniających się wychowanków rodzin zastępczych. Koszt realizacji PAL to 54 803,10zł z czego 89.5% w kwocie 49 048,77 zł to dofinansowanie z EFS i budżetu państwa, a 10,5% w kwocie 5754,33 zł stanowi wkład własny.

Komentarze (1)

jak to pięknie się czyta, a jaka jest rzeczywistość - to każdy doskonale wie, nie ma pracy dla większości osób

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.