Szczuczyn

  • 1 komentarzy
  • 3158 wyświetleń

Szkolna debata 2014

FORMY SPĘDZANIA CZASU WOLNEGO, A ROZWÓJ DZIECKA 

      W Szkole Podstawowej im. Wł. Broniewskiego w Szczuczynie, z udziałem przedstawicieli klas IV – VI, w dniu 03.06.2014 roku odbyła się SZKOLNA DEBATA na temat: „Formy spędzania czasu wolnego, a rozwój dziecka”. 
Pani Pedagog serdecznie powitała dzieci i dorosłych uczestników debaty, którymi byli:

– Irena Markowska – zastępca dyrektora szkoły,
– Maria Szurna i Barbara Milewska – pracownicy świetlicy,
– Darosława Wojciechowska – bibliotekarz,
– przedstawiciele uczniów klas IV-VI,
– przedstawiciel mediów,
– oraz inni zainteresowani analizowanym tematem.   
 
       Spotkanie rozpoczęła koordynator debaty Ewa Dobrzycka – pedagog szkolny, która w wiążących i jasno sprecyzowanych słowach powiedziała: ”Tematem naszej debaty będzie czas wolny. Wspólnie spróbujemy zastanowić się nad możliwościami bezpiecznego, miłego i mądrego spędzania wolnych chwil każdego dnia i wakacyjnych miesięcy tak, aby każdy z was wyniósł z tego zadowolenie.”
Następnie wyjaśniła: „(…) debata, to kolejna kampania profilaktyczno-edukacyjna za realizowanymi uprzednio zadaniami „Zachowaj Trzeźwy Umysł”, Szkoła Bez Przemocy”, obok programowych zadań edukacyjno-wychowawczych.
      Działania profilaktyczne w szkole są elementem niezwykle ważnym. W trybie ciągłym nauczyciele starają się zapobiegać agresji i przemocy wśród swoich wychowanków.  Jest to działanie wnoszące element bezpieczeństwa w dużym zgrupowaniu dzieci, w wieku szkolnym. Uznajemy go, jako czynnik oddalający zagrożenia w czasie wolnym od nauki, kiedy dziecko jest aktywne w sensie fizycznym. Usilnie zapobiegamy, aby nasi uczniowie rozwijali swoje pasje i zainteresowania prowadząc przy tym zdrowy i humanitarny styl życia. Wszystko to powinno zaowocować w dalszym, a nawet w dorosłym życiu. Celem tej debaty jest uwrażliwienie świadomości, że czas wolny można spędzać w sposób rozsądny, ale i twórczy, aktywny wspólnie z osobami, które są dla nas ważne, lub są autorytetami. Tylko zdrowy styl życia, wolny od jakichkolwiek uzależnień oraz zgodne relacje z innymi osobami, wyzwolą skłonność do waszego prawidłowego rozwoju, do spełniania marzeń, a tym samym umożliwią spełnianiu się nieraz kapryśnych marzeń, dla ogólnie pojętego szczęścia.” 

     W obecności dyrekcji, pedagoga szkolnego i innych osób, uczniowie zainteresowani stroną merytoryczną, zasiedli do trudnej, ale wnikliwej i ożywionej debaty.
Ze strony nauczycieli było dużo pytań, a jednocześnie sugestywnych zwrotów, uściślających wypowiedzi uczniów, mających wpływ na ich myślenie.

W debacie wzięli udział uczniowie:

Z. Zamojska, A. Biedrzycka, J. Zamojska, N. Witkowska, K. Zabielska, P. Kalinowska, W. Kuczyńska, K. Załuska, M. Józwiki, K. Jabłońska, J. Brzostowska, K. Łepkowska, E. Sienicka, D. Borawski, D. Konopka, O. Żebrowska, J. Witkowska, E. Nagel, A. Wysocka, M. Bieńkowska, W. Szemborowska, J. Chrostowska, K. Krystowczyk, K. Niebrzydowska, P. Ostrowska, K. Konopka i W. Końska.
 
      Dyskutowano m. in. o najkorzystniejszych formach dla rozwoju młodego człowieka, o wpływie PC i grach komputerowych, o zabawach niebezpiecznych, o telefonach alarmowych, o zagrożeniu przez kleszcze, maszyny rolnicze, niewłaściwych znajomościach, o używkach, o stanie zdrowia i wrażliwego kręgosłupa, miejscach kąpieli i wielu innych zagrożeniach czyhających w życiu młodego człowieka.
      Uczniowie wypowiadali się zwięźle, śmiało i elokwentnie. Miło było ich słuchać, patrzeć na młode twarze i analizować wartość przedstawianych i poznanych problemów życiowych w tak młodym wieku.

      Po spotkaniu uczniowie w luźnych dyskusjach wyrażali się bardzo pochlebnie na temat przygotowania i przebiegu debaty. Byli zadowoleni, że oni jak dorośli, rozważali publicznie nad poważnymi tematami. M.in. Natalka Witkowska z VI C wyrażając słowa pięknym głosem i poprawną polszczyzną, tak uważa: „Debata bardzo mi się podobała, dowiedziałam się wielu rzeczy. Więcej wiem, jak mogę spędzić czas wolny i mam nadzieję, że jeszcze nieraz podobne debaty odbędą się w naszej szkole.” 
Zapytałem też bardzo miłą uczennicę z klasy VI C Patrycję Kalinowską, która tak przedstawia swoje zadowolenie: „ Jestem bardzo wdzięczna i dumna z tego, że nasza szkoła zorganizowała taką debatę, że wspólnie mogliśmy się wymienić sposobami spędzania czasu wolnego i że wszyscy jesteśmy tym zainteresowani. Dyskusja mogła być jeszcze głębsza, bardziej ożywiona, ale biorąc pod uwagę, że niektórzy po raz pierwszy mówili publicznie, to mogła dotykać ich mała trema. Podoba nam się bardzo organizacja miejsca debaty, Pani Pedagog i sposób prowadzenia. Dodatkowo wykonano plakaty wspomagające wypowiedzi uczniów i było bardzo fajnie.”
 
       Po podsumowaniu debaty, kończąc szkolne rozważania nad problemami życiowymi, pedagog szkolny B. Ewa Dobrzycka podziękowała wszystkim uczestnikom za udział w dyskusji oraz twórcom gazetki szkolnej „Szkolnym Piórem”. Podziękowała za wskazanie kierunków zagrożenia i uczulenia na zachowanie bezpieczeństwa w wolnym czasie, co zaowocować powinno dobrymi efektami w rozwoju naszych dzieci. Pani pedagog zachęciła też do obejrzenia wystawy dużej ilości prac uczniów klas IV-VI eksponowanych na szkolnym korytarzu.

 
 SŁOWO O SPOŁECZNEJ ROLI SZKOLNEJ DEBATY

       Można odnieść wrażenie, że dziecięca debata, ujęta w ściśle określone struktury, czasem nawet krytyczna ocena pomysłów lub ich wyszukiwanie w pamięci, jest połączona z umiejętną perswazją. Uważam, że debata jest bardzo potrzebna w młodym wieku, bowiem ludzie debatowali od czasu, kiedy tylko nauczyli się mówić.
Każda z debat, ze względu na sformalizowany charakter, rządzi się swoimi prawami, które ułatwić mogą wymianę zarówno pomysłów jak i argumentów między uczestnikami. Jednak istotą debaty nie są tylko uczestnicy, ale i aktywna publiczność. Dlatego dobrze, że wprowadzając problemy i podkładając argumentacje, dano dużo czasu na przygotowanie się. Jeżeli uczniowie wcześniej dowiadują się, jaki jest cel i przebieg debaty, będą mogli łatwiej przygotować się do niej i brać w niej śmiały i merytoryczny udział. Dlatego promując tę debatę, dobrze, że nauczyciele stosowali wypowiedzi wprowadzające i podsumowujące ją, jako wzorce.
      Promując kolejną szkolną debatę trzeba brać przykład z tych, które się odbyły i które wypracowały metodykę działania, bowiem takie nastawianie się dzieci na życie, służyć ma społeczności z dostosowaniem do specyfiki i potrzeby własnej – naszej szkoły.

 

GALERIA ZDJĘĆ

 

 


 Tekst, foto i film: Stanisław Orłowski

*SP Szczuczyn–Szkolna debata: http://youtu.be/-L7eHeltWoU 
     

środa, 17 kwietnia 2024

Rodzinne Warsztaty String Art

poniedziałek, 15 kwietnia 2024

Wissa Szczuczyn. ZAPROSZENIE NA MECZE!

Komentarze (1)

Doceniamy to w wychowaniu naszych dzieci i dziękujemy.

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.